Annons

Sigma 20mm/1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Chaa!

Någon som testat Sigmas 20mm 1.8 optik? Finns på SP för en ganska blyg summa (3895:). Jag har inte hittat särskilt mycket info... men ni kanske sitter inne på något?

Gott Nytt År // Martin - köpsugen :)

Bilagor

• 36306.jpg
    36306.jpg
    4.3 KB · Visningar: 632
Här finns en massa omdömen om det objektivet.

Har oxå en god vän som har det objektivet och hon är mycket nöjd med den.

Om det är till en digitalkamera och du tycker det räcker med 32mm som det då blir är det väl ok. Ett alternativ annars är Sigma EX 17-35mm/F 2,8-4,0 DG HSM, kostar 5370kr,tycker detta måste vara prisvärt alternativ

Sigma 20mm f/1.8 är lååångt mycket skarpare än Sigma 17-35mm f/2,8-4,0.

I så fall tycker jag Tamrons 17-35mm f/2,8-4,0 verkar klart mycket bättre.

För övrigt gissar jag att det ska vara till en Nikon F5 :)

Jag har en vän som har ett 17-35... samt en d100, och är missnöjd. Svårt att få till skarpa bilder med den gluggen. 30mm är ok för mig, kontra bländare och pris :) Bara den är skarp nog.
Kim: hur "rasslig" är AF:en?

Vänligen // Martin

Ah Ah! Jag läst på den sida som du rekommenderade och där var en person som hade Sigma 17-35mm...Som hade köpt det här Sigma 20mm/f1,8 och var tydligen helnöjd med detta.

Jag köpte mig själv en 20/1,8 i julklapp (vad gör man inte för att hjälpa tomten). Innan jag bestämde mig har jag sökt och läst en hel del på Internet om objektivet. Alla verkar nöjda och skärpan ska vara bra speciellt om man bländar ner några steg. 1,8 får man liksom på köpet de gånger det kan vara till nytta.

Det är ju bara några dagar sedan jul och jag har inte hunnit testa objektivet så mycket ännu. Har mest tagit inomhus blixtbilder hittills och de verkar helt OK. Jag tycker inte att AF´n är högljud (det var flera som klagade på det på olika Internetsidor) men det är väl också lite subjektivt.

Jag ska kanske tillägga att jag använder det på en Nikon D 100. Det ska ju vara speciellt anpassat för digitala DSLR.

Thomas

Var det den som du hade beställt ifrån CP ?

Tamron gluggen låter som ett bra alternativ, hittade inte den optiken på SP hemsida. Tänkte att jag skulle dit en sväng i morgon för att testa :)

//M

ANNONS
Götaplatsens Foto