Annons

Serienummer

Produkter
(logga in för att koppla)

mago

Aktiv medlem
Liten fundering. Har en några år gammal 50/1.4 glugg. Tänkte nu inför en försäkring av hela utrustningen kika på vad den har för serienummer. Enkelt om man hittade sina papper som kom med gluggen, men efter ngn flytt har man inte lika bra koll på vart det finns.
Alltså finns det något annat sätt att få reda på serienumret på gluggen?

/M

Serienmmret hittar du bak på bajonetten. Det står tryckt med grå text på den svarta ringen runt det bakre linselementet.

tack jeppe.

det gör det på alla andra av mina gluggar, MEN inte på denna. det är just det som är problemet.
om det hjälper så är gluggen köpte i staterna.

/mago

Finns det inget seriennummer så kan du enkelt fotografera av objektivet med din övriga utrustning för att bevisa att du har ett sådant.

Det godtas av dom flesta försäkringsbolag alternativt att du får visa upp det för försäkringsbolaget.

Kan serienummret suttit på en liten klisterlapp kanske?
Det lär ju också stå i EXIF på dina bilder att du bevisligen använt ett sådant objektiv så ditt behov av serienummer är nog inte så stort.

mago skrev:
Liten fundering. Har en några år gammal 50/1.4 glugg. Tänkte nu inför en försäkring av hela utrustningen kika på vad den har för serienummer. Enkelt om man hittade sina papper som kom med gluggen, men efter ngn flytt har man inte lika bra koll på vart det finns.
Alltså finns det något annat sätt att få reda på serienumret på gluggen?

/M

Får man fråga vad det är för typ av försäkring som du ska teckna? funderar nämligen själv på att skaffa någon sorts försäkring på grejorna.

Dajo skrev:
Finns det inget seriennummer så kan du enkelt fotografera av objektivet med din övriga utrustning för att bevisa att du har ett sådant.

Det godtas av dom flesta försäkringsbolag alternativt att du får visa upp det för försäkringsbolaget.

Kan serienummret suttit på en liten klisterlapp kanske?
Det lär ju också stå i EXIF på dina bilder att du bevisligen använt ett sådant objektiv så ditt behov av serienummer är nog inte så stort.

Det var just i EXIF jag hoppades på att det skulle lagras i. Ska kika närmare på det.
Tack!

mago skrev:
tror inte det heller.. därav egentligen min ursprungsfråga.

Inte serienummret men däremot objektivstypen.

Kan du visa 100 foton vid en mängd olika tillfällen som bevisligen är tagna med ett 50/1.4 så kan man nog anse det som styrkt att du haft ett sådant.

Jeppe skrev:
Nej, på alla L-objektiv är serienummret fräst på bajonetten, eller på skalet, precis invid bajonetten.

Ja, då är det jus så knasigt att när jag ska nu skicka in streckkoden för cashback, så verkar serienummret på streckkoden, som ser ut liknande det här 8806A005[AA] inte stämmer översens med den korta samling siffror som syns på objektivets bajonettfattning. Vad är egentligen serienummret?

Christoffer Glans skrev:
Ja, då är det jus så knasigt att när jag ska nu skicka in streckkoden för cashback, så verkar serienummret på streckkoden, som ser ut liknande det här 8806A005[AA] inte stämmer översens med den korta samling siffror som syns på objektivets bajonettfattning. Vad är egentligen serienummret?

Serienummret skall stå på kvittot, dvs garantibeviset, och det är samma nummer som står på objektivet.

Christoffer Glans skrev:

Vad är det som säger att objektivets serienummer och nummret på streckkoden är samma sak?

Streckkoden kan mycket väl betyda någonting helt annat.
Vill dom ha streckkoden så skicka in den och nte serienummret...

ANNONS