Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söka efter datumintervall i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Är det möjligt att i LR filtrera fram alla bilder som är tagna mellan vissa datum oberoende av om de är tagna olika år. Kan jag exempelvis filtrera fram alla bilder tagna mellan 10 och 20 juni? Alla år.

Nej, inte på något enkelt sätt.

Du kan ju naturligtvis skapa en smart mapp med ett villkor som matchar dina datum per år men det kanske blir ett antal ;)

Kan det inte finnas någon plug-in som kan klara av detta?

Informationen finns där och om det fanns ett gränssnitt för att skriva egna SQL SELECT frågor hade det ju varit enkelt att få fram detta.

Sök på nätet så kanske du hittar någon som har löst det.

select * from Adobe_images where strftime('%m',captureTime) = '06' and strftime('%d',captureTime) between '10' AND '20';

:)

Det går. Välj metadata filter och sätt första filtret till date och de år du är intresserad av. Sätt sedan filter två till date och välj månad/månader som är intressanta. Sätt sedan också filter 3 till date och välj de dagar som är av intresse.
Kom ihåg att det går att välja flera alternativ på varje genom skift-klick.

Ja du måste välja det du vill ha i alla 3 filtren, genom skift-klick.
Jag har aldrig haft något praktiskt behov att gå ända till datum.
Iband har jag sökt bilder tagna under flera år i t.ex. Januari för att välja bilder till en kalender.
Säg att jag väljer de 5 senaste åren. Sedan får jag ta mödan att också markera Januari på de 5 åren som kommer upp. Det går relativt fort.
Skall du dessutom ha datum blir det betydligt mer klickande.
Fast något annat sätt känner inte jag till.

Jag döper om alla mina filer till det datum och tid de är tagna:

"2011-10-27 160832^ beskrivning.JPG" t.ex.

Då kan jag söka på "-10-" för att hitta alla bilder tagna i oktober oavsett år. Eller "-10-27" för att hitta alla tagna 27/10 oavsett år. Eller "-27 " för alla tagna den 27'e, oavsett månad eller år. Och så vidare....

Ja du måste välja det du vill ha i alla 3 filtren, genom skift-klick.
Jag har aldrig haft något praktiskt behov att gå ända till datum.
Iband har jag sökt bilder tagna under flera år i t.ex. Januari för att välja bilder till en kalender.
Säg att jag väljer de 5 senaste åren. Sedan får jag ta mödan att också markera Januari på de 5 åren som kommer upp. Det går relativt fort.
Skall du dessutom ha datum blir det betydligt mer klickande.
Fast något annat sätt känner inte jag till.

Tack för det! Det låter tillräckligt enkelt, och det är precis det där med kalenderbilder som är min tanke!

ANNONS
Götaplatsens Foto