Annons

Söker fotograf - bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

daebes

Medlem
Vet inte riktigt vart den här tråden hör till så blev på övrigt.

Jag söker en fotograf för ett arabsikt bröllop. Runt 250 gäster i en restaurang i Göteborg. Det kommer nog vara ganska mörkt i lokalen så rätt utrustning krävs. Tid, 5-6 timmar kanske?

Jag tänkte att jag gör ett försök att hitta någon här som kan tänka sig foto för en peng. Bröllopsparet vill inte lägga ut 15K som många fotografer kräver. Amatör fotografer som ändå är ganska duktiga är välkomna att skicka ett pm eller skiva här :)

Tack.

PS. Kan bli måånga fler bröllop om fotografen är duktig ;)
 

Cambo

Aktiv medlem
Vet inte riktigt vart den här tråden hör till så blev på övrigt.

Jag söker en fotograf för ett arabsikt bröllop. Runt 250 gäster i en restaurang i Göteborg. Det kommer nog vara ganska mörkt i lokalen så rätt utrustning krävs. Tid, 5-6 timmar kanske?

Jag tänkte att jag gör ett försök att hitta någon här som kan tänka sig foto för en peng. Bröllopsparet vill inte lägga ut 15K som många fotografer kräver. Amatör fotografer som ändå är ganska duktiga är välkomna att skicka ett pm eller skiva här :)

Tack.

PS. Kan bli måånga fler bröllop om fotografen är duktig ;)
Dags igen! Ny medlem söker billig arbetskraft. Fotosidan ska inte vara ett forum för så´na här sökningar. Har man råd att bjuda 250 pers på krog ska man kanske kunna betala en fotograf anständigt.
 

Lamer71

Aktiv medlem
15k för 5h låter absurt mycket tycker jag. 3000/h är väl inte direkt prisvärt? Lägg in några timmars bildbehandling så snyggar det till siffrorna litegrann, men inte i närheten av vad som borde vara rimligt.

Det skulle vara roligt att veta vad som motiverar det höga priset. Är det tillgång- efterfrågan? Eller dyra redskap?
Bara så man vet liksom.....tänkte lite på hantverkare som tar 500:- inkl alla verktyg.
 

daebes

Medlem
15k för 5h låter absurt mycket tycker jag. 3000/h är väl inte direkt prisvärt? Lägg in några timmars bildbehandling så snyggar det till siffrorna litegrann, men inte i närheten av vad som borde vara rimligt.

Det skulle vara roligt att veta vad som motiverar det höga priset. Är det tillgång- efterfrågan? Eller dyra redskap?
Bara så man vet liksom.....tänkte lite på hantverkare som tar 500:- inkl alla verktyg.
Väldigt fina bilder i deras portföljer kanske? Sen så är det väl inte det enklaste med många gäster och mörk lokal. Men tycker också det är absurt. Hade själv fotograferat om jag inte varit gäst :)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Dags igen! Ny medlem söker billig arbetskraft. Fotosidan ska inte vara ett forum för så´na här sökningar. Har man råd att bjuda 250 pers på krog ska man kanske kunna betala en fotograf anständigt.
Felet var väl bara att lägga det som en diskussionstråd?
Det finns en särskild kategori av annons under köp/sälj där fotojobb kan annonseras.
Vad som sedan är ett anständigt pris är väl upp till köpare och säljare att enas om.

Petter ...
 

fredrikb81

Aktiv medlem
15k för 5h låter absurt mycket tycker jag. 3000/h är väl inte direkt prisvärt? Lägg in några timmars bildbehandling så snyggar det till siffrorna litegrann, men inte i närheten av vad som borde vara rimligt.

Det skulle vara roligt att veta vad som motiverar det höga priset. Är det tillgång- efterfrågan? Eller dyra redskap?
Bara så man vet liksom.....tänkte lite på hantverkare som tar 500:- inkl alla verktyg.
Jag utgår ifrån att en sån fotografering kräver ett par timmars förberedelser tillsammans med brudparet, och sedan ytterligare 5-6 timmar i efterbehandling av bilder och leverans av dessa på lämpligt sätt. Efter det är du nere på runt en tusenlapp per timme, vilket blir 800 kr när du dragit bort momsen. Blir inte jättemycket kvar när du dragit bort sociala och skatt.

