Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Saknar 20D spotmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)
He... fin site, den har en del poänger, synd bara att den har en definitiv underton av fanatism.

En bra fotograf vet hur han ska kompensera så det rätt trots att han inte har en spotmätare. :D

20D har utsnittsmätning som det minsta. Då använder den cirkeln i mitten, vilklet motsvarar 9% som mätområde. En bra spotmätare använder runt 1%.

Damocles skrev:
He... fin site, den har en del poänger, synd bara att den har en definitiv underton av fanatism.

En bra fotograf vet hur han ska kompensera så det rätt trots att han inte har en spotmätare. :D

20D har utsnittsmätning som det minsta. Då använder den cirkeln i mitten, vilklet motsvarar 9% som mätområde. En bra spotmätare använder runt 1%.

Jag satt i 30 min och funderaade på när jag verkligen behöver 1% istället för 9% kom inte på ett enda tillfälle.

Vissa säger att det verkligen behövs vid makro, men då lär man ju lugnt ha tid å kika på histogrammet + ta alternativa exponeringar.

9% räcker gott för mig.

Sen tror jag 1d mark 2 har spot på vald fokuspunkt, det är dock en helt annan femma :)

det roliga är ju att billigare och sämre (?) kameror har spot, tex de i canon powershot-serie (iaf A80)

geronimo13 skrev:
Vissa säger att det verkligen behövs vid makro, men då lär man ju lugnt ha tid å kika på histogrammet + ta alternativa exponeringar.

Varför har man mer tid till alternativexponeringar vid makrofoto? Har du dressyrkurs för insekter?

D100 har spot på fokuspunkterna, samma princip som 1D MkII tydligen

Arleklint skrev:
Varför har man mer tid till alternativexponeringar vid makrofoto? Har du dressyrkurs för insekter?

D100 har spot på fokuspunkterna, samma princip som 1D MkII tydligen

Syftade på blommor å sådant grejs :)

Men 20d tar 5bps bara å bracketa å bursta på :D

Jo, så kan man fotografera om man vill, inte min stil dock.

I princip behöver du ju ingen ljusmätare alls då. "Bara å bracketa å bursta på" ;)

Anledningen till att 10D och 20D saknar spotmätning är för att Canon tycker att deras 35-zons-evaluerande-tjofräs-mätning ger väl så god exponering som om ett proffs skulle spotmäta. Alltså anser Canon att det inte finns behov för denna utmärkta ljusmätning.

Grymt synd.. Jag slarvar som aldrig förr med ljusmätningen. Det var en fröjd med min EOS femma att gå ut och plåta. Hade jag haft spotmätning så hade det förmodligen blivit mindre timmar framför datorn med RAW-konvertering..

Men man måste ju ha en morot för att spara till 1Ds mk II ;p

Örjet skrev:
Tom ixus har ju fasen spotmätning. Då kan det väl inte vara så avancerat? =)
Kompaktdigitaler (billigare?) använder väl CCD:n både som ljusmätare och för AF. Det är ju en billig och flexibel lösning som går lätt att implementera i mjukvaran. Tyvärr (?) funkar ju inte det på en SLR. Å andra sidan tror jag att AF-sensorer/ljusmätare på SLR:er är av ganska god kvalitet.

Körde idag med utsnittsmätningen på 20D. Den funkar fint och så himla stor skillnad mot spotmätning är det inte. Mätte i magen.

Bilagor

• _mg_0196.jpg
    _mg_0196.jpg
    43.6 KB · Visningar: 669
Sparkar igång en gammal tråd..

Min 10D har ju ingen spotmätning.. som konstaterats ovan.

men om jag vill använda utsnittsmätningen tar den inte då fokus på samma ställe som man mäter ljuset??

Dvs om jag som i bilden ovan mäter på magen och sen vill fokusera på ansiktet går det att genomföra på 10D??

/Oscar

Oscar skrev:
Sparkar igång en gammal tråd..
Dvs om jag som i bilden ovan mäter på magen och sen vill fokusera på ansiktet går det att genomföra på 10D??
Sikta om (eller använd en annan fokuspunkt). Tror det står att du har 15s på dig (eller nåt) i manualen till 300D, borde vara samma för 10D.

Jag förutsätter att Canon, som Nikon, har knappar så att man i lugn och ro kan låsa skärpa och mätning men tummen (eller möjligen annan finger) medans man flyttar kameran.

På D100 fokuserar jag - låser med pekfingret - mäter ljus - låser med tummen - komponerar och trycker av!
Detta så som jag programmerat knapparna. Dom kan programmeras på annat sätt.

Verkar bara som den låser exponeringen om jag trycker på * knappen.

iaf om jag kör i Av läget.

och den verkar ha låst exponeringen även efter att jag tryckt av dvs den mäter inte om ljuset till nästa bild.

Låser du inte fokuseringen genom att hålla kvar avtryckaren i halvnertryckt läge då?

Om inte kanske du har kontinuerlig fokusering iställd.

ANNONS
Götaplatsens Foto