Annons

Sigma-blixt + Canon 10D = OSANT!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag gjort en mer seriös test med Sigma blixt/glugg kombinationen. Jag ställde upp tre böcker bredvid varandra med ca 10 cm inbördes avstånd i djupled, kameran på stativ och f2.8 70 mm. Riktade fokuspunkten mot den mittersta boken som också var mitterst i djupled. Tog 4 exponeringar på olika sätt.

1 - Utan blixt i befintligt ljus
2 - Med den inbyggda blixten
3 - Med Sigma blixten med kringljus nog för att fokusera utan hjälp
4 - Med Sigma blixten och rummet nedsläckt så att fokuseringshjälpen aktiverades.

Mellan varje exponering blandade jag bort fokus genom att hålla handen framför och få den att fokusera om.
På samtliga bilder blev texten skapast på den bok jag fokuserat på så det var falskt alarm med bakfokusen. Ber om ursäkt för uppståndelsen jag orsakat.
Vad jag lärt mig av detta är att det är bättre att testa utrustningens precision på böcker med stativ än på kringhoppande ungar med kameran i handen :)

Har nu fått en adresslapp från Tyskland för att skicka tillbaka objektivet till Technikdirekt.
Väldigt bra service förresten, snabba som attan med ärendehanteringen!!
Men jag tvekar, Tamron-objektivet var på justering i Tyskland och blev efter det lika bra (dåligt) som mitt Canon-objektiv, de båda frontfokuserar. Det märks i vanliga foton om man tittar och bekräftades av Canon i Norge som kasserade det gamla Canon-objektivet och beställde ett nytt. Teknikern hade sätt in 50/1.8 II i ett instrument och sett att en lins var defekt.
Vid fokuskontroll låg det 2 trinn fel (frontfokus) vilket märks.
Jag fick ett nytt likadant objektiv och kollade det när jag kom hem, samma frontfokusfel. Upptäckte samtidigt att de fördärvat blixtfoten så det inte gick att sätta på min externa blixt. Ringde tillbaks till teknikern som sade att det nog tagit stryk när de sätte fast kameran i en ställning vid kontrollen.
Han beställde i vart fall en ny överdel till kameran och den dök upp i förrgår. Ringde dit och han kollade för säkerhets skull innehållet i paketet med överdelen. Gissa vilken färg det var på överdelen. Silver fast det stod svart på kartongen påstod han.
Så han skulle beställa ett nytt svart, men det tar ju sin tid.

Vad gör man? Är inne på tredje 50-objektivet. Det första låste kameran (Err99) och byttes också ut.
Dessutom verkar det omöjligt med Tamronobjektivet, då det varit inne på justering.

Lennart, som har god lust att häva köpet och köpa en Ixus 700 över sommaren och kanske köpa en Canon G8 till hösten.

Edit: Det man kan undra över är om det verkligen är objektiven som felar, utan om det är kameran? Det känns inte som teknikern är världens ljushuvud.

Har precis köpt en Sigma EF-500 DG Super till min Canon 10D Har inte märkt av någon oskärpa, som tråden kanske handlar om, men däremot ett konstigt fenomen nämligen att indikeringen för blixtkompenation aktiv tänds fast ingen kompenastion är använd vare sig på blixten eller i kameran.
Genom att fråga här så är jag på steg 2 i förfarandet när jag har problem med någon teknik.
1. Prova själv
2. Fråga en kompis
3. Läs manualen

Har erarenhet av Canons samtliga tidigare generationer av TTL-blixtar, 300 TL till min T90, A-TTL i 430EZ och nu E-TTL med Sigman.

Mitt stardardförfarande har varit - kameran på Tv och 1/30 sek och blixten utrustad med en OmniBounce vinklad i taket. Resultatet blir naturligtvis 1/30 sek och full glugg och brukar bli en bra mix av befintligt ljus och blixt.
Döm om min förvåning när detta med 10D och Sigma blixten i läge E-TTL getr kraftigt överexponerade blixtblider. Någon som har några liknade erfarenheter.
Det vart ettlångt inlägg som kanske inte inte följde trådens tema, mer än trådens titel,