Vilka hantverkare är det som tar 500 kr inklusive moms per timme?
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
5h foto är inte samma som 5h jobb... inte om man är seriös bröllopsfotograf iaf

Räkna med ett x antal timmar redigering dvs minst lika många om inte fler än antal för fotograferandet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag utgår ifrån att en sån fotografering kräver ett par timmars förberedelser tillsammans med brudparet, och sedan ytterligare 5-6 timmar i efterbehandling av bilder och leverans av dessa på lämpligt sätt. Efter det är du nere på runt en tusenlapp per timme, vilket blir 800 kr när du dragit bort momsen. Blir inte jättemycket kvar när du dragit bort sociala och skatt.

Vilka hantverkare är det som tar 500 kr inklusive moms per timme?
De flesta :)
De andra som tar mer kallar vi för konsulter där jag jobbar och de tar betalt efter taxan att företag, inte privatpersoner, anlitar dom.

5 timmars fotande är inte detsamma som 5 timmars porträttfoto. Det ligger inte lika mycket bakom varje delmoment. Festbilder är ovanligt att man lägger ner extra tid att redigera


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933972,14.309935
-
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Vad är en rimlig peng

Läste första stycket och tänkte, oj vilken massa jobb. 5-6 timmars fotografering, 250 gäster där alla väl skall komma med på åtminstone en bild. Lär behövas många kamera- och blixtbatterier, ev. datorstation för att kontinuerligt spara undan bilder som tas. Låter som ett jobb för två fotografer och en assistent.

Men sedan läste jag att 15 tusen var orimligt och då inställer sig frågan, vad är rimligt och vad förväntas man få för en rimlig summa?
 

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Jag kan nog oxå känna att 15k är lite saftigt då det som Rommel säger inte rör sig om artistiska porträtt o skit som ska redigeras men visst fan måste man fixa även mingelbilder till viss del annars är man bra slö som fotograf!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Om det bara rör sig om festbilder. Anser Ni att 15k är för lite för 5 timmar? Eller ni hakar upp er på ordet bröllop? Sist jag kollade runt...igår rättare sagt så tog fotografer fortfarande mer betalt för bröllopsporträtt än porträtt trots de innebar exakt samma sak och tid. Enda skillnaden var en timmes prat innan och det skulle de ha dubbelt så mkt betalt. Snedvridet, eller hur?
Frisörskor gör samma sak. Festfrisyr och bröllopsuppsättning är samma sak fast olika prisklasser. De erbjuder dock lite mer skitsnack för brudparet :)


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.933946,14.309987
-
/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

daebes

Medlem
Här snackar vi 5-6 timmar, med kravet att ett fåtal bilder blir super. Sen så är resten mest vimmel. Låt säga 5h bild redigering.. 15tusen för 10 timmar? Då tycker jag att 250kr/h låter bra, om inte fotografen är super konstnärlig.

Håller absolut med Rommel! Det handlar nog mer om att det är större press när ordet bröllop kommer? Det kryllar med fotografer nuförtiden, men inte alla lyckas marknadsföra sig antar jag.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Här snackar vi 5-6 timmar, med kravet att ett fåtal bilder blir super. Sen så är resten mest vimmel. Låt säga 5h bild redigering.. 15tusen för 10 timmar? Då tycker jag att 250kr/h låter bra, om inte fotografen är super konstnärlig.
Aha, tackar för svar. Då stillades min nyfikenhet, blev ju inte så värst farligt trots varningsflaggan "bröllop" ;)

Sedan skulle jag säga att 2500 kr för 10 timmars jobb, kanske skulle vara okej som svartjobb för att skapa en portfolio eller för någon som har det som extraknäck vid sidan om ett annat jobb.

