Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Saknar 20D spotmätning?
- Trådstartare uge
- Start datum
geronimo13
Aktiv medlem
Damocles
Aktiv medlem
He... fin site, den har en del poänger, synd bara att den har en definitiv underton av fanatism.
En bra fotograf vet hur han ska kompensera så det rätt trots att han inte har en spotmätare.
20D har utsnittsmätning som det minsta. Då använder den cirkeln i mitten, vilklet motsvarar 9% som mätområde. En bra spotmätare använder runt 1%.
geronimo13
Aktiv medlem
Damocles skrev:
He... fin site, den har en del poänger, synd bara att den har en definitiv underton av fanatism.
En bra fotograf vet hur han ska kompensera så det rätt trots att han inte har en spotmätare.
20D har utsnittsmätning som det minsta. Då använder den cirkeln i mitten, vilklet motsvarar 9% som mätområde. En bra spotmätare använder runt 1%.
Jag satt i 30 min och funderaade på när jag verkligen behöver 1% istället för 9% kom inte på ett enda tillfälle.
Vissa säger att det verkligen behövs vid makro, men då lär man ju lugnt ha tid å kika på histogrammet + ta alternativa exponeringar.
9% räcker gott för mig.
Sen tror jag 1d mark 2 har spot på vald fokuspunkt, det är dock en helt annan femma
Arleklint
Aktiv medlem
geronimo13 skrev:
Vissa säger att det verkligen behövs vid makro, men då lär man ju lugnt ha tid å kika på histogrammet + ta alternativa exponeringar.
Varför har man mer tid till alternativexponeringar vid makrofoto? Har du dressyrkurs för insekter?
D100 har spot på fokuspunkterna, samma princip som 1D MkII tydligen
geronimo13
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Varför har man mer tid till alternativexponeringar vid makrofoto? Har du dressyrkurs för insekter?
D100 har spot på fokuspunkterna, samma princip som 1D MkII tydligen
Syftade på blommor å sådant grejs
Men 20d tar 5bps bara å bracketa å bursta på
Jeppe
Aktiv medlem
Anledningen till att 10D och 20D saknar spotmätning är för att Canon tycker att deras 35-zons-evaluerande-tjofräs-mätning ger väl så god exponering som om ett proffs skulle spotmäta. Alltså anser Canon att det inte finns behov för denna utmärkta ljusmätning.
Grymt synd.. Jag slarvar som aldrig förr med ljusmätningen. Det var en fröjd med min EOS femma att gå ut och plåta. Hade jag haft spotmätning så hade det förmodligen blivit mindre timmar framför datorn med RAW-konvertering..
Men man måste ju ha en morot för att spara till 1Ds mk II ;p
Grymt synd.. Jag slarvar som aldrig förr med ljusmätningen. Det var en fröjd med min EOS femma att gå ut och plåta. Hade jag haft spotmätning så hade det förmodligen blivit mindre timmar framför datorn med RAW-konvertering..
Men man måste ju ha en morot för att spara till 1Ds mk II ;p
irrbloss
Aktiv medlem
Kompaktdigitaler (billigare?) använder väl CCD:n både som ljusmätare och för AF. Det är ju en billig och flexibel lösning som går lätt att implementera i mjukvaran. Tyvärr (?) funkar ju inte det på en SLR. Å andra sidan tror jag att AF-sensorer/ljusmätare på SLR:er är av ganska god kvalitet.Örjet skrev:
Tom ixus har ju fasen spotmätning. Då kan det väl inte vara så avancerat? =)
froderberg
Aktiv medlem
Oscar
Aktiv medlem
Sparkar igång en gammal tråd..
Min 10D har ju ingen spotmätning.. som konstaterats ovan.
men om jag vill använda utsnittsmätningen tar den inte då fokus på samma ställe som man mäter ljuset??
Dvs om jag som i bilden ovan mäter på magen och sen vill fokusera på ansiktet går det att genomföra på 10D??
/Oscar
Min 10D har ju ingen spotmätning.. som konstaterats ovan.
men om jag vill använda utsnittsmätningen tar den inte då fokus på samma ställe som man mäter ljuset??
Dvs om jag som i bilden ovan mäter på magen och sen vill fokusera på ansiktet går det att genomföra på 10D??
/Oscar
fhe
Aktiv medlem
Sikta om (eller använd en annan fokuspunkt). Tror det står att du har 15s på dig (eller nåt) i manualen till 300D, borde vara samma för 10D.Oscar skrev:
Sparkar igång en gammal tråd..
Arleklint
Aktiv medlem
Jag förutsätter att Canon, som Nikon, har knappar så att man i lugn och ro kan låsa skärpa och mätning men tummen (eller möjligen annan finger) medans man flyttar kameran.
På D100 fokuserar jag - låser med pekfingret - mäter ljus - låser med tummen - komponerar och trycker av!
Detta så som jag programmerat knapparna. Dom kan programmeras på annat sätt.
På D100 fokuserar jag - låser med pekfingret - mäter ljus - låser med tummen - komponerar och trycker av!
Detta så som jag programmerat knapparna. Dom kan programmeras på annat sätt.