Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säkerhetsförskjutning

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Sitter å pillar på min sprillans nya kamera och ser funktionen "Säkerhetsförskjutning" som enligt manual och googlande skall kunna ändra ISO/tid/bländare om det inte riktigt räcker till.

Låter nästan som Nikons lysande auto-iso-funktion, fast där ställer man in tröskelvärden när den skall kicka in.

Hur som helst så får jag säkerhetsförskjutningen inte att reagera (vad jag kan se). Som jag förstår skall ISO-känsligheten höjas om jag t.ex kör Av och får urusla tider (och har valt ISO som säkerhetsförskjutningsmetod). Känns ju lite mysko dock eftersom det inte finns något tröskelvärde att ange som på Nikon-motsvarigheten, så förmodligen har jag missförstått funktionen.

Hur göra?

(1Ds MkIII är kameran)

Jag antar att det funkar för dig med Tv? Prova att begränsa slutartiden till t.ex. /60 och prova igen så ska du se att det funkar som du tänkt.

Ah! Nu upptäckte jag vad det var... ISOt crankas upp bara vid halvtryck! Inte vid den kontinuerliga ljusmätningen.

Funktionen skulle verkligen vara nyttig för mig om den kunde kickas in i Av-läge när slutartiden föll under t.ex 1/brännvidden...

Nu hänger jag inte med. Hur gör jag för att få ISOn att hoppa upp automatiskt om slutartiden går ner under 1/85 sek?

ISO förändras inte så vitt jag vet med säkerhetsförskjutning, bara tid och bländare. Exempelvis vid TV om inte ljuset räcker till. Då blir tiderna längre om inte största bländaren räcker till.

Säkerhetsförskjutning, Safety Shift (SS) kom på T90 1986. Jag förstår inte varför det inte är standardinställt på kamerorna. Vem vill medvetet under eller överexponera? Det finns ju bättre sätt i så fall.

froderberg skrev:
ISO förändras inte så vitt jag vet med säkerhetsförskjutning, bara tid och bländare. Exempelvis vid TV om inte ljuset räcker till. Då blir tiderna längre om inte största bländaren räcker till.

Säkerhetsförskjutning, Safety Shift (SS) kom på T90 1986. Jag förstår inte varför det inte är standardinställt på kamerorna. Vem vill medvetet under eller överexponera? Det finns ju bättre sätt i så fall.

Du kan välja det på mk3 om du vill. (och jag tror att det finns på 40d också)

Safety Shift finns mycket riktigt på 40D också, men där fungerar det likadant som på min T90. Aningen ändrar man slutaren (Tv) eller bländaren (Av), inget annat. Ändra ISO gick ju inte så lätt på film-tiden.

På 1D har jag för mig jag har läst att man kan tillgripa även ändring av ISO.

apersson850 skrev:
Safety Shift finns mycket riktigt på 40D också, men där fungerar det likadant som på min T90. Aningen ändrar man slutaren (Tv) eller bländaren (Av), inget annat. Ändra ISO gick ju inte så lätt på film-tiden.

På 1D har jag för mig jag har läst att man kan tillgripa även ändring av ISO.

Jodå, det fanns redan på filmtiden, men då kallades det Swift shift! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto