Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Service av Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)

lillaborkrigel

Aktiv medlem
Var ute idag och fotograferad men min Nikon D1. Då pöltsligt kameran slog av sig. Då jag skulle försöka starta upp kameran igen började det ryka ur titt hålet. Sen dess luktar det ur titt hålet och kameran går inte i gång.

Någon som vet vad som har gått snett eller vet vart man kan lämna in den på service och se vad som är fel?

//Micke

Oj... förmodligen kortslutning någonstans (smart slutledningsförmåga va?).

Nikon har serviceverkstäder lite varstans i Sverige.. kolla i din telefonkatalog, eller på www.nikon.se ?

Oj...

Ta loss sökaren och titta efter lite hur det ser ut..

Var det inte du som hade andra problem med din D1 tidigare?

Lasses Kameraservice
Tel. 08-715 54 45
Björknäs torg 1, 13240 SALTSJÖ-BOO

kanske kan hjälpa dig.

Hoppas du har garanti kvar på den.

Micke,
call Nikon Sverige direct on 08 - 594 109 00 and ask to speak to the service department. They'll fix you up.

MVH Duncan

hihi.. förlåt, det va ett lågt skämt, men jag hade precis sett baksidan på senaste foto, där stod texten, sen såg jag detta inlägg ;)

Tur att det inte togs fel, vet ett 10tal forum där man hade blivit styckad ;)

Micke,

Ring Nikon på måndag och be att få tala med en servicetekniker. Förklara så som du förklarat ovan (fast byt ut "titthål" mot sökare) och du kommer att få hjälp. Eventuellt hänvisar dom dig till Lasses Kameraservice som någon annan redan har nämnt. Lasses är också auktoriserade på Nikon. Jag har (tyvärr kanske man får säga) själv erfarenhet av båda och har bara goda erfarenheter av deras service.

En liten varning kanske också kan vara på sin plats. Tänk på att egna ingrepp riskerar äventyra eventuell garanti! Liksom ingrepp av andra icke auktoriserade tekniker.

Frågor:

1. Det var inte så att det regnade kraftigt idag eller det på annat sätt kan ha kommit in vatten/fukt i kameran?

2. Har du tappat den?

3. Har du köpt den i Sverige/Europa eller USA/övriga?

4. Var det mer än ett år sedan du köpte den?

5. Vet du var du har kvitton och garantisedlar (kvittot är viktigast)?

Om du tror att det kan finnas fukt i kameran kanske du vill låta den stå öppen (utan glugg och kanske även sökare) och torka innan du skickar den på service. För varma element, hårtorkar och ugnar är nog dock ej att rekommendera...

Så här gick det!

Jo, efter många telefon samtal till vänner så kom jag fram med en lösning. Jag åkte till Stockholm och lämnade kameran till en vän, eftersom jag endå skulle ner. Han ska ta den vidare till Nikon service verksta. Eftersom han är god vän med service chefen. Så vi får se vad som kan ha hänt, antaligen så är det väl kortslutning. Vi får se vart prislappen slutar???

//Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto