Annons

Seriös svensk webbutik?

Produkter
(logga in för att koppla)

tmattias

Ny medlem
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?
 

voitcanon

Aktiv medlem
Har också gått i samma tankar sedan jag inte fick någon choklad av dem [emoji14]
Får väl bli Skandinavian har bara goda erfarenheter av dem :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Goecker, Scandinavian Photo/Procenter, Mattssons Foto & Video, Fotokungen och Hegerthorns är de jag kommer att tänka på. En del har omoderna sidor, men de är seriösa. Har handlat av alla utom Hegethorns, men där handlar andra som jag känner.

Jag har börjat handla mer av CyberPhoto eftersom de är ensamma om att ta American Express. För en 1D X Mark II får man tillräckligt med Eurobonus-poäng för för att resa över hela Europa ...

Jag sparade dock mina poäng och fick ut en resa för två i businessclass till New York för 600 kr i skatter och avgifter ... ;)
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har det så väl förspänt att Scandinavian Photo har butik här i Malmö.
Jag gillar när jag kan känna och klämma på eventuell pryl jag funderar på att köpa.
Jag handlar nästan allt där och jag brukar dessutom få lite rabatt också.
Härförleden fick jag t.ex. BRA rabatt på en ny väska jag köpte där.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det beror så klart också på vad man ska handla. När jag nyligen var på jakt efter en adapter för att kunna sätta FD-glugg på min µ4/3-kamera, hittade jag en väldigt bra webbutik för tillbehör, som drivs av en av medlemmarna här.

Det är Kreativ Fotografi, Jörgen Hübner, och när jag väl hade listat ut hur man beställer på webbsidan och betalat via banken fick jag min lilla adapter omgående, tillsammans med två chokladbitar, som jag överlät åt min fru, eftersom jag är diabetiker och inte äter sånt.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?
Jag undrar vad det är för avgifter de lägger till? Är det om man inte betalar i tid? Jag har bara positivt att säga om Cyberfoto men ibland vill jag handla lokalt i butik och då blir det Scandinavian.
 

HenryB

Aktiv medlem
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?
Ööhh, man betalar väl med sitt kreditkort och sen skickas prylarna? - var kommer Svea ekonomi in i bilden? Det mest irriterande med Cyberphoto är att det tar två dagar i frakt från urskogen till människobyn ;-)
 

Astacus

Aktiv medlem
Ööhh, man betalar väl med sitt kreditkort och sen skickas prylarna? - var kommer Svea ekonomi in i bilden? Det mest irriterande med Cyberphoto är att det tar två dagar i frakt från urskogen till människobyn ;-)
Så kan man göra men om man väljer att betala på faktura så anlitas ett externt ekonomibolag. Gäller nog de flesta företag skulle jag tro, inte bara CyberPhoto.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?
Finns bra svenska webbutiker som du redan fått tips om. Men jag undrar under vilka omständigheter som Svea Ekonomi lägger in extraavgifter.

Jag handlar ofta på Cyberphoto och tycker det är förnämligt att kunna få ut en vara mot faktura. Sitter här med en framför näsan drån Svea Ekonomi. Beloppet lyder på 17.990:- plus 29:- i faktureringsavgift att betala senast 2016-09-30. Summa 18.019:-. Kan inte se något oskäligt i det. Tvärtom: Jag har prylen i 2 månader utan att behöva betala mer än 29:- i merkostnad.

Om du åsyftar möjligheten att delbetala som anges i fakturan i stället för full likvid så påföres ränta. Hur kan detta missuppfattas?

Jag köper varan hos Cyberphoto och när fakturan från Svea kommer betalar jag den till fullo innan förfallodatum.

Kampanjvillkoren typ "köp nu betala om 2 månader-endast 29:- tillkommer" är ju inte vilseledande. Däremot torde det vara självklart att Svea Ekonomi tar ut ränta om man väljer erbjudandet att delbetala.

Det är väl ingen fälla, men däremot ett oekonomiskt sätt för köparen att betala 19,5% i ränta. Det är helt klart lönsammare för Svea om folk väljer att delbetala, men inget man tvingas att göra.

Så vad är så förfärligt vad gäller att betala 29:- extra för att kunna skjuta upp betalningen 2 månader. Knappast något att gråta över om man jämför att betala direkt via bankkort innan leverans.
 

bildsten

Aktiv medlem
Har företagen inte Svea som sköter faktureringen så har de väl Klarna och de är väl inte bättre ur TS synpunkt.
Som privatperson handlar jag med kort och pröjsar i förskott. På den tiden när det där med kortbetalning inta var så utvecklat och säkert, så betala jag via pg i förskott till Cyberphoto vill jag minnas, det tog någon dag extra men funkade utmärkt.
 

djungel

Aktiv medlem
Jag har kollat mina senaste beställningar och jag har inte betalat en krona en enda gång för fakturorna. Det står visserligen på deras hemsida att det är gratis upp till 80 000 kr och det är inte varje dag jag beställer för så mycket.

