Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ScanFlex2231W kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Thorén

Aktiv medlem
Hej,
Fick igår hem min Eizo ScanFlex2231W. Jag har inte tillgång till hårdvarukalibrering ännu men vill göra så gott det går utan. Jag har testat att använda Adobe Gamma och får problem direkt. Adobe Gamma vill att man ställer kontrasten till 100% och sedan ställer Brightness så att man precis kan urskilja nästan svart från svart. Sedan fortsätter man till gamma. Problemet är att om jag sätter kontrasten till 100% blir det väldigt ljust och utfrätt och resten av kalibreringen funkar inte. Nu har jag ställt ner kontrasten till 50% och då kan man kalibrera vidare med Adobe Gamma men jag känner mig ganska förvirrad... Någon som kan ge mig råd hur det är bäst att göra? Färgtemp är satt till 6500K och jag använder Adobe RGB som färgrymd.

Mvh
Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto