Annons

Säljråd - blocket till utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

cd1000

Medlem
Jag har en annons på blocket för ett objektiv och har nu fått ett par förfrågningar om det där köparna bor i England vilket är nytt för mig.
De verkar helt OK i meddelanden och kan betala via banköverföring och är OK med att pengar verifieras på mitt konto först innan frakt. Att de inte har Swish förstår jag.
Jag har ett bankkonto speciellt för transaktioner för Tradera osv och det finns aldrig några pengar på det.

Så med betalning i förskott till speciellt bankkonto och att jag skickar först efter att pengarna bekräftas på mitt konto, är det ändå något jag missar? Finns det en vinkel som jag inte ser ännu? Det mesta känns OK, det är just att skicka till utlandet som får mig att dra åt öronen lite.
 

nivas

Aktiv medlem
Om du ber att köparen sätter in pengar inkl. fraktkostnaden, och att du bokar frakt och skickar efter att du har fått betalningen borde det vara ok.

Du skriver att du har fått "ett par förfrågningar". Om jag skulle få en kund från utlandet på något som jag har till salu skulle jag nog tycka att det vore helt ok, men om det helt plötsligt kommer flera förfrågningar från utlandet och ingen från Sverige - ja lite konstigt är det.
 

KarlE

Aktiv medlem
Hmmm varför skulle nån köpa från Sverige om det nu inte är ett väldigt speciellt objekt du har.

Jag har oxå fått liknade förfrågningar och det jag läste mig till då var att pengarna är ut att komma men köparen lyckas alltid backa transaktionen när du redan har skickat iväg objektet.

Jag tror det finns ett par trådar om det hör på FS
 

hornavan

Aktiv medlem
Har också fått sådana och de har inte varit seriösa.
Skicka absolut inte innan du har fått pengarna, oavsett vilka skäl de kan uppge för att du skall acceptera att skicka innan pengarna anländer på ditt konto.
I mitt fall kom alla möjliga ursäkter och undanflykter, som gjorde att jag ganska snabbt drog mig ur.
Vad är det du säljer? Är det något speciellt som kan vara intressant för någon i England.
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag är nyfiken eftersom jag ofta får liknande, senast när jag sålde min 80D...det lär ju drälla av begagnade 80D.
Jag är nyfiken på hur köparen formulerar sig, är det något du vill dela med dig av?
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag är nyfiken eftersom jag ofta får liknande, senast när jag sålde min 80D...det lär ju drälla av begagnade 80D.
Jag är nyfiken på hur köparen formulerar sig, är det något du vill dela med dig av?
Om det är mig du frågar, så kommer jag inte riktigt ihåg vad som hände, men köparen hävdade något strul i sista sekunden och hoppades att jag skulle förstå...
 

StanM

Aktiv medlem
Ett tips. Kolla på eBay.co.uk och utbudet på just din kamera. Om prisläget är ungefär detsamma som ditt, kan man ju undra varför en engelsk köpare går över ån efter vatten. Det finns ju massvis med kamerabutiker i England som säljer begagnad utrustning, lcegroup.co.uk är en sammanslutning av några kamerabutiker runt om i England och de har ett ganska stort utbud av begagnat. Även ffordes.com har mycket begagnat.
Om jag bodde i England skulle jag i första hand vända mig till någon inhemsk butik. Men det är bara misstänksamme jag ....
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag ser att pundet sjunkit sedan jag var i UK senast, i höstas kostade pundet 12,76. Då kan man ju bli lite misstänksam mot köpare från UK.

Bäst är kanske att kontrollera med sin bank när en inkommen betalning inte längre kan dras tillbaka av insättaren och först då skicka varan.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett fult trick som har diskuterats i detta forum är följande.

A annonserar ut en vara.

B svarar på A:s annons och säger sig vara intresserad. Samtidigt annonserar B ut samma vara (eller en annan vara med samma pris som A:s vara) men förstås på en annan annonsplats.

C svarar på B:s annons och är intresserad. B instruerar C att sätta in pengarna på A:s konto.

A ser att pengar har kommit in på kontot och skickar varan till B.

C får ingen vara och ser till att banken drar tillbaka betalningen.

Ingen har fått några pengar och B har fått en gratis vara.

