Annons

Säkerhetskopiera bilder på DVD-R?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Har kommit framm till att det börjar bli dags att säkerhetskopiera mina bilder. Det enda självklara som jag kan se som jag har tillgång till är DVD-R skivor. Undrar nu hur säkert det är att spara på sånna? Hur länge håller dom? Kan jag lita på att ja inte förlorar bilderna?

Jag bränner mina bilder på 2st DVD-R av olika fabrikat för att få högre säkerhet. Dubbla kopior alltså som jag förvarar på olika platser pga av eventuell brand el. liknande.

Okej, det låter ju hyffsat smidigt. Vilka fabrikat använder du?

Jag har just nu Memorex, har fungerat bra till allt annat jag brännt. Men bilderna är det enda som är värt nått på min dator känns det, det enda som jag skulle sakna om den crasha.

Lite olika fabrikat men de jag använt är TDK, Maxell & Traxdata. Är inte helt säker men jag tror att Verbatim gör de bästa skivorna.

Har dock inte haft skivorna lagrade tillräckligt länge för att veta vilka som bra/dåliga.

bränna

Hej,

jag har hört att det är bättre att bränna på cd-skivor än dvd-skivor...varför förstod jag inte riktigt men det var någonting med att cd bränner djupare, allt enligt en kille på Microstore. Har någon hört det samma tro?

/ janne

Jag förstår inte vad ni gör med era cd-skivor och dvd-skivor för att ni ska vara rädda för att dom ska gå sönder så fort.. =)

Själv har jag bränt cd-skivor sedan 1994 och dom fungerar fortfarande felfritt.

Jag har oxå en LaCie 250GB... Men jag får nog säga att iomegas lösning är smidigt som attans.. Fördelen är ju att den inte slits alls, eftersom den inte är igång. När man lagrat 35GB bilder, så drar man ur disken och lägger den åt sidan. Nackdelen med en hårddisk är att den alltid är igång (nåja, nästan)..Tack för tipset Niklas.

Eller så gör man som jag, låter bli att ha den externa disken igång när man inte använder den, då den ändå är backup i första hand.

Iomegalösningen är ju inte billigare än hårddiskar per MB. Man kan ju köpa lösa hårddiskar och köra i instickssläde för mindre pengar. Iomegalösningen är ju förvisso snyggare.

Har tillgång till en REV (Iomegas 35Gs bandstation) med USB2 interface. Den fungerar hittils (haft den i 1 månad) väldigt tillfredsställande. Använder dock inte medföljande backupmjukvara utan använder den som en extern enhet under windows xp (fungerar som vilket USB-minne som helst).

Gör mina backupper och tar ut bandet. Hur smidigt som helst. Kan återkomma med hur lång tid det tar att överföra saker.... imorgon. Har inte den infon där jag är nu.

Jeppe skrev:
Jag har oxå en LaCie 250GB... Men jag får nog säga att iomegas lösning är smidigt som attans.. Fördelen är ju att den inte slits alls, eftersom den inte är igång. När man lagrat 35GB bilder, så drar man ur disken och lägger den åt sidan. Nackdelen med en hårddisk är att den alltid är igång (nåja, nästan)..Tack för tipset Niklas.

Där är en on-off knapp om du inte vill ha disken igång.

Fördelen med att ha en extern enhet som lagrar saker på band är att
1. Du kan plocka ut backuppen och lagra det exempelvis i bankfack. Glömma bort den och göra nya backupper på nästa band.
2. En extern hårddisk är och kommer alltid vara just en hårddisk med rörliga delar som förr eller senare kommer att krasha. Förmodligen tidigare en en fast monterad eftersom du flyttar den och om du inte flyttar den så kallar jag det inte för bra backupper.

Glöm hårddisk som bra backuppenhet. Möjligen om du kontirnuerligt vill ha backupper tex dagligen. Men vill du ha ett beständigt format som är smidigt ... använd CD, DVD eller band.

Med en bra bandenhet så kan du använda den också för dina dagliga backupper och låta bandet sitta i hela tiden.

Jörgen Wahlund skrev:
Fördelen med att ha en extern enhet som lagrar saker på band är att
1. Du kan plocka ut backuppen och lagra det exempelvis i bankfack. Glömma bort den och göra nya backupper på nästa band.
2. En extern hårddisk är och kommer alltid vara just en hårddisk med rörliga delar som förr eller senare kommer att krasha. Förmodligen tidigare en en fast monterad eftersom du flyttar den och om du inte flyttar den så kallar jag det inte för bra backupper.

Glöm hårddisk som bra backuppenhet. Möjligen om du kontirnuerligt vill ha backupper tex dagligen. Men vill du ha ett beständigt format som är smidigt ... använd CD, DVD eller band.

Med en bra bandenhet så kan du använda den också för dina dagliga backupper och låta bandet sitta i hela tiden.

Har haft bandbackuper tidigare men tyckte inte att det var bra. Långsamma jämfört med en hård-disk. Har även haft 3 band som gått sönder.
Visst kommer hård-disken att gå sönder någon gång,men man har ju det på minst 2 diskar så det är ju inga problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto