Annons

SB900 - Synka på andra ridån

Produkter
(logga in för att koppla)

allj

Aktiv medlem
Har precis införskaffat mig en Nikon SB900 till min D80. Ska fota vimmel imorgon, lördag, och skulle behöva veta hur man syncar blixten på andra ridån.

Har läst denna
tråden och kommit fram till att jag ska prova att ha blixten på andra ridån.

Kommer testa med bländare 7-10, blixten på auto på andra ridån riktat rakt mot motivet med en omnibounce på. Enligt en del är inte dessa de bästa inställningarna. Men det är vad jag har kommit fram till igenom att läsa ovan nämnda tråd.

Åter till frågan..
Hur ställer man in en SB900 till att synca på andra ridån med en Nikon D80? Vore jättetacksam för utförlig beskrivning.

Har även en fundering på hur man sänker styrkan på blixten i autoläge. Av egen erfarenhet så kan blixten lätt bli för stark när man fotar vimmel. Vill att slutresultatet ska bli i stil med det här: http://www.stureplan.se/articles/6431/images/article_image_3b7b637fdef2772c.jpg

Tack på förhand!

Min D80 med SB-600 syncar man med andra slutaridån genom o hålla inne blixtknappen på sidan av kamerahuset, och vrida på tumreglaget tills det står "Rear" på den monokroma skärmen på ovansidan. Torde vara samma sak med en SB-900, de e ju kameran man ställer in de på så.

Men, ska du verkligen ha bländaren så liten? 7-10 lär ju inte släppa in mkt ljus..och med blixten på auto rakt fram måste ju ge ett väldigt platt och onaturligt ljus.

Största möjliga bländare, ISO 400-500, och en så lång slutartid de går utan att de blir rörelseoskärpa. De går att ha hyffsat lång slutartid med sync på andra ridån, efterssom blixten kommer frysa motivet precis innan stängningsdags. Tänk dock på att det kan uppstå "eftersläpningar" av motivet, som inte är så snyggt i för stora doser. Eventuellt kan ju använda denna effekt till din fördel o skapa lite mer konstnärliga bilder, bros ju helt på vad som passar. Brännvidden spelar stor roll huruvida lång slutartid du kan köra, samt kommer "eftersläpningarna" av motiven öka drastist om dom är i allt för mkt rörelse.

Ställ ner blixten lite, hyffsat lång slutartid, medelhögt ISO, stor bländare, och om du kan, försök stuttsa blixljuset i taket. Går inte kan du säkert ändå få ett ok resultat om du ställer ner blixten o riktar den direkt på motivet, bara du har de andra inställningarna jag tipsat om redo.

Lycka till!

edit: Blixten ställer du ner lika dant som den inbygda. Det borde även finnas reglage för det på blixten.

Senast ändrad:
Du gör inställningen på kameran - inte blixten.
Man gör inställningen på olika sätt på olika modeller så läs instruktionsboken. Det vanliga är att man håller nere blixtknappen och vrider på ett av kommando vreden tills det står rear på displayen.

Jag brukar plåta i A-läge dvs ställ in bländare och låt kameran ställa tiden. Jag brukar ställa kameran på 0,5 - 1,5 stegs underexponering. Och vrida upp effekten på blixten motsvarande.

//Leif

Ett tips om du inte reder ut det: du behöver inte synka på andra ridån för vimmel, funkar lika bra att synka på första, dvs köra på vanligt sätt.

Tack så mycket för svaren, ska bli spännande att prova sedan.
Har tagit åt mig av er allas tips så då får jag givetvis prova dom också.

Får dock ingen ordning på hur man ställer ner styrkan på blixten.
Får läsa igenom manualen en gång till men har någon svaret på tungspetsen så skriv gärna.

Angående ditt svar Przemek så tvekade jag först men efter att ha sett dina vimmelbilder på din sida så är jag nog övertygad. Ska dock prova på andra ridån också.

ANNONS
Götaplatsens Foto