Annons

Satsa på 17-55/2.8 IS eller fasta objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotobias

Aktiv medlem
Idag kör jag med följande objektiv till min 350d:

Sigma 18-50/2.8
Canon 70-200/4
Canon 100/2.8 macro

Av dessa används klart mest sigmat och då till olika typer av porträtt samt vimmelbilder i dåligt ljus.

Hur skulle du uppgradera detta kit??:

alt. 1: Sälja sigmat och köpa 17-55/2.8 IS

alt. 2: Behålla sigmat och komplettera med 50/1.4 samt 28/1.8 (eller motsvarande)

Dessa alternativ ligger i samma prisklass...

mvh
Tobias

Underskatta aldrig stora bländare

Med 50/1,4 får du något som du inte har i din arsenal sedan tidigare. 50:an fungerar perfekt till portätt, men även till bilder i riktigt svagt ljus. Det kan vara svårt att sätta skärpan exakt på bländare 1,4, men redan vid 1,8-2,0 är skärpan utmärkt.

28/1,8 är en optik som inte riktigt uppfyller samma krav på skärpa, men har du pengarna så är EF35/1,4 superbra. Den använder jag själv till 50 % av mina bilder.

Lycka till!
//Christoffer

Det beror väl på om du är nöjd med Sigmat. Varken sigmat eller 17-55 är några direkta porträttobjektiv. Köp ett billigt 50/1.8 eller det något dyrare 85/1.8 om du ska köra porträtt. Skulle själv gärna ha ett 17-55, men för de pengarna så har du råd med både en extrem vidvinkel och porträttobjektiven 50/1.8 och 85/1.8 tillsmammans, men det beror på vad man prioriterar.

Mvh

David

Varför inte ett Sigma 30mm/f1.4? som är mitt favoritobjektiv

Skulle gärna vilja ha ett 17-55mm/2.8 själv men jag tycker det är klumpigt o stort faktiskt på en 350D. Och dyrt!

Får väl nästan både ett Sigma 18-50mm/2.8 + Sigma 50-150mm/2.8 för det priset...

Bra tankar!
Jag kan tillägga att jag inte alls är missnöjd med mitt Sigma. den presterar vad jag förväntar mig. Dock är mina andra objektiv snäppet vassare... Hade egentligen tänkt att byta huset till 30D, men ångrade mig och tänkte uppgradera de brännvidder jag använder mest istället. Plus ett batterigrepp... (mina fingerspetsar domnar när jag fotat en stund nu:)

Så här ser jag följande objektiv:
- 85/1.8, vill ha men den är för nära mitt macro
- 35/1.4, kanske i framtiden, för dyr idag.
- 30/1.4, klart intressant... fast jag skulle föredragit närmare 20mm, men den är het!
- vidvinkel, nja... lite för ljussvaga och inget jag fastnat för när jag lånat och testat.
- 50/1.4, klart intressant

eller då 17-55 som ersätter allt!!??

Får nog klura vidare lite till

Håller inte med om 17-55 ersätter de fasta objektiv som du föreslagit. I skärpa, men inte vad gäller ljusstyrka och skärpedjup. Annars visst.

David Appelgren skrev:
Håller inte med om 17-55 ersätter de fasta objektiv som du föreslagit. I skärpa, men inte vad gäller ljusstyrka och skärpedjup. Annars visst.

Sa jag inte heller..sa: om det räcker med 55mm på telesidan och f2,8.

Givetvis får man lite kortare skärpedjup med f1,4&f1,8 mot f2,8 men i brännviddsomfånget 17-55 och f2,8 så slår zoomen många fasta på fingrarna och då är den samtidigt mer flexibel och har is.

I Peters länk ser ju zoomen onekligen fin ut... och jag är inte ute efter kortare skärpedjup än vad 2.8 ger.
Däremot händer det att jag saknar långt skärpedjup när jag fotar flera personer, vilket IS skulle fixa!

Det börjar klarna!

Jag hade behållit telezoomen, bytt ut Sigman, köpt 17-55 och 50mm/f1,8.

Det tråkiga med brännvidsförlängningen är ju att 50mm blir 80mm och du då måste stå en bit ifrån på vimmelbilder för att få med något överhuvudtaget.

50/1.8 - nja... har haft den plastbiten (tills den föll i golvet)... skarp så de gnistrar, men jag gillade inte bokehn något vidare.
Och när jag fotar vimmel så är det ofta alldeles för trångt för den precis som du nämnde.

Men å andra sidan så blir ju en 350d med 50/1.8 en ganska grym kompaktkamera!

Fotobias skrev:
50/1.8 - nja... har haft den plastbiten (tills den föll i golvet)... skarp så de gnistrar, men jag gillade inte bokehn något vidare.
Och när jag fotar vimmel så är det ofta alldeles för trångt för den precis som du nämnde.

Men å andra sidan så blir ju en 350d med 50/1.8 en ganska grym kompaktkamera!

Köp 17-55 det var ju det jag skrev. Tänkte bara att om du känner för det kan du komplettera med plastbiten.

Tobias, jag kan verkligen rekomendera ett Sigma 30mm/1.4 som vimmelobjektiv på en 350D. Bokehn blir mkt trevlig på den och jag kör ofta på full öppning f1.4 även om man måste vara väldigt exakt m att sätta fokus då skärpedjupet blir väldigt kort.

Det är mitt favorit objektiv och följer oftast med tillsammans m 17-85mm IS. 50 eller 60mm är lite för långt inomhus tycker jag.

Så den gillar du så pass Karin... Verkar ju onekligen lockande... Men om den blir aktuell så ryker 17-55 till förmån för 50/1.4.
Fasta supergluggar för mer nichade tillfällen och mitt sigma som allround. Lockar lite!

Har lite svårt att föreställa mig hur 30:an är för vimmel dock... funkar det korta skärpeljupet i praktiken. Oftast är det minst två personer på bilden. Och då hamnar ju en lätt i oskärpa. Nedbländat till 2.8 det är ju inte mycket vunnet mot Sigmat... eller??

Tobias! Ser att du har ju både ett 100mm macro o ett Sigma 18-50/2.8 så kanske ett 85mm/1.8 eller ett 50mm/1.4?

Jag har några nytagna bilder m Sigmat som jag kan maila ifall du vill se.

Jo, på full öppning är ju skärpedjupet väldigt kort. Väl kort liksom. Men det är ju ännu värre ju längre brännvidd du kör med.

ANNONS
Götaplatsens Foto