Annons

Sigma 10 mm vs. Nikon 10,5 mm fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

DaveSpruce

Medlem
Nån som har några erfarenheter med dessa två objektiv och kan dela med sig av för och nackdelar? Båda täcker 180 grader har jag förstått det som.. Har ett 10-20mm Sigma vidvinkel objektiv redan och är mycket nöjd med det, men Nikon gör ju aldrig dåliga gluggar..

Alla feedback är välkommen och även om någon har en till salu:)

Nikon skall var knak-skarp enligt rykten. Men Sigmas har jag hört uppskattande ord om också, så det behöver ju inte vara någon jätteskillnad. Har själv 16mm Nikkor och är kanonnöjd.

Sigma't är enligt min erfarenhet "tillräckligt" skarp, men det är en högst subjektiv uppfattning från en som inte måste ha det värsta. :) Vilken jag hade valt beror vilket man får bäst pris på och om man vill/måste ha inbyggd fokusmotor. Oavsett vilket av dom man väljer så lär man ha massa roligt med det, det hade jag iaf. :)

Sigma't har inbyggd fokusmotor, i övrigt vet jag inte om det är någon större skillnad.

Du behöver knappas någon fokusmotor överhuvud taget på en fish :)

"Allt" är skarpt redan fullt öppen. Skärpedjupsskalan som finns på Nikkorn ser rätt kufisk ut....:) Försök ta bilder med bakgrunden ur fokus om du kan......

Jag kör med Nikon 10,5mm och är kanon nöjd. riktig bra skärpa plus att den är väldigt liten och smidig.

//Simon

ANNONS
Götaplatsens Foto