Christer

chan skrev:
men däremot ett konstigt fenomen nämligen att indikeringen för blixtkompenation aktiv tänds fast ingen kompenastion är använd vare sig på blixten
Jepp, händer för mig med.
Döm om min förvåning när detta med 10D och Sigma blixten i läge E-TTL getr kraftigt överexponerade blixtblider.
Jepp, om inte kraftigt överexponerade så i alla fall med exponeringen tilltagen lite i överkant. Däremot verkar det funka fint att bara studsa blixten i taket, utan omnibounce. Fråga mig inte varför, E-TTL-mätningen borde ju hantera det tycker man. (Ja, jag har testat med kameran på stativ för att inte rubba den och FEL för att mäta på samma sak varje gång. Mycket mer exponering med omnibounce än utan).

chan skrev:
....men däremot ett konstigt fenomen nämligen att indikeringen för blixtkompenation aktiv tänds fast ingen kompenastion är använd vare sig på blixten eller i kameran.

Det är samma för mig.

chan skrev:
Mitt stardardförfarande har varit - kameran på Tv och 1/30 sek och blixten utrustad med en OmniBounce vinklad i taket. Resultatet blir naturligtvis 1/30 sek och full glugg och brukar bli en bra mix av befintligt ljus och blixt.
Döm om min förvåning när detta med 10D och Sigma blixten i läge E-TTL getr kraftigt överexponerade blixtblider. Någon som har några liknade erfarenheter.

Jag provade just med mina sigmablixtar... samtliga exponerar likadant med alla mina sigmagluggar på min 10D.
Med omnibounce så överexponerar den en smula (kanske ca 1/2 steg) i nedre kanten på bilden (där objekten låg närmare kameran) dvs utanför mätområdet för blixten som för mig vid testet var vid mittenfokuspunkten.. använde jag FEL och mätte på det överexponerade området och komponerade bilden som den var på förra så blir bilden inte överexponerad någonstanns.

Så jag tycker att mina blixtar exponerar helt korrekt med tanke på hur den enkla mätningen fungerar på kameran.

I mitten på veckan kom ett nytt kamerahuvud till servicestället i Oslo. Gissa vad, även det var silverfärgat.
Servicegubben hade tagit semester så chefen blev inkopplad på fallet. Han beställde ytterligare en gång ett nytt huvud och när det kommer vet jag inte. Han trodde tisdag.
Kan det verkligen vara på detta viset, det känns ju helt otroligt?

Skickade även mitt Tamron 28-75/2.8 till Tyskland för att lämna tillbaka det. Jag skrev det tydligt i brevet dit, att det varit inne på service och att det fortfarande inte fokuserade helt korrekt (front).
Detta skrev jag:
------------
Hello!
I bought a lens, Tamron XR 2,8/28-75 DI C/AF (Canon Mount) from you 12.11.2004.
At first, I used it on a Canon EOS 10D where it didn´t work very well. It focused totally wrong with the external flash on and front focused with the internal/without flash.
Then I sold the 10D and replaced it with a 350D. The same problem. I sent it to Tamron Germany via the Swedish Agent (Focus Trading). It have become better when I use the external flash, but it's not good. It’s front focusing over the whole area, especially on 50 mm, what I can see.
Now I have come to that point that I wont to leave it back, I can't see that they can get it in order, and I dont use it as the result is not what I want it to bee. Wrong focus.
So it will be good if I can leave it back.
I have also had the EOS 350D to be tested on a Canon Service Center and they find it to focus correct.
------------

Detta svaret fick jag:
-------------
Sehr geehrter Herr Karlsson,

vielen Dank für die Zusendung Ihres defekten Gerätes.

Wir haben es sofort an eine zuständige Servicestelle zur kostenlosen
Reparatur weitergeleitet.

Die Instandsetzung wird circa vier Wochen in Anspruch nehmen.

Sollten Schäden an Ihrem Artikel festgestellt werden, die nicht durch
die Herstellergarantie oder die gesetzliche Gewährleistung abgedeckt
sind, werden wir Sie natürlich umgehend informieren.

Für Rückfragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen

TECHNIKdirekt.de

i.A. Florian Schraudt
---------------

Engelska kunde hon tydligen inte.
Risken är väl överhängande att de inte klarar justera det rätt denna gången heller, då de inte gjorde det första, eller vad tror ni?

/Lennart

Edit: Personligen tycker jag det är konstigt att åtminstone tre av mina objektiv har frontfokuserat likadant och det ändå inte är kameran, utan beror på de enskilda objektiven.

ANNONS
Götaplatsens Foto