Jag vet inte hur sannolikt det är att en sån här manöver skulle lyckas, men om det inbegriper handel mellan olika länder så kanske det underlättar för B att lyckas.
 

mahdi

Avslutat medlemskap
Jag har fått många förfrågningar från utomlands de senaste jag lagt upp på Blocket. De diskuterar inte om priset och vill alltid varan utomlands då säger de att varan behövs skickas först och skicka spårnummer för att man kan få se pengarna på Paypal kontot! En av de skickade en länk till mig med en jättekonstig adress som såg ut precis som Paypal jag googlade sen och såg att det många som pratade om den här BEDRÄGERIET!! De är så många och jättedåligt att Blocket har ingen koll på dem eller inte informerar.

/ Mahdi
 

Bokeh

Aktiv medlem
C får ingen vara och ser till att banken drar tillbaka betalningen.
Hur ska det gå till? har pengarna kommit in på kontot kan väl inte banken dra tillbaka betalningen, bankerna har väl inga rättigheter att lägga sig i privata personers affärer.
 

cd1000

Medlem
Om du ber att köparen sätter in pengar inkl. fraktkostnaden, och att du bokar frakt och skickar efter att du har fått betalningen borde det vara ok.
Ja, det är precis så jag tänker, bara lite orolig ifall jag missat något.

Du skriver att du har fått "ett par förfrågningar". Om jag skulle få en kund från utlandet på något som jag har till salu skulle jag nog tycka att det vore helt ok, men om det helt plötsligt kommer flera förfrågningar från utlandet och ingen från Sverige - ja lite konstigt är det.
Japp, att få tre stycken som alla vill ha objektivet skickat till England fick mig att fundera på var den trenden kom från.
 

cd1000

Medlem
Skicka absolut inte innan du har fått pengarna, oavsett vilka skäl de kan uppge för att du skall acceptera att skicka innan pengarna anländer på ditt konto.
Det jag hade tänkt var att flytta pengarna till ett annat konto, eventuellt ringa banken och bekräfta, samt låta dem vara på kontot i några dagar innan jag skickar.

Vad är det du säljer? Är det något speciellt som kan vara intressant för någon i England.
Det är ett 500mm f4, jag har kollat engelska eBay och det finns ett i ungefär samma prisklass men med färre tillbehör, annars ligger de 10.000 kr över.
 

cd1000

Medlem
Jag är nyfiken på hur köparen formulerar sig, är det något du vill dela med dig av?
De två som verkar seriösa har hört av sig via Blocket, dvs inte flyttat konversationen till mail eller telefon, sedan vanliga frågor som hur länge jag haft det, hur det fungerar, damm/repor osv.

Sedan en tredje, som ville maila men hade stavat namnet Karlsson som Karsson i adressen. Sedan nedan mail som uppenbarligen hade gått genom Google Translate plus att de endast kunde betala genom Paypal. Mailet verkar vara ett standardmail som de skickar till flera andra då det dyker upp i google-sökningar:

Hej!
Vi kontaktade dig eftersom vi är intresserade av din annons.
Vi vill ge den här gåvan till vår son.
Men problemet är att vår son bor i England.
Om du samtycker till att skicka paketet till England, kommer vi att vara din köpare.
Vi ber dig skicka paketet till England eftersom vi inte är i Sverige just nu.
Men oroa dig inte, vi kommer också att betala för fraktkostnaderna.
Obs: betalning kommer att göras med PayPal eftersom det är den enda betalningsmetoden vi kan använda just nu.
När betalningen har skett måste du skicka paketet till England per post.
Om du samtycker kan vi stänga försäljningen idag.
Jag hoppas ett gynnsamt svar från dig.
mvh,
 

cd1000

Medlem
Ett tips. Kolla på eBay.co.uk och utbudet på just din kamera. Om prisläget är ungefär detsamma som ditt, kan man ju undra varför en engelsk köpare går över ån efter vatten. Det finns ju massvis med kamerabutiker i England som säljer begagnad utrustning, lcegroup.co.uk är en sammanslutning av några kamerabutiker runt om i England och de har ett ganska stort utbud av begagnat. Även ffordes.com har mycket begagnat.
Om jag bodde i England skulle jag i första hand vända mig till någon inhemsk butik. Men det är bara misstänksamme jag ....
Jag kollade eBay.co.uk och utbudet var sådär så jag kan förstå att de söker på annat håll, men jag tänker precis som dig då jag själv skulle vända mig till en butik i Sverige.
 
ANNONS