Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensor-rengöringskit i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Jag har läst de gamla trådarna i forumet angående rengöringsmetoderna och "googlat" kraftigt under kvällen, men kan fortfarande inte hitta en sån produkt som Visibledust på svenska tillbehörssidor.

Hade annars bestämt mig för just denna borste tills jag läste en dansk test som de kom fram till att man måste/bör kombinera med en våtrengöringsmetod också.

Konstigt att tillbehörsfirmorna inte har satsat mer på den marknaden? Är det någon som vet var man kan köpa dem i vårt avlånga land?

Sanning med modifikation eftersom jag i första hand letar efter Visibledust's borste. Annars har detta företag bra priser på det de har.
Måste man inte ha dukar till digipads'en eller de är av engångstyp och sen är det bara att köpa nya?

<Edit> Antar att du själv använder dem? 30:- per rengöring är överkomligt om man lyckas, jämfört med en inlämning hos kameraverkstan. </Edit>

Jag vill minnas att det var uppe nån tråd här för ett tag sedan där visible dusts borste diskuterades och att en eller ett par stycker hade testat "vanliga" penslar som konstnärer använder. Jag vet inte vilken sorts hår det var, men har för mig det var mink. Resultatet var tydligen bra iaf. Förfarandet samma som med visible dust, fast mycket billigare. :)

Antar att du själv använder dem? 30:- per rengöring är överkomligt om man lyckas, jämfört med en inlämning hos kameraverkstan.

Räkna med att du behöver minst två pads per rengöring samt att eclips rengöringsvätska tillkommer.

Visibledust onödigt?!?

Fördelen med Visibledust ska enligt dem själv vara att de är gjorda av mycket tunna strå av nylon. När man blåser på borsten så laddas penseln upp statiskt, vilket ska dra till sig dammpartiklarna.
Det finns andra penslar som inte är gjorda i den avsikten som deras är och kanske det kan vara avgörande.

http://www.visibledust.com/sensor_brush_details.html
http://www.visibledust.com/artist_brush.html

Säljsnack? Ja kanske, men det är sånt jag hoppas få höra av någon som har testat. Det svåra här är att ingen sensor är lika smutsig eller statiskt laddad som en annan och gör jämförelser nära nog omöjligt.
Personens handlag är avgörande i stor grad också.
Jag tycker också att 6-700 kronor är dyrt för en borste...

Clouseau skrev:
Räkna med att du behöver minst två pads per rengöring samt att eclips rengöringsvätska tillkommer.

Jag har en del idéer om hur man ska kunna använda samma pad till två gånger. Rengöringsmedlet lär väl räcka till ganska många fler pads än tio?
Vi säger väl 36:- per rengöring då? Kameravarkstan verkar kunna ta allt mellan 250-900:- för en rengöring.

Har för mig att jag har läst om någon i forumet som köpte duken till padsen löst någonstans. Har också sett bilder på nätet hur man ska linda dem runt pad'en.

Senast ändrad:
Clouseau skrev:

...nej, man behöver bara använda 1 st spatel + ett par droppar Eclipse vätska (med Zebramedias metod) för att det ska bli rent, eftersom de spatlar man köper därifrån är utformade för det arbetssättet ( detta står även i instruktionen som medföljer, och när man ser dessa spatlar, förstår man varför)

Jag använder Visibledust för det mesta och "Zebramedias" våtmetod enbart någon gång emellanåt, och jag föredrar absolut Visibledust - snabbt och enkelt och det kan även användas på ett smidigt sätt "ute på fältet"....

/Håkan

I instruktionsboken

Står det att man ska blåsa bort ev damm, har haft min 350d i ett halvår snart har blåst rent den 2 gånger. Använder en blåsbälg för luftmadrasser det funkar klockrent finns säker ett o annat dammkorn kvar men inget man ser iallafall.kameran i stativ lutad neråt blåser 5-6 gånger rakt upp i den, testa det innan ni köper dyra borstar

Jeroen: Tack! Precis vad jag hade hoppats på. En borste för 170:- som dessutom är tillverkad för detta ändamål. Konstigt är det att man inte hittar dem i sverige bara...

Mario: Kan så vara, men jag ser helst att de har haft sensorrengöring i tankarna när de tillverkade dem.

Robert: Satt precis och läste i den tråden. Man slås av hur olika erfarenheterna är med såna saker. Som jag sa innan så är smutsen och sensorns laddning olika från gång till gång.

Foto-Gabbe skrev:
Sanning med modifikation eftersom jag i första hand letar efter Visibledust's borste. Annars har detta företag bra priser på det de har.
Måste man inte ha dukar till digipads'en eller de är av engångstyp och sen är det bara att köpa nya?

