Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriös svensk webbutik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Betala med bankgiro fullt möjligt hos Cyberphoto

Svea Ekonomi är i grund och botten ett inkassoföretag. Kuvert med Svea Ekonomi utanpå signalerar inkasso.

Liksom Klarna har dom lagt upp betalproceduren så att det är enkelt att acceptera ett "erbjudande" som knyter kunden hårt till Svea Ekonomi, svårare men inte omöjligt att betala med Master Card eller liknande. Men man får se upp!

Det går att slippa all kontakt med Svea Ekonomi och ändå handla på Cyberphoto. Dom accepterar både swish (snabbast) och bankgiro. Citat:

"Förskott:

Betala in i förväg på vårt bankgiro (5160-2332). Tar längre tid än övriga betalningssätt då det tar normalt 3 vardagar innan vi ser din inbetalning. Förskott används ofta till mindre beställningar som kan sändas som brev. Vi rekommenderar hellre andra betalsätt då de är snabbare än förskott. Ditt paket sänds så snart inbetalningen inkommit.
OBS! Glöm inte ange ditt ordernummer på inbetalningen."
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag påpekade redan i inlägg #30 så är det enklast och smidigast att betala med kort, antingen bankkort eller kreditkort. Inget krångel med fakturor eller banköverföringar.

Paypal är nog ännu enklare om man litar på Paypal.

Det är lite märkligt att det fortfarande finns sådana dåliga och krångliga betalningslösningar som faktura via ett separat bolag. De tillför ingenting för kunden.
 

iSolen.se

Guest
Som jag påpekade redan i inlägg #30 så är det enklast och smidigast att betala med kort, antingen bankkort eller kreditkort. Inget krångel med fakturor eller banköverföringar.

Paypal är nog ännu enklare om man litar på Paypal.

Det är lite märkligt att det fortfarande finns sådana dåliga och krångliga betalningslösningar som faktura via ett separat bolag. De tillför ingenting för kunden.
Faktura är bra för företagaren. Inget krångel med kort som dessutom numera är osäkra eller kräver extra internethandelpåslagning. 14 dagar kredit är det också.
 

knobloch

Aktiv medlem
Faktura är bra för företagaren. Inget krångel med kort som dessutom numera är osäkra eller kräver extra internethandelpåslagning. 14 dagar kredit är det också.
Det kan ju även vara ett bra alternativ för privatpersoner. Nu betalar jag i princip alltid med kort via nätet men om jag skulle handla av en mindre känd näthandlare så skulle ju faktiskt faktura kännas som ett säkrare alternativ. Vid eventuella problem så slipper man ligga ute med pengar, som exempelvis vid utebliven leverans eller om man bara vill använda sin ångerrätt. Du riskerar ju inte så mycket då.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nu vet inte jag hur just denna cyberphoto/Svea ekonomi situation ser ut i botten.

Men sedan Klarnas VD för några år sedan stod på scenen och stolt berättar att deras bästa kund är en som inte betalar, så slutade jag använda allt som är en tjänst från Klarna et al. som inte är direktbetalning.

Hela tanken och affärsidén med dessa bolag är att erbjuda vart enda alternativ till betalning som finns för att sedan hoppas på att kunden missar fakturan eller datumet så de sedan kan lägga på en summa och överlåta det till sitt egna inkassobolag. För det är då deras vinster skapas.

Jag betalar kontant vid hämtning om det går. Annars kort eller paypal. Aldrig på kredit, faktura, avbetalning eller liknande erbjudanden.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu vet inte jag hur just denna cyberphoto/Svea ekonomi situation ser ut i botten.

Men sedan Klarnas VD för några år sedan stod på scenen och stolt berättar att deras bästa kund är en som inte betalar, så slutade jag använda allt som är en tjänst från Klarna et al. som inte är direktbetalning.

Hela tanken och affärsidén med dessa bolag är att erbjuda vart enda alternativ till betalning som finns för att sedan hoppas på att kunden missar fakturan eller datumet så de sedan kan lägga på en summa och överlåta det till sitt egna inkassobolag. För det är då deras vinster skapas.

Jag betalar kontant vid hämtning om det går. Annars kort eller paypal. Aldrig på kredit, faktura, avbetalning eller liknande erbjudanden.
Vems fel är det att de tjänar pengar? De som erbjuder en effektiv faktureringstjänst eller de som inte betalar sina räkningar?
Detsamma gäller ju CSN, de drog in mest på obetalda räkningar än räntan för ett par år sedan. Nu har väl de flesta autogiro av nåt slag.
Tyck synd om mig... för jag betalar inte räkningar i tid...
Hmmm är man en sån person, vänta till löning och beställ då!
Eller ring till fakturingstjänsten o be om nån dag extra. Funkar alltid!
 
Senast redigerad av en moderator:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En aspekt på fakturaköp som privatperson är att det kanske tas en kreditupplysning som sedan kan påverka negativt när man ska låna pengar på banken.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
En aspekt på fakturaköp som privatperson är att det kanske tas en kreditupplysning som sedan kan påverka negativt när man ska låna pengar på banken.
En aspekt jag själv inte förstår. Har massor av kreditupplysningar på mig och nyss tagit både billån och renoveringslån. En kreditupplysning säger ju ifall man har massa obetalda räkningar samt hur mkt pengar man har.
Antalet kreditupplysningar är nog inte den faktor som spelar roll ifall man blir nekad till lån.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En aspekt jag själv inte förstår. Har massor av kreditupplysningar på mig och nyss tagit både billån och renoveringslån. En kreditupplysning säger ju ifall man har massa obetalda räkningar samt hur mkt pengar man har.
Antalet kreditupplysningar är nog inte den faktor som spelar roll ifall man blir nekad till lån.
Jag vet bankfolk som säger annorlunda. Det finns ett kreditbetyg som påverkas. Men om man har ordnad ekonomi är det säkert okej med en del kreditupplysningar.

Sen verkar det finnas olika nivåer av kreditupplysning, alla verkar inte synas.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kan ju även vara ett bra alternativ för privatpersoner. Nu betalar jag i princip alltid med kort via nätet men om jag skulle handla av en mindre känd näthandlare så skulle ju faktiskt faktura kännas som ett säkrare alternativ. Vid eventuella problem så slipper man ligga ute med pengar, som exempelvis vid utebliven leverans eller om man bara vill använda sin ångerrätt. Du riskerar ju inte så mycket då.
Att betala med kreditkort är lika säkert och det är dessutom smidigare än separata fakturor från varje butik man handlar av eftersom man samlar alla betalningar till ett tillfälle i månaden.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vems fel är det att de tjänar pengar? De som erbjuder en effektiv faktureringstjänst eller de som inte betalar sina räkningar?
Detsamma gäller ju CSN, de drog in mest på obetalda räkningar än räntan för ett par år sedan. Nu har väl de flesta autogiro av nåt slag.
Tyck synd om mig... för jag betalar inte räkningar i tid...
Hmmm är man en sån person, vänta till löning och beställ då!
Eller ring till fakturingstjänsten o be om nån dag extra. Funkar alltid!
Som jag nämnde så handlar jag inte på kredit. Valde Klarna faktura en gång av misstag. Betalade den som vanligt.
Annars är det bara likvida medel som gäller.

När det gäller Klarna och de är inte ensamma om att köra med konstiga datum, brev som inte når fram, inga påminnelser utan direkt till egna inkassobolaget.
Svenska Dagbladet har skrivit om och bevakat detta länge.

På frågan om bra kunder, hade Klarna kunnat svara att en bra kund är någon som uppskattar deras tjänster och väljer att använda dem under ett livslångt samarbete.

Istället såg man en bra kund som någon som inte kan göra rätt för sig.

Min bank tjänar massor med pengar på mig. Men jag utnyttjar dem också och de finns där för mig precis när jag behöver dem. De tjänar mera på mig än vad Klarna någonsin kommer att göra men jag och min bank har ett samarbete som vi båda är nöjda med. :)
 

iSolen.se

Guest
En aspekt jag själv inte förstår. Har massor av kreditupplysningar på mig och nyss tagit både billån och renoveringslån. En kreditupplysning säger ju ifall man har massa obetalda räkningar samt hur mkt pengar man har.
Antalet kreditupplysningar är nog inte den faktor som spelar roll ifall man blir nekad till lån.
Jag kan tyvärr skriva under på att antalet kreditupplysningar spelar roll i negativ riktning.

Att betala med kreditkort är lika säkert och det är dessutom smidigare än separata fakturor från varje butik man handlar av eftersom man samlar alla betalningar till ett tillfälle i månaden.
Just din betalning ja men kortnummer har en förmåga att komma på vift. Vi har fått ett kankonto länsat vid et tillfälle och vid flera tillfällen har det försvunnit pengar genom konstig part, eller genom dubbla uttag med några månaders mellanrum, inte så kul.


Nu vet inte jag hur just denna cyberphoto/Svea ekonomi situation ser ut i botten.

Men sedan Klarnas VD för några år sedan stod på scenen och stolt berättar att deras bästa kund är en som inte betalar, så slutade jag använda allt som är en tjänst från Klarna et al. som inte är direktbetalning.

Hela tanken och affärsidén med dessa bolag är att erbjuda vart enda alternativ till betalning som finns för att sedan hoppas på att kunden missar fakturan eller datumet så de sedan kan lägga på en summa och överlåta det till sitt egna inkassobolag. För det är då deras vinster skapas.

Jag betalar kontant vid hämtning om det går. Annars kort eller paypal. Aldrig på kredit, faktura, avbetalning eller liknande erbjudanden.
De berättar det öppet i alla fall. Jag har jobbat på både Svea Ekonomi och GE Money bank, det är mycket riktigt så att de tjänar pengar på de som missat betala enligt plan. De tjänar förstås även på vanliga fakturatjänsterna som blivit en betydande del av verksamheten. Cyberfoto köper faktureringstjänsten eftersom det blir billigare än om de gör det själva.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Jag har alltid handlat på CyberPhoto då de leverar hög kvalitet och har utmärkt service. Dock har jag slutat handla där då de använder Svea Ekonomi för deras fakturor, en företag som gör allt de kan för att få lägga till extraavgifter och har inget som helst intresse av att hitta en gemensam lösning (har bekanta som råkat riktigt illa ut hos dem).

Så min fråga är helt enkelt om det finns någon annan svenska webbutik som håller samma kvalitet som CyberPhoto?
Det finns väl flera stycken, Du får klicka på annonserna på Fotosidan. Men när det gäller Cyberphoto och svea har jag motsatts upplevelse. Jag glömde helt bort en faktura och fick en påminelse från Svea. Jag ringde och sa som det var att jag hade helt missat denna faktura. Dom tog bort avgiften och flyttade fram betalningsdagen.
 

PMD

Aktiv medlem
Just din betalning ja men kortnummer har en förmåga att komma på vift. Vi har fått ett kankonto länsat vid et tillfälle och vid flera tillfällen har det försvunnit pengar genom konstig part, eller genom dubbla uttag med några månaders mellanrum, inte så kul.
Just därför så betalar jag aldrig med bankkort på internet utan bara med kreditkort.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Har ett "extrakonto" på min bank med ett kopplat kort. Kontot är normalt tomt på pengar. När jag handlar på nätet för jag över aktuell summa från mitt lönekonto och betalar med "extrakortet". Kostar iofs en tvåhundring om året för detta kort men med tanke på att det i stort sett är betongsäkert så betalar jag gärna den summan.

Har också det kortet kopplat till PayPal i de fall där den betalningslösningen finns.

"Better safe than sorry".
 

iSolen.se

Guest
Just därför så betalar jag aldrig med bankkort på internet utan bara med kreditkort.
Det är inte ovanligt med högre kreditgräns på kreditkortet än vad som finns på bankkontot, men visst, tråkigt att ha noll på kontot tills det utretts, i vårt fall hann vi inte märka det, banken ringde oss.
 

iSolen.se

Guest
Har ett "extrakonto" på min bank med ett kopplat kort. Kontot är normalt tomt på pengar. När jag handlar på nätet för jag över aktuell summa från mitt lönekonto och betalar med "extrakortet". Kostar iofs en tvåhundring om året för detta kort men med tanke på att det i stort sett är betongsäkert så betalar jag gärna den summan.

Har också det kortet kopplat till PayPal i de fall där den betalningslösningen finns.

"Better safe than sorry".
Ej kassaskåpssäkert, jag har fått krav att sätta in pengar då en gammal (legitim) betalning plötsligt dök upp.
 

nillenn

Medlem
En aspekt jag själv inte förstår. Har massor av kreditupplysningar på mig och nyss tagit både billån och renoveringslån. En kreditupplysning säger ju ifall man har massa obetalda räkningar samt hur mkt pengar man har.
Antalet kreditupplysningar är nog inte den faktor som spelar roll ifall man blir nekad till lån.
I USA är det tvärtom. För att få lån så måste du ha haft kreditkort och ha köpt på kredit. Allt för att visa att du kan betala, typ.

Tycker annars att Klarna funkar bra. Om man returnerar något så går det att sätta betalning på "hold" och på så sätt få längre kredittid.
 
ANNONS