Annons

Seriös svensk webbutik?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Om du inte får en inkomst av ditt fotograferande så är det ingen investering att köpa kamera utrustning. Därför köp kontant eller med postförskott.
 

janc

Aktiv medlem
Sitter nu med en faktura från Cyberphoto framför mig och i mins ögon är det fullständigt tydligt (närmast övertydligt) vilket som är det totala beloppet, minsta belopp och förfallodatum.

BA170F20-36AC-4EF1-8066-2A272B3A0D19.jpeg
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det som verkligen retar mig är företag som skickar e-faktura där det lägre beloppet är förvalt så om man inte ser upp hamnar man i avbetalningsspåret.
Men om du köper en kamera för 30.000kr + 100kr frakt så betalar du ju 30.100kr även om det står ett lägre belopp på e-fakturan. Svårare än så bör det inte vara. Det lägsta beloppet är ju det som företaget kräver som minibelopp. Inget märkvärdigt med det. Minikrav finns ju på vanliga banklån med.

/Stefan
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Det är väl distansavtalslagen som gäller men den används på lite olika sätt. Grundprincipen är att du skall kunna öppna förpackningen, se över din vara samt ev använda den försiktigt utan spår. En del kanske tolkar det som att använda varan en månad och sedan lämna tillbaka, men så är det ju inte tänkt.
Jag håller med dig till 100%. Så är det på cyberphoto, men när jag nyligen köpte en telekonverter på mattsson var de tydliga med att jag inte fick öppna lådan om jag ville lämna tillbaka. (Jag frågade eftersom det var en present och var inte helt säker om det var rätt.)
 

janc

Aktiv medlem
Men om du köper en kamera för 30.000kr + 100kr frakt så betalar du ju 30.100kr även om det står ett lägre belopp på e-fakturan. Svårare än så bör det inte vara. Det lägsta beloppet är ju det som företaget kräver som minibelopp. Inget märkvärdigt med det. Minikrav finns ju på vanliga banklån med.

/Stefan
Det är inte svårt men erftersom du inte ser totalbeloppet utan att öppna fakturaspecifikationen finns en viss risk att du bara godkänner transaktionen utan att först kolla om det verkligen är hela beloppet. Nu är det väl knappast någon risk vid enstaka köp på 30000 men om du då och då tankar med ett kort så är kanske skillnaden mella total och minimibelopp inte så stor.
 

Krille

Aktiv medlem
Jag håller med dig till 100%. Så är det på cyberphoto, men när jag nyligen köpte en telekonverter på mattsson var de tydliga med att jag inte fick öppna lådan om jag ville lämna tillbaka. (Jag frågade eftersom det var en present och var inte helt säker om det var rätt.)
Om du köpte konvertern i Mattssons fysiska butik, dvs du var inne i affären, så gäller inte lagen om distansköp.
 

Fotomajk

Avslutat medlemskap
Det som verkligen retar mig är företag som skickar e-faktura där det lägre beloppet är förvalt så om man inte ser upp hamnar man i avbetalningsspåret.
Uurgh! Avbetalningsspåret är då inget spår att gå! Enligt mig så har man inte råd, är det bättre att spara ihop tills man har råd!
Istället för att blanda in massa krediter,"lån". Man lånar/avbetalning inte på så kallade leksaker.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Uurgh! Avbetalningsspåret är då inget spår att gå! Enligt mig så har man inte råd, är det bättre att spara ihop tills man har råd!
Istället för att blanda in massa krediter,"lån". Man lånar/avbetalning inte på så kallade leksaker.
Så tycker du!

Jag köpte ett 16-35 förra sommaren som jag betalade av under tolv månader.
Om jag skulle ha sparat pengar för att köpa nu hade dels objektivet varit dyrare och dels hade tolv månaders bilder aldrig blivit tagna.
 

Fotomajk

Avslutat medlemskap
Så tycker du!

Jag köpte ett 16-35 förra sommaren som jag betalade av under tolv månader.
Om jag skulle ha sparat pengar för att köpa nu hade dels objektivet varit dyrare och dels hade tolv månaders bilder aldrig blivit tagna.
Vi alla människor tycker och tänker olika, som tur är. Oftast så brukar ju inte priserna gå upp på en produkt? Enda gången du får betala mer för samma produkt är väl när den är på avbetalning? 😉
Aja, inget personligt gentemot dig, eller övriga som tar saker på avbetalning men jag själv skulle aldrig gjort så. Ha en fin helg.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi alla människor tycker och tänker olika, som tur är. Oftast så brukar ju inte priserna gå upp på en produkt? Enda gången du får betala mer för samma produkt är väl när den är på avbetalning? 😉
Aja, inget personligt gentemot dig, eller övriga som tar saker på avbetalning men jag själv skulle aldrig gjort så. Ha en fin helg.
Ja, vi tycker olika. Mitt inlägg var inte heller personligt riktat. Du råkade bara ha uttryckt en annan åsikt än min egen :cool:
Objektivet var vid tillfället på rea. Avbetalningen kostade inget mer än en viss administrationsavgift varje månad. Slutsumman blev fortfarande tusenlappar billigare än ordinarie pris.

Dessa lånehajar är såklart ute efter dåliga betalare. De som lånar mer än de har råd till och därför väljer ett lägre månadsbelopp när väl fakturan kommer. Då blir det dyrt i slutänden.

Så på så sätt håller jag med dig. Köp (eller låna) bara om du har råd. Annars kan det bli dyrt!
 

PMD

Aktiv medlem
Att ta ett lån för att köpa något kan löna i vissa fall, som i ditt fall. Det hade dock lönat sig ännu mer om du hade haft sparade pengar att betala kontant med.

I allmänhet är det sällan billigare att ta ett lån för att köpa något än att betala kontant.
 
ANNONS