Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriebildtagning - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

raderad22

Avslutat medlemskap
Min D70s tar 4 raw-biler i serie sedan paus. Börjar kameran skriva till kortet direkt efter första bilden är tagen eller först när bufferten är fylld?

Annorlunda uttryckt: Får jag fler bilder i serie om nu använd Microdrive byts till ett snabbare kort?

kan ha med hur stort bufferminne kameran har. Tror jag. Alltså hur många bilder kamerna kan lagra innan den måste skriva ned dem till minneskortet. Men visst, med ett snabbare minneskort töms bufferten fortare och du kan ta nästa serie med kortare mellanrum.

I manualen sidan 63 (engelsk) framgår att du inte kan ta mer än 4 bilder RAW innan bufferten är full men att undanskrivningen kommer att gå fortare med ett snabbare Compact Flash än med Microdrive. Med snabbare i Sandisk-världen räknas Ultra II och snabbare.

// Maxe

Kameran börjar skriva till minneskortet så fort första bilden är tagen. Sen fortsätter den att skriva. Det finns två saker som begränsar hur snabbt det går. Dels hur snabbt kameran klarar att hantera bilderna och skriva till minneskrotet och dels hur snabbt kortet kan ta emot den data som skrivs. Det är alltså den långsammaste av de här två som begränsar hastigheten. Förmodligen kan du vinna något på att skaffa ett halvsnabbt "riktigt" CF-kort. Det beror ju även lite på viken typ av Microdrive du har. Kolla på robgalbraith.com under "CF/SD". Där finns en hel del olika hastigheter på kort testade på din kamera.

Tackar! Som jag förstår det:

Kameran tar 4 rawbilder på mindre än två sekunder.

Filerna skrivs till ett snabbt kort på ca 5 sek (vilket är ca 50% snabbare än min Hitachi 4 GB Microdrive).

Så bufferten fylls på mycket snabbare än data skrivs till kortet och efter 4 bilder blir det paus. Inga 5-bildserier alltså oavsett kort.

Hur många rawbilder tar andra Nikon DSLR utan paus?

BjörnN skrev:
Hur många rawbilder tar andra Nikon DSLR utan paus?
Om man får tro DPReviews information om bufferstorleken på några av kamerorna:

D40x - 9
D40 - 9
D80 - 6
D200 - 22
D50 - 4
D2Hs - 40
D2X - 15/26 (full/cropped)
D2H - 25
D100 - 3

ANNONS
Götaplatsens Foto