Annons

Sökaren i 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Är den lika fjuttig som i 350D? Jag har gått och hoppats på en "riktig" sökare i en mellanklass Canon DSLR, men jag får nästan cellskräck med den 350D jag har till låns nu. Van vid Contax RTS II så är det inget upphetsande precis....

Den är helt klart bättre än den i 350Dn, och även om jag upplever skillnaden som rätt stor, så är det låååångt till sökaren på t.ex. 1Ds (Vet inte hur 5D's sökare är då jag aldrig använt den)

Mats Öberg skrev:
Är den lika fjuttig som i 350D? Jag har gått och hoppats på en "riktig" sökare i en mellanklass Canon DSLR, men jag får nästan cellskräck med den 350D jag har till låns nu. Van vid Contax RTS II så är det inget upphetsande precis....
Den är ngt bättre än 350D men fortfarande under all kritik.

Var ett tag sen ja kikade in i en 350D så jag kommer inte riktigt ihåg, 30D:s sökare är i alla fall oerhört fjuttig jämfört med det jag är van som även den har en bit kvar till en god ASLR-sökare.

//Larsa

Sökaren är enligt mig under all kritik i 30D, är det viktigt för dig med en bra sökare så rekomenderar jag dig ta en titt på Nikon D200, om du prompt vill ha Canon så är det 5D som gäller, betydligt dyrare blir det, men då får du också en riktig fullformatssökare i toppklass.

kent.

Hade inget för mig så jag gjorde den här. En jämförelse mellan olika canon-sökare...

Bilagor

• sökare.jpg
    sökare.jpg
    13.7 KB · Visningar: 360
Zoso skrev:
Sökaren är enligt mig under all kritik i 30D, är det viktigt för dig med en bra sökare så rekomenderar jag dig ta en titt på Nikon D200, om du prompt vill ha Canon så är det 5D som gäller, betydligt dyrare blir det, men då får du också en riktig fullformatssökare i toppklass.

kent.
Antar att trådskaparen har Canonsystem men som sagt ovan så finns ju Nikon D200 eller alla Pentax modeller eller begagnade KM eller den nya Sony A100 samt självfallet det Sony kommer att släppa framöver.

Canon & Nikon har nonchalerat detta med sökarna, Nikon fixade till det på D200 & kommer förmodligen att ha lika bra sökare på efterföljande kameror, vi väntar bara på Canon som verkar rida på FF-vågen som tyvärr inte alla har råd med...

//Larsa

Mats:

Gick in på din profil & ser att du har lite Pentaxprylar....

Haka inte upp dig på Canon nu utan titta på Pentax nya 10-megapixlare med bildstabilisering samt antidammpryl!!!!!!!!!!!!!!!!!

Allt detta surr om Canons överlägsenhet är klart överdrivet, C är bra på mycket men det finns så mycket annat att inväga när man gör sitt val, exempelvis ergonomi som C var bäst på under sent 80-tal & tidigt 90-tal men har tappat totalt vad det gäller DSLR (no grip).

Extremt subjektiv bedömning av mig som kört alla stora japsar + dom små + en massa annat tyskt & svenskt tjafs:)

//Larsa

Man tackar för alla informativa svar!

Jag är väl inte direkt förvånad att många är negativa till sökarna i nämnda kameror. Jag vill också ha ett bra perspektiv att komponera efter och en fjuttsökare gör fotandet lite till en pina. Många chansskott blir det.

Larsa, du berör en av mina "huvudbryer"...

Jag har ägt min Pentax KM med några gluggar väldigt länge och jag är förtjust i att K100D har kommit, så jag har den förstås i åtanke. Jag har klämt lite på nån isdt eller vad föregångaren heter och funnit att den skåpar ut 350D när det gäller sökaren och den fotokänsla jag är ute efter.
Men det är detta med att jag är Zeiss-smittad....och den enda vägen för nävarande att använda mina Contaxoptiker till en digital sensor är just en EOS-adapter. Lite huvudvärk, om man säger så.

// Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto