Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bild till privatperson: Hur mycket betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Tog bilder på ett privat "firmajippo" åt en anställd då jag ändå var där på platsen. Resulterade i ca 10bilder som blev bra, jag har sedan efterbehandlat dessa under två-tre timmar.

En av killarna i gänget vill nu köpa bilderna av mig för att ge till den anställde som en present och som minne. Det är endast för privat bruk.

Hur mycket ungefär tycker ni är lagom?
En av bilderna är lite suddig men jag tog med den ändå pga. "innehållsvärdet". De 8-9 andra bilderna håller bra kvalitet

Jag undrar samma sak. Jag har stött på personer som vill köpa bilder för 'privat bruk'. Vad är ett rimligt pris för säg en A3?

Tog bilder på ett privat "firmajippo" åt en anställd då jag ändå var där på platsen. Resulterade i ca 10bilder som blev bra, jag har sedan efterbehandlat dessa under två-tre timmar.

En av killarna i gänget vill nu köpa bilderna av mig för att ge till den anställde som en present och som minne. Det är endast för privat bruk.

Hur mycket ungefär tycker ni är lagom?
En av bilderna är lite suddig men jag tog med den ändå pga. "innehållsvärdet". De 8-9 andra bilderna håller bra kvalitet

Att ta betalt är svårt, många prutar med sig själv och skänker bort sin penning, medan andra tror att de är unika på jordklotet.

Det finns alltid en riktprislista, men ställ dig alltid grundfrågan... om jag vore kund och i hans/hennes kläder vad skulle jag vara beredd att betala?

Sen kommer nästa del, "är det snyggt förpackat och proffsigt monterat blir det värt mer" (kunden köper resultatet inte ditt arbete).

och slutligen priset glöms fort men kvaliten lever vidare och ett bra rykte om att man är duktig föder nya uppdrag

m.a.o. Sätter man sig in i hans/hennes sits kan det t.o.m. bli betydligt mer än vad man först trodde.

ANNONS
Götaplatsens Foto