Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Se raw i Vista?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Efter en väldigt lång tid av letande i gamla duskussioner och internet så frågar jag här.

Jag hade Windows Xp innan med Lightroom(?) tror jag det hete för att konvertera mina RAW filer, men det var bara trial, så jag fick klara mig utan det ett tag, vilket funkade fint eftersom jag hade en liten paus från fotandet.

Men nu har jag ny data, med Vista, och fotandet är uppe igen.

Jag har testat Camera raw med ps2, men funkar ej!
och jag vill inte ha Lightroom igen pga att det var riktigt långsamt.

Det bästa vore att kunna se orginal bilderna, i raw, utan att konvertera dom till tex Tiff, pga av att det tar mycket utrymme att konvertera bilderna.

Men om det inte finns något annat sätt så...

så, vilket program funkar till Vista?

borde kanske säga att jag har en eos 400D.

PierreS skrev:
tror att det gäller xp inte vista

Hej

gå denna väg

Dator
lokal disk
Program (x86)
Commonfiles
Adobe
Plugins
Cs3
File formats

Ta bort den fil som finns och lägg till den fil du laddat ner.

Berätta om du fick det att funka

mvh

Omar

Tack alla!

Kan säga att det funkar nu, nu kan jag se mina rae filer i Bridge.

Jag gick in i Photoshop - help - Updates.

Och uppgraderade allt som fanns till ps2.

Och sen funkade det!

hakar på denna tråd: till XP kunde man ladda ner en viewer från Microsoft med vilken RAW filer visades direkt i explorer. Finns sådan till Vista?
Jag har letat i hela Microsoft.com men ka ej hitta. Är det någon inställning i Vista??

Tibor skrev:
hakar på denna tråd: till XP kunde man ladda ner en viewer från Microsoft med vilken RAW filer visades direkt i explorer. Finns sådan till Vista?
Jag har letat i hela Microsoft.com men ka ej hitta. Är det någon inställning i Vista??

Hej

Jag har inte sett någon, lite konstigt egentligen, Vista är ju nytt.

Mvh

Omar

Jo den hade jag till mark2, men den fungerade inte till mark2N.

Microsoft verkar inte ha dem resurserna ens, verkar vara ett litet företag :( :(

Sedan är det knappt någon av Microsofts kunder som har digitalkamera, så varför bry sig?? De fattar nog inte riktigt.

Uruselt av Microsoft!!

MVH

Omar

Omar skrev:
Jo den hade jag till mark2, men den fungerade inte till mark2N.

Microsoft verkar inte ha dem resurserna ens, verkar vara ett litet företag :( :(

Sedan är det knappt någon av Microsofts kunder som har digitalkamera, så varför bry sig?? De fattar nog inte riktigt.

Uruselt av Microsoft!!

MVH

Omar
Fungerar faktiskt på XP till min MkIIn.... :)

Men som sagt nte på nya Vista maskinen :(

ANNONS
Götaplatsens Foto