Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja, c:a 30m.

Jag har dessutom noterat att objektivet har ett "gammalt" serienummer som behöver uppgraderas enligt Sigma. Antagligen har jag fått en retur...

Bild i helhet (500mm)
 

Bilagor

  • hela_mini.jpg
    hela_mini.jpg
    64.7 KB · Visningar: 689
Warbird skrev:
Tja, c:a 30m.

Jag har dessutom noterat att objektivet har ett "gammalt" serienummer som behöver uppgraderas enligt Sigma. Antagligen har jag fått en retur...

Bild i helhet (500mm)

Jag har också ett "gammalt" serienummer, så jag åker också på uppgradering, fast å andra sidan lider jag inte så mycket av att den drar ner på fps i vissa situationer.
Jag har serienummer 1003987
Jag ska försöka ta en bild så lik din som möjligt. Tog du jpg? RAW? Skärpning? Iso?
 
Kan vi få en full crop på exempelvis någon bokstav i vägskylten också?

Och förresten, tack ska ni ha båda två, det är verkligen värdefullt för oss potentiella köpare det här!!
 
Här kommer en crop på ungefär samma avstånd som Mats har fotat på. Fotat med stativ utan OS då jag tycker det säger mest om skärpan i själva objektivet. Det ska dock säga satt det blåste en del, så det vibrerade litegrann trots allt.
ISO 100, bländare 6,3. Ska se om jag hinner med mer omfattande tester med olika bländare etc.
 

Bilagor

  • img_3794.jpg
    img_3794.jpg
    97.8 KB · Visningar: 651
yens skrev:
Kan vi få en full crop på exempelvis någon bokstav i vägskylten också?

Och förresten, tack ska ni ha båda två, det är verkligen värdefullt för oss potentiella köpare det här!!
Bilden en bit upp visar 100% crop från vägskylten (aningen förminskat för att klara 400-pixelgränsen)
Fast det går väl lika bra med siffror? :)
 
3 nya bilder från Hasslarp:
vejbyparken.homeip.net/hasslarp_400.jpg
vejbyparken.homeip.net/hasslarp_403.jpg
vejbyparken.homeip.net/hasslarp_500.jpg

En av bilderna är tagen med det fasta 400'at. Bilderna är rätt stora, c:a 6Mb

ISO 200, Raw framkallat med DPP (skärpa 3), inga efterjusteringar.

Edit: Stativ utan antiskak på samtliga.
Edit2: Glömde ".jpg"
 
Närmare

Vore kul om nästa test var något föremål på närmre håll (10-15 m) och något färgat med struktur. Det är svårt att veta hur skarpt det är genom att studera skyltar (mest svart och vitt utan struktur). Fågeln nedan är på detta avstånd 1/1250 f 6,3 med min 15 år gamla (och med repad frontlins) 300/4,0 + 1,4 konverter. (handhållet utan IS). 100 % och skärpa 3 i DPP. Kommer det inte i närheten av detta så glömmer jag det här med telezoom tills nästa hype inträffar (Kanske när Canon kommer med något som sägs vara bättre än 100-400 zoomen som var lite för mjuk för min smak). På närmare håll slipper man värmedaller och fukt i luften som gör att nästan alla telebilder ser softa ut, speciellt med 500 mm)
PS skärpa 3 (utan efterskärpning i PS är egentligen för lite för 40D som bilden är tagen med)
 

Bilagor

  • hamplingtest.jpg
    hamplingtest.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,271
Duva. 1/320 s i kanonljus på kvällen. Avstånd c:a 7 m ISO100 och bländare 7,1 Bildstabilisering på. 100% crop
 

Bilagor

  • duva.jpg
    duva.jpg
    90.3 KB · Visningar: 1,403
En liten test av bländare/skärpa:

Frihand sittande i stol c:a 2,5m från tavlan, OS1, blixt, 250/s.
Bästa bilden av 4 för varje bländare.
Hela bilderna finns på den vanliga hemsidan och heter: 150-500_Testark_1.JPG till"_4"
Jag erkänner att skärpedjupet kan spela in eftersom det bara är 4,5mm vid f/6.3...
Edit: Glömde, jag gjorde autolevels i PS.
 

Bilagor

  • 150-500_testark.jpg
    150-500_testark.jpg
    81.9 KB · Visningar: 1,180
Har du först gjort något test om autofokusen sitter perfekt? Resultatet visar att bländare 14 ger skarpast bild vilket är ju lite märkligt.
 
matnyttige skrev:
Har du först gjort något test om autofokusen sitter perfekt? Resultatet visar att bländare 14 ger skarpast bild vilket är ju lite märkligt.
Nej, jag har inte hunnit med det. Ska försöka få tid med det imorgon.
 
Hur skiljer sig Sigmas 150-500 glugg mot Canons 100-400 bildmässigt.
Visst. Canons glugg är dyrare och lättare, men är den värd mellanskildnaden?
Vad jag kan se på cyperphotos test foton så verkar Canons glugg vara något skarpare, men inte mycket
 
Jag är nyfiken på om Sigman på 500 mm ger sådan upplösning att den kommer i närheten av Canon 100-400 på 400 mm. Alltså om Canonen fortsatt ger mer detaljrikedom om man förstorar upp bilden i datorn motsvarande upp till 500 mm. Trots allt får man Sigman för halva priset och den har (på pappret i alla fall) bättre bildstabilisering. Är det inte dags snart att Canon uppdaterar sin 100-400? Modellen är snart tio år gammal. Ge mig en Canon 200-500/5-6,3L IS med fyra stegs bildstabilisering!!!
 
Jalong skrev:
Jag är nyfiken på om Sigman på 500 mm ger sådan upplösning att den kommer i närheten av Canon 100-400 på 400 mm. Alltså om Canonen fortsatt ger mer detaljrikedom om man förstorar upp bilden i datorn motsvarande upp till 500 mm. ...

Ja, visst kommer den i närheten, men du får inget mer i detaljrikedom pga de extra 100mm.
Ang. antiskak så fungerade den väldigt bra på tider under 1/100s eller så.
En (stor) miss är också att det saknas en fokusbegränsare.

Återigen vill jag bara påpeka att jag talar utifrån erfarenheten jag har av ett enda exemplar!
 
Jo, jag ska förstås avvakta tester och så. Var bara lite nyfiken.
Under 1/100? Med sensorstorleken hos 40D? Skulle alltså betyda ca 3 stegs bildstabilisering i praktiken?
 
Jag gjorde inga "vetenskapliga" tester, men visst gick det att handhålla med hyfsat resultat på ganska långa tider.
 
Utan att ännu ha jämfört våra exemplar får jag ju känslan av att mitt ex ligger lite bättre till skärpemässigt än ditt Mats. Men i gengäld har jag en irriterande vibration som kommer lite då och då i antiskaken, men det är inget jag inte kan leva med i sig.
Vad gäller antiskaken så tycker jag att det verkar ligga runt 1/100 del för att få någorlunda schyssta bilder. Men det där är ju ganska individuellt också, så vad jag kan ta behöver ju inte jämföras med vad andra klarar. I vilket fall tycker jag det är behövligt med någon bildstabb i någon form. Underlättar iaf.
 
ANNONS