Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sandisk Ultra II eller Extreme III till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Funderar på att köpa fler minneskort till min Canon 350D i stället för en extern mellanlagringsenhet. Vad har jag att vinna på att köpa Extreme III i ställer för Ultra II som jag har nu?

//Anders

Snabbare tömning av buffertminne till minneskortet, bra vid seriebildstagning och raw när bufferten börjar bli full och snabbare överföring till datorn när man laddar ned från kort till dator.
Tror inte det är något mer faktiskt.

Ett sandisk 4gb extreme III är 156 kr dyrare än respektive ultra II så det är väl inte så mycket att tveka på. Däremot kostar respektive extreme IV 740 kr mer än Extreme III så där kanske man bör tänka efter lite om vad man har för behov.
4 gig bilder till datorn med ett ultra II blir lite långdraget så extreme III hade jag satsat på och köpt en fin flaska whisky eller två att ta en slurk ur medans filerna tankas över;-)
Lycka till med ditt val!
Tommy

Ps, checka in cyberphoto för mer info om överföringshastigheterna, jag är för lat för att dra dom här nu.

Samma fråga, fast ändå inte.

Ska precis till att köpa mig en EOS 400D. Har bara använt SD-minnen förut, och nu ska man alltså börja använda CF.

Vad rekomenderas?

2 gb ultra II och en flaska whisky;-) eller två 512mb som reserv.
Ärligt talat kan jag inte råda dig eftersom jag inte har en aning om dina behov men två gig känns som en hyfsad start och det går att fylla på senare efter behov bara, som med objektiv ungefär.
Zebramedia rekommenderas, brukar ligga prismässigt mycket bra och snabb leverans. Köpte mitt två gig + rengöringsvätskor för slanten jag tjänade på priset:)
http://www.zebramedia.com/shopdisplayproducts.asp?id=760&cat=SanDisk
Lycka till med ditt val.
Tommy

WFS) (Graylingman skrev:
Funderar på att köpa fler minneskort till min Canon 350D i stället för en extern mellanlagringsenhet. Vad har jag att vinna på att köpa Extreme III i ställer för Ultra II som jag har nu?

//Anders

Extreme III är ju snabbare om du tar många bilder i snabb följd.... Har båda själv men ibland får man vänta lite på ULTRA II.. Ska du ta långa snabba serier föreslår jag Extreme..
Mvh
Micke

Tänk bara på att det är kameran som sätter gränsen. Enligt det där testet är Sandisk 4gb Ultra II lika snabb på att tömma bufferten som Sandisk 4gb Extreme III (Extreme IV var lite snabbare).

Det man först och främst tjänar på är överföringshastiget till datorn.

Jag blir inte klok på det här.
En påstår att Extreme III är snabbare på att tömma bufferten - en annan svarar att det inte är någon skillnad?

The Tor skrev:
En påstår att Extreme III är snabbare på att tömma bufferten - en annan svarar att det inte är någon skillnad?
Ja man måste vara kritisk till information på nätet eftersom många tyvärr påstår saker som förvirrar.

I likhet med Alexander konstaterar åtminstone jag att med 350D/20D/30D så är det kameran som sätter gränsen och skillnaderna med kort som är snabbare än Ultra II är så obetydliga att de snarare kan förklaras av att det skiljer mellan olika exemplar av kort respektive kameror. Vilken kapacitet man köper på kortet och om man använder jpg eller raw är i så fall också minst lika viktigt som vilken kortmodell när man väljer.

Ett exempel är att för 20D är ett Extreme IV 4 GB obetydligt snabbare än Ultra II 2 GB för raw men Ultra II vinner med jpg. Det finns också ett gäng andra kort mellan de två Extreme IV-korten vilket också tyder på att man inte blint kan lita på att kortmodeller som enligt databladet är mycket snabbare också är det i kameran.

Läs själv på länken som redan fanns här i tråden så kan du dra dina egna slutsater.

I en annan tråd för några veckor sedan påstod Ulf Liedén att Extreme III var dubbelt så snabbt som ett Ultra II när det gällde att tömma bufferten på en 30D.

Svårt att veta vem man ska lita på tycker jag...

The Tor skrev:
I en annan tråd[/url] för några veckor sedan påstod Ulf Liedén att Extreme III var dubbelt så snabbt som ett Ultra II när det gällde att tömma bufferten på en 30D.
Ja väljer man ut enbart Dpreviews test och tittar på Extreme III 1 GB jämfört med Ultra II 4 GB (eller är det möjligen 8 GB som det står på ett ställe?) i en 30D så är det en betydande skillnad - Dpreview:
Extreme III 1 GB - 6,674 MB/s (6834 KB/s)
Ultra II 4 GB - 4,605 MB/s (4716 KB/s)

Skillnaderna är dock betydligt mindre hos Robgalbraith.com:
Extreme III 1 GB - 6,413 MB/s
Ultra II 4 GB - 5,886 MB/s

Om vi tittar på två storleksmässigt likvärdiga kort (vilket kanske är en mer relevant jämförelse?) hos Robgalbraith.com så är prestandaskillnaden i stort sett obefintlig:
Extreme III 2 GB - 6,415 MB/s
Ultra II 2 GB - 6,406 MB/s

Variationerna mellan de olika webbplatsernas värden kan bero på flera olika saker men eftersom det finns en osäkerhet är det kanske inte så lyckat att grundat på några enstaka värden dra generella slutsatser om prestandaskillnader mellan Extreme III och Ultra II.
Svårt att veta vem man ska lita på tycker jag...
Som fotograf vet man förhoppningsvis vilken storlek på kortet man vill ha och vilka filtyper man själv använder. Betydligt bättre än att lita på andras generella bedömningar är nog därför att titta nogrannare på just de förhållanden som är aktuella i den egna situationen. Vill man ha 2 GB och köra jpeg på är ju rawprestanda på 1 GB-korten av mindre värde.

Jag hade tidigare en Nikon D2Hs som jag testade både Ultra II och Extreme III på, och jag märkte ingen skillnad, den smattrade på med 8bps i ca: 40 Raw bilder i följd innan det började sega med båda korten.

Så du lär inte märka någon skillnad på din 350D heller, skillnaden märks därimot när man tankar ner till datorn från en kortläsare, då märkte även jag skillnad.

/kent

Problem med Sandisk Extreme IV

Behövde ett minneskort idag och tänkte att jag tar det snabbaste/bästa för man kanske köper en ny kamera så småningom. ( ni vet det kommer ju en EOS 40D snart :) )
2 GB kostar 1249:- hos Kjell & Co
Kortet funkar i kameran men min nte i kortläsaren som jag hela tiden använder med mitt Ultra II.
E´re nån som va´re me´ om de´ förut?

ANNONS
Götaplatsens Foto