Annons

Söker efter ett bra polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

weru

Aktiv medlem
Tacksam om det är någon som kan tipsa om ett bra polfilter, det ska vara bland dom bästa som finns att få 77mm.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kör B+W 77 mm. Bättre motljusegenskaper än mitt Marumi för 200 kr. Om man nu fotograferar i motljus med ett polfilter, men man kanske får en reflektion från nåt nån gång.
Lättare att hålla ytan ren. Det är väl den största praktiska skillnaden.
 

Stadan

Aktiv medlem
Har B+W som är mycket bra, men kanske är Nikon eller Zeiss ännu bättre. Definitivt dyrare.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag söker också efter ett Pol - filter i nämnda diameter och har stirrat mig blind på just B+W, men efter det att jag varit i kontakt med en handlare här i Blöteborg börjar jag vackla. Säljaren ville nämligen göra gällande att NiSi är vassare än nämnda B+W och min fråga till er härdade forumister blir således; Stämmer detta påstående, eller är det bara säljsnack ?

Kan ju kort nämna att jag sedan tidigare hört gott om NisI.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Sa försäljaren varför han ansåg att NiSi är bättre?
Nja, inte direkt, bara att det var "vassare". Men nu hittade jag mitt 95 mm B+W polfilter, men jag behöver en step-up ring istället, tills imorgon 77-95 mm. Om någon har ett till salu i Blöteborg (eller någonstans söderöver) kan jag komma förbi och hämta det (imorgon) om priset är det rätta 😁.
 

weru

Aktiv medlem
Jag söker också efter ett Pol - filter i nämnda diameter och har stirrat mig blind på just B+W, men efter det att jag varit i kontakt med en handlare här i Blöteborg börjar jag vackla. Säljaren ville nämligen göra gällande att NiSi är vassare än nämnda B+W och min fråga till er härdade forumister blir således; Stämmer detta påstående, eller är det bara säljsnack ?

Kan ju kort nämna att jag sedan tidigare hört gott om NisI.
Hej Har köpt och testat ett HOYA Polfilter CIR-PL HD 77MM. fungerar ut märkt.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag har ett B&W som jag (även om jag sällan använder filter) är nöjd med.
Jag har ett sådant 77 mm B + W MRC Käsemann polfilter sen c:a 10 år tillbaka…jag använder inte såå ofta men det är oumbärligt ibland t ex vid bilfoto: reflexer i vindrutan mm kan påverkas/elimineras precis som önskat.

Polfiltret är alltså av mkt bra kvalitet - men nu har jag ett problem med det sedan ett tag tillbaka…

Det har successivt blivit mer & mer trögt att vrida de båda filterskivorna i förhållande till varann…för att det numera nu är precis ”deadlock”!

Jag vet helt säkert att jag har inte slagit i nånting, tappat det etc så att det har blivit excentriskt, men är det möjligt att halvorna har beckat ihop pga damm, korrosion, smuts etc.?

Vad ska jag göra för att fixa det? Kasta det?

Jag la nyss in filtret i frysen för att se om det därefter går lättare att vrida det…att lägga ner det i tvålvatten drar jag mig för, då kanske jag får in vätska mellan glasen som gör det ännu värre.

Nån som har tips eller rekommendationer?
 

jphotog

Aktiv medlem
Nikon har prisvärda polfilter i världsklass. Canon också, men jag har ingen erfarenhet av dem.

Mitt heter Nikon Circular Polar II och jag är supernöjd.

Jag tror jag betalade €120 för det, men det var länge sedan.

När du shoppar polfilter, kolla så att det har antireflexbeläggning och att det är tunt så att du undviker att få med kanterna när du fotar ultravidvinkel.
 
ANNONS