BugEyes
Aktiv medlem
Nu har jag gjort en mer seriös test med Sigma blixt/glugg kombinationen. Jag ställde upp tre böcker bredvid varandra med ca 10 cm inbördes avstånd i djupled, kameran på stativ och f2.8 70 mm. Riktade fokuspunkten mot den mittersta boken som också var mitterst i djupled. Tog 4 exponeringar på olika sätt.
1 - Utan blixt i befintligt ljus
2 - Med den inbyggda blixten
3 - Med Sigma blixten med kringljus nog för att fokusera utan hjälp
4 - Med Sigma blixten och rummet nedsläckt så att fokuseringshjälpen aktiverades.
Mellan varje exponering blandade jag bort fokus genom att hålla handen framför och få den att fokusera om.
På samtliga bilder blev texten skapast på den bok jag fokuserat på så det var falskt alarm med bakfokusen. Ber om ursäkt för uppståndelsen jag orsakat.
Vad jag lärt mig av detta är att det är bättre att testa utrustningens precision på böcker med stativ än på kringhoppande ungar med kameran i handen
1 - Utan blixt i befintligt ljus
2 - Med den inbyggda blixten
3 - Med Sigma blixten med kringljus nog för att fokusera utan hjälp
4 - Med Sigma blixten och rummet nedsläckt så att fokuseringshjälpen aktiverades.
Mellan varje exponering blandade jag bort fokus genom att hålla handen framför och få den att fokusera om.
På samtliga bilder blev texten skapast på den bok jag fokuserat på så det var falskt alarm med bakfokusen. Ber om ursäkt för uppståndelsen jag orsakat.
Vad jag lärt mig av detta är att det är bättre att testa utrustningens precision på böcker med stativ än på kringhoppande ungar med kameran i handen