Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säljråd - blocket till utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Kan förtydliga att två intressenter var med på de villkor som jag satte upp, dvs pengar bekräftade på mitt konto innan objektivet skickades och inget Paypal inblandat.

Den biten ser jag inget problem med och hade det gått till på det sättet hade jag skickat objektivet.

Men, nu blev det inte så. Det kom ett mail med instruktioner från en bank som sa att de skulle sätta in pengar på mitt konto först efter att jag hade skickat ett spårbart försändelsenummer till dem vilket då är ett uppenbart bedrägeri. Precis som i Rogers fall ovan så använder de domänen accountant.com

Jag informerade sedan den andra köparen att objektivet var hans om han ville fortsätta och förklarade varför affären med köpare #1 inte blev av. Köpare #2 har inte hört av sig sen heller

Delar av mailet som skickades:
Låter bekant. När jag avbröt så fick jag bara ett meddelande: "Are you kidding me?", sen blev det tyst.

PS Innan jag avbröt gick jag in på https://www.hsbc.co.uk/ och frågade deras online chat om de använde nämnda mailaddress. Deras svar (ordagrant): "I can confirm that we don't use that emailaddress. It looks like a scam." Så jag är rätt trygg med att det var rätt beslut.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Ignorera dessa förfrågningar från utlandet! Bara glöm att du får dem!
Förstår om du är frestad att få sålt utan prutning men risken är överhängande att du blir lurad. Jag har läst ett och annat fall på nätet. Minns inte hur det går till men i slutänden förlorar du. Punkt
 

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Vem skulle ens gå på bluffen att en bank skulle be om ett spårningsnummer och agera mellanhand mellan köpare och säljare?

Lär bli mer vanligt med bedrägerier så här i coronatider när folk förlorar jobbet och försöker komma över pengar på andra sätt.
 

ViewFinder

Medlem
Att ignorera köpare från utlandet får dem bara att bli mera finurliga.
Objektivet jag har ute till försäljning lockar uppenbarligen scammers.
Nu fick jag en förfrågan på "svenska". Ganska kort, antagligen för att google translate inte skall avslöja sig så fort. Men iom att "köparen" ville att jag skulle skeppa gluggen till "en vän" i USA, så ringde alarmklockorna i alla fall. Fått flera påtryckningar från samma "köpare"
Kollade givetvis medlemstatus på FS. Reggad samma dag jag fick första mailet.
Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att genomskåda, men det hjälper att vara lite försiktig och kritisk.
 
ANNONS