Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Söker 70-80tals effekt

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Skulle vilja ha en liten färgeffekt av nåt slag som gör
att bilden ser ut att va fotat 70,80 eller 90talet med en analog kamera.

typ som min bifogade bild..

Bilagor

• 5300_117471807050_663937050_2827827_691205_n.jpg
    5300_117471807050_663937050_2827827_691205_n.jpg
    26.6 KB · Visningar: 637
Hur duktig är du på PS?

Omvandla till CMYK utan svart och lek lite med kurvor. Kurvorna jag bifogat ger ungefär den effekten du ser mellan bild 2 o 3.

Bilagor

• curves.gif
    curves.gif
    24.3 KB · Visningar: 601
  • original.jpg
    original.jpg
    50.8 KB · Visningar: 598
  • modified.jpg
    modified.jpg
    52.6 KB · Visningar: 598
Det är nog inte bara färgeffekten som ger tidskänsla; exemplet är typiskt oskarpt, också.

Givetvis fanns det gott om bilder från den tiden (och mycket tidigare) som är både perfekt skarpa och har neutral färgåtergivning, är det dock bäst att tillägga, innan jag får 40-plussarna på mig!

Per.

Funkar det inte med bara ett septiafilter på nytt lager så du kan justera opaciteten. Och sen lägga ett lager med gaus. oskärpa på det?

Funkar det inte med bara ett septiafilter på nytt lager så du kan justera opaciteten. Och sen lägga ett lager med gaus. oskärpa på det?

Du kan inte ha lång erfarenhet av digital fotografering, dit svar nu, liksom i tidigare trådar är vilda gissningar med grova generaliseringar!

Du kan inte ha lång erfarenhet av digital fotografering, dit svar nu, liksom i tidigare trådar är vilda gissningar med grova generaliseringar!

Till skillnad från "vissa andra" så skriver jag inte sådant jag är osäker på som påståenden. Om du faktiskt läser vad jag skrev så formulerade jag det som en fråga (dessutom utan överdosering av kommatecken).

kanske lite oskärpa och lite dra i reglage på färgerna kanske?
hade ju vart kul att prova någon färdig inställning för att se hur det blir. tycker det skulle vara roligt om det gick att göra som i den bild jag bifogade.

Men prova då? Du kanske lär dig lite på vägen, och det är ju inte fel. Att alltid bara följa instruktioner lär man sig helt enkelt inte speciellt mycket på. Ta en bild. Försök få den att se ut som ditt mål.

Vad är det för lönt med att få ett färdigt recept om du inte ens vet vad receptet egentligen gör?

En annan bra sak för att "simulera" gamla analoga foton är att lägga till lite brus, men man måste göra det "rätt" för att det ska se naturligt ut, och inte bara som just "brus".

Jag brukar använda en överläggsteknik, som JAG tycker funkar bra.

Nytt lager ovanpå fotot, fyll med medelgrått (128,128,128).
Sätt lagerblandningen till "linear light"
Lägg till brus på det grå lagret med "Add Noise / Gaussian /Monochromatic" - ca 3%
Kör en Gaussian blur radie 2
Lägg till brus på det grå lagret med "Add Noise / Gaussian" med monochromatic avkryssat (vi vill här ha färgbrus) - ca 1%

Sen kommer det som gör att det "fugerar"... Lägg till en lagermask på bruslagret. Bruset ska vara starkare där bilden är mörkare.
Lättaste sättet att göra detta är att välja huvudlagret, gå in i "channels", tryck på "load channel as selection", det är en knapp i nederkanten.
Gå tillbaka ut i "layers", välj bruslagret. tryck på "add layer mask". Det är en knapp i nederkanten. Tryck [ctrl+I] för att invertera masken, vi vill att den ska vara genomskinlig i det mörka - inte det ljusa.

Nu syns bruset starkare ju mörkare bildpartiet är. Justera totalmängden med "opacity" så att det stämmer med vad du vill.

Detta är ganska grundläggande PS-teknik, reder du inte ut det bör du öva lite PS innan du försöker dig på sånt här. Att simulera olika bildtypsorginal/PP-tekniker kräver lite grundkunskaper. Annars får du försöka leta upp en plugin som gör det åt dig, och betala för den.

ANNONS
Götaplatsens Foto