<Edit> Antar att du själv använder dem? 30:- per rengöring är överkomligt om man lyckas, jämfört med en inlämning hos kameraverkstan. </Edit>
1 st digipad räcker utmärkt eftersom du vänder den och rengör med andra sidan också. Vätska har jag använt Isopropylalkohol vilket funkar utmärkt istället för att använda onödigt dyra specialvätskor, finns att köpa på Apoteket

Foto-Gabbe skrev:
En borste för 170:- som dessutom är tillverkad för detta ändamål. Konstigt är det att man inte hittar dem i sverige bara...

Hittade min pensel på färgaffären, 135:- fick jag betala inkl. förvaringstub.
(12 mm LaVanche 1751 Series heter den)

Re: I instruktionsboken

vargen24 skrev:
Står det att man ska blåsa bort ev damm, har haft min 350d i ett halvår snart har blåst rent den 2 gånger. Använder en blåsbälg för luftmadrasser det funkar klockrent finns säker ett o annat dammkorn kvar men inget man ser iallafall.kameran i stativ lutad neråt blåser 5-6 gånger rakt upp i den, testa det innan ni köper dyra borstar

Använder samma metod, dock med en mindre bälg. På apoteket finns små gummibälgar avsedda för öronspolning. Funkar jättebra och kostar inte många kronor. "Mekanisk" rengöring kommer jag att vänta med tills det verkligen behövs, och som jag ser det tar det tid innan dammet "bränner" fast. Keep it simple är min filosofi.

hakanv skrev:
...nej, man behöver bara använda 1 st spatel + ett par droppar Eclipse vätska (med Zebramedias metod) för att det ska bli rent, eftersom de spatlar man köper därifrån är utformade för det arbetssättet ( detta står även i instruktionen som medföljer, och när man ser dessa spatlar, förstår man varför)

Jag använder Visibledust för det mesta och "Zebramedias" våtmetod enbart någon gång emellanåt, och jag föredrar absolut Visibledust - snabbt och enkelt och det kan även användas på ett smidigt sätt "ute på fältet"....

/Håkan

Jag har en Sensor Swipe

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7058

som är exakt anpassad efter sensorn. Man kan, om man vill, tro att det räcker med en duk per omgång men då misstar man sig eller tar onödiga risker. Drar man upprepade gånger med samma duk riskerar man dels att skräp som fastnat på den lossnar igen, dels att något skräp är lite för hårt och därmed kan repa sensorn när man drar omkring det. Jag skulle av erfarenhet säga att ca 80% av allt skräp fastnar på den första duken och 15%-20% på den andra. Men med tanke på att de lösa dukarna kostar under 1kr styck så kan jag kosta på mig att köra 2-3ggr när jag väl är inne och pillar på sensorn. Spateln kostar ca 70kr och eclipsen tror jag kostade runt 50lappen när jag köpte. Dubbelt så dyrt nu men det räcker flera år.

http://www.micro-tools.com/Merchant...reen=PROD&Product_Code=PSI-3-F&Store_Code=MTE

Sensor Wand är en pirat på Swipen men samma pryl finns i tre olika storlekar för olika sensorer.

http://www.micro-tools.com/Merchant...N&Screen=PROD&Product_Code=SW2&Store_Code=MTE

Padsen kommer i ett paket om hundra för under 10euro

http://www.micro-tools.com/Merchant...Screen=PROD&Product_Code=PSI-1&Store_Code=MTE

Hoppas du har någon glädje av länkarna. Jag har själv beställt därifrån och de är att rekomendera
Spateln köpte jag från USA enligt länken nedan(men nu finns ju den hos micro tools också).

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

inge skrev:
1 st digipad räcker utmärkt eftersom du vänder den och rengör med andra sidan också. Vätska har jag använt Isopropylalkohol vilket funkar utmärkt istället för att använda onödigt dyra specialvätskor, finns att köpa på Apoteket

En VARNING för isopropylalkohol skulle jag vilja utfärda en gång för alla. Jag kan säga att jag blev väldigt svettig när jag såg vilka torkfläckar det lämnade efter sig på min sensor. Ärligt talat... 100kr för en flaska Eclips som är tokbra eller 40-50kr (ok jag erkänner att jag inte har en aning om vad den kostar) för något som inte är det bästa man kan få... vi snackar om en sensor som kostar många tusen att byta ut. Har haft men Eclipsflaska nu i över ett år och kanske använt 1/4 del. Går 2 droppar per duk.

Clouseau skrev:
En VARNING för isopropylalkohol skulle jag vilja utfärda en gång för alla. Jag kan säga att jag blev väldigt svettig när jag såg vilka torkfläckar det lämnade efter sig på min sensor. Ärligt talat... 100kr för en flaska Eclips som är tokbra eller 40-50kr (ok jag erkänner att jag inte har en aning om vad den kostar) för något som inte är det bästa man kan få... vi snackar om en sensor som kostar många tusen att byta ut. Har haft men Eclipsflaska nu i över ett år och kanske använt 1/4 del. Går 2 droppar per duk.

Kan bara hålla med.
Tack för bra länkar också.

ANNONS
Götaplatsens Foto