Annons

Runda hörn

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns massor av olika sätt att göra det på, jag brukar göra följande:

Slå på "Snap to grid" om du inte redan har det aktiverat. Dra upp en cirkel med önskad radie i något av hörnen och fyll den med en färg i ett separat lager. Flytta cirkeln till dom resterande 3 hörnen och fyll på samma vis. Dra sedan fyrkanter från centrum av cirkeln år båda håll. Dubbelklicka på markeringslagret för att markera detta och kör sedan Invert Selection, tryck sedan på delete alt. fyll med önskad bakgrundsfärg. Jag tycker det är enkelt och smidigt. På så sätt får man full kontroll på hur runda hörn du vill ha.

Bilagor

• aqua_tem_crop.jpg
    aqua_tem_crop.jpg
    29.6 KB · Visningar: 591
Senast ändrad:
Jag tycker att det enklare att välja rektanglen med rundade hörn, gå in i snabbmask-mode och dra ut den som man vill ha den. Tänk på att öka radiusen en del för att få det riktigt rundat. Sen går du bara ut quickmask mode (q) och tar bort det som är markerat.
Resultatet blir det samma (om jag förstått dig rätt med vad du vill göra).

Jag har också försökt få rundade hörn, men det verkar stört omöjligt om man inte vill beskära bilden annat än i hörnen. Dans metod har jag dock inte testat, men det ska jag:)

Edit: Det är ju väldigt märkligt att nåt så simpelt inte är enklare att få till i PS måste jag säga:-(

Annars är Andreas alternativ ett smidigt och snabbt sätt att lösa problemet på...

Bilagor

• rund_quickmask.jpg
    rund_quickmask.jpg
    29.5 KB · Visningar: 272
ANNONS
Götaplatsens Foto