Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Seriebildtagning - hur funkar det?
- Trådstartare raderad22
- Start datum
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Detta är sant om kameran stödjer det nya snabbare minneskortet. I annat fall är det som förut.
P.R.
Aktiv medlem
Två bra resurser för att bedöma minnesprestanda är denna sida och den här.
divander
Aktiv medlem
Kameran börjar skriva till minneskortet så fort första bilden är tagen. Sen fortsätter den att skriva. Det finns två saker som begränsar hur snabbt det går. Dels hur snabbt kameran klarar att hantera bilderna och skriva till minneskrotet och dels hur snabbt kortet kan ta emot den data som skrivs. Det är alltså den långsammaste av de här två som begränsar hastigheten. Förmodligen kan du vinna något på att skaffa ett halvsnabbt "riktigt" CF-kort. Det beror ju även lite på viken typ av Microdrive du har. Kolla på robgalbraith.com under "CF/SD". Där finns en hel del olika hastigheter på kort testade på din kamera.
raderad22
Avslutat medlemskap
Tackar! Som jag förstår det:
Kameran tar 4 rawbilder på mindre än två sekunder.
Filerna skrivs till ett snabbt kort på ca 5 sek (vilket är ca 50% snabbare än min Hitachi 4 GB Microdrive).
Så bufferten fylls på mycket snabbare än data skrivs till kortet och efter 4 bilder blir det paus. Inga 5-bildserier alltså oavsett kort.
Hur många rawbilder tar andra Nikon DSLR utan paus?
Kameran tar 4 rawbilder på mindre än två sekunder.
Filerna skrivs till ett snabbt kort på ca 5 sek (vilket är ca 50% snabbare än min Hitachi 4 GB Microdrive).
Så bufferten fylls på mycket snabbare än data skrivs till kortet och efter 4 bilder blir det paus. Inga 5-bildserier alltså oavsett kort.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Om man får tro DPReviews information om bufferstorleken på några av kamerorna:BjörnN skrev:
D40x - 9
D40 - 9
D80 - 6
D200 - 22
D50 - 4
D2Hs - 40
D2X - 15/26 (full/cropped)
D2H - 25
D100 - 3