Snabba leveranser, bra kundtjänst och inga avgifter för faktura/betalning. Jag kan verkligen inte hitta något negativt med cyberphoto.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Har företagen inte Svea som sköter faktureringen så har de väl Klarna och de är väl inte bättre ur TS synpunkt.
Personligen har jag upplevt Klarna som mer sympatiska än Svea de gånger jag har behövt kontakta kundtjänst, men det kan förstås bero på något så enkelt som att killen på Svea var otrevlig för att han hade en dålig dag. Att Cyberphoto använder Svea är dock inte något som hindrar mig från att beställa från dem, eftersom de själv är mycket kunniga och tillmötesgående.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det är såklart extra avgifter om man glömmer sina skyldigheter som exempelvis betala i tid.
Javisst, det går att fakturera från den ena dagen till den andra. Det ska betalas vid anmodan.

Det som man kan reagera på är en ganska rå inställning ... men rätt? alldeles säkert.

Det finns företag som inser att det är människor som är deras kunder och inte gömmer sig bakom ett skrivbord. Det kan kallas för empati även om de i sak kan ha rätt.

Missar bussens hålltid med några sekunder, dörrarna håller på att stängas och istället för att öppna så säger chafförn kl är 10:04:03 - tyvärr du får ta nästa.

De har rätt båda två, fordringsägaren och busschauffören, det är ens eget fel. Jag undviker också butiker som anlitar kreditföretag som agerar på det ev. viset.
 
Senast ändrad:

Fredsson

Aktiv medlem
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?
Kan bara hålla med. Jag upplever Svea ekonomi som att de gör allt för att man ska missa något och behöva betala extrakostnader. Klarna är i jämförelse i mitt tycke oändligt mycket mer seriösa.

Jag köpte från Cyberfoto och skulle få en faktura från Svea typ två månader senare. När fakturan kom var det nästan omöjligt att hitta vad jag skulle betala totalt om jag ville betala allt på en gång. Det var gömt i minimal text långt ner på fakturan. Dessutom stod det på Cyberphotos sida att allt skulle ingå i priset men trots detta tillkom typ 39 kr i faktureringsavgift. Trots att jag betalade hela beloppet på en gång och inom föreskriven tid fick jag månaden efter en faktura på räntekostnad för en månad. Den tog de bort när jag klagade på det men allt kändes väldigt oseriöst. Föredrar helt klart Klarna.

/ Thomas
 

HenryB

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. Jag upplever Svea ekonomi som att de gör allt för att man ska missa något och behöva betala extrakostnader. Klarna är i jämförelse i mitt tycke oändligt mycket mer seriösa.

Jag köpte från Cyberfoto och skulle få en faktura från Svea typ två månader senare. När fakturan kom var det nästan omöjligt att hitta vad jag skulle betala totalt om jag ville betala allt på en gång. Det var gömt i minimal text långt ner på fakturan. Dessutom stod det på Cyberphotos sida att allt skulle ingå i priset men trots detta tillkom typ 39 kr i faktureringsavgift. Trots att jag betalade hela beloppet på en gång och inom föreskriven tid fick jag månaden efter en faktura på räntekostnad för en månad. Den tog de bort när jag klagade på det men allt kändes väldigt oseriöst. Föredrar helt klart Klarna.

/ Thomas
Varför inte använda ett renodlat kreditkort istället? Du handlar, kortutställaren sänder dig en månadsräkning (faktura), du betalar. Som lax på löken kan man få en del förmåner som bonussystem på köp, fria uttag i utlandet, reseförsäkringar etc. En del kort är gratis, andra har en årsavgift. Vraka och välj!
 

Fredsson

Aktiv medlem
Varför inte använda ett renodlat kreditkort istället? Du handlar, kortutställaren sänder dig en månadsräkning (faktura), du betalar. Som lax på löken kan man få en del förmåner som bonussystem på köp, fria uttag i utlandet, reseförsäkringar etc. En del kort är gratis, andra har en årsavgift. Vraka och välj!
Jodå, visst finns det flera andra alternativ att betala. Tycker bara att det fungerar så bra med Klarna alla de gånger som jag köpt något där de erbjuder faktura med 10 dagars betaltid. Tydlig faktura och aldrig något strul, åtminstone inte för mig.
 

jeduven

Aktiv medlem
Jag tror att Cyberphoto blir glada om de får reda på att deras kunder inte gillar Sveas faktureringstjänst...
 

afe

Aktiv medlem
Svea och Klarna har snarlika villkor och avgifter. Jag kan inte se det som något som avgör varifrån jag handlar.
 

Wosp

Aktiv medlem
shopping

Bytte nyligen system och köpte mina grejor från Fotokungen och kommer nog att fortsätta handla där.
Dock beställde jag kamerahuset från cyberphoto då "kungen" inte hade det i lager tog faktura och betalade den, smidigt.
På Fotokungen tog jag både postförskott och ecster (handelsbanken) och det har varit smidigt båda delarna. Butiker jag handlat från i många år utan problem.

Fotokungen - snabba leveranser, bra att komunicera med.
Cyberphoto - inga problem med returer eller byte, bra sortiment
Scandinavian - lite högre priser men bra sortiment, kunnig personal.

Alla är väldigt kunniga och smidiga att ha att göra med, mycket värt när den dan kommer när utrustningen strular.
 
ANNONS