Men för yrkesverksamma fotografer blir det inte mycket över, ca 900 kr, som då även skall täcka kostnader för ny utrustning, bokföring, utbildning mm, och då snackar vi löner som understiger gällande minimilöner 2011 i Sverige :(
 

daebes

Medlem
Aha, tackar för svar. Då stillades min nyfikenhet, blev ju inte så värst farligt trots varningsflaggan "bröllop" ;)

Sedan skulle jag säga att 2500 kr för 10 timmars jobb, kanske skulle vara okej som svartjobb för att skapa en portfolio eller för någon som har det som extraknäck vid sidan om ett annat jobb.

Men för yrkesverksamma fotografer blir det inte mycket över, ca 900 kr, som då även skall täcka kostnader för ny utrustning, bokföring, utbildning mm, och då snackar vi löner som understiger gällande minimilöner 2011 i Sverige :(
Sen kan jag nästan garantera att detta kommer skapa avkastning i framtiden. Men det är som du säger bra för den som inte är yrkesfotograf. Kanske för någon på vägen dit, för portföljen eller för lite extra knäck.
 

Splanky

Aktiv medlem
1000:- /timme är minimum.
Och då gäller prissättningen förmöten, rekning, förberedelser, efterarbete mm. 15000:- för en halvdag är absolut rimligt.
En seriös bröllopsfotograf lägger även ned mycket tid på allt runtomkring.
Tusentals bilder skall gås igenom och sorteras.
Det skall tas fram bilder i olika format, tillverkas och designas album mm.
Och det är inget du slänger ihop på en halvtimma.
Ofta är du på platsen dan innan för att reka lokaliteter för ljuset mm.

Som egen företagare vet alla hur mycket som försvinner innan lön kan utbetalas.
Det är skrämmande så mycket åsikter det finns, men kunskap om faktiska omständigheter saknas.

Ta ni och kika på denna filmen rätt igenom:
http://www.youtube.com/watch?v=GookRvKAJJE&feature=player_embedded
 

daebes

Medlem
1000:- /timme är minimum.
Och då gäller prissättningen förmöten, rekning, förberedelser, efterarbete mm. 15000:- för en halvdag är absolut rimligt.
En seriös bröllopsfotograf lägger även ned mycket tid på allt runtomkring.
Tusentals bilder skall gås igenom och sorteras.
Det skall tas fram bilder i olika format, tillverkas och designas album mm.
Och det är inget du slänger ihop på en halvtimma.
Ofta är du på platsen dan innan för att reka lokaliteter för ljuset mm.

Som egen företagare vet alla hur mycket som försvinner innan lön kan utbetalas.
Det är skrämmande så mycket åsikter det finns men så mycket kunskap om faktiska omständigheter som saknas.

Ta ni och kika på denna filmen rätt igenom:
http://www.youtube.com/watch?v=GookRvKAJJE&feature=player_embedded
Absolut, för yrkesfotografen! Som det har sagts tidigare. Men för det som nu begärs av en som kanske vill puffa upp portföljen eller den som vill ha lite extra knäck? Eller vad säger du?
 

Candersson

Aktiv medlem
Håller helt med Tomas (splanky) vad gäller förutsättningarna för en yrkesfotograf.

Men som OP skriver så låter kanske det här mer som något för den som söker ett extraknäck. Kan mycket väl tänka mig att ett väl utfört "extraknäck" genererar mer jobb framöver.

Vad som är viktigt är att man verkligen kommer överens med brudparet om vad som förväntas för att därefter kunna sätta ett pris.

Lycka till Djelil
 
Senast ändrad:

Nw2

Avslutat medlemskap
Gnäll

Det var ju satan vad de gnälls i denna tråden.

Man tar jobbet= får lite lägre betalt än vad man kräver, men det är fortfarande pengar.
Man tar inte jobbet= Du får inga pengar alls.

Det är bara att välja.

Jag föredrar pengar, i alla former.

Och det där med skatt , särskilt när det gäller arabiska bröllop?

Ja just det ja.... *blink*


Ps. Jag gör Bröllopet för 10 000 om de vill det.
 
ANNONS