Annons

Sigma dp1 verkar vara på gång...

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som sett vad den kommer att hamna på?

Priset känns ganska avgörande för denna kamera.. om den är relativt billig, så har den en chans, men annars känns det faktiskt kört..
 
1760x2640 är den specade maxstorleken för dp1.
sen är ju alla färger direkt med på varje pixel utan interpolering
 
Undras varför ISO:t inte kan höjas till 800 med blixt, bara 400. Känns inte motiverat. Är säkert det men inte för mig.
 
laan skrev:
Är det någon som sett vad den kommer att hamna på?

Priset känns ganska avgörande för denna kamera.. om den är relativt billig, så har den en chans, men annars känns det faktiskt kört..

7995 hos Scandinavian Photo.

Nackdel DP1 Priset 7995 och f4
Fördel Ricoh GRD 2 priset 5695 och f 2,8

Vilken är bäst tror ni vad gäller brus och bildkvalitet?
 
Bussmicke skrev:
7995 hos Scandinavian Photo.

Nackdel DP1 Priset 7995 och f4
Fördel Ricoh GRD 2 priset 5695 och f 2,8

Vilken är bäst tror ni vad gäller brus och bildkvalitet?

Brus och bildkvalitet vet vi förstås ännu inget om, men f/4 på den sensorn torde vara betydligt mer kontrollerbart än f/2,8 på en pyttesensor.
 
jag tror inte att bildkvalitet kommer att vara ett problem. brus vet jag inte riktigt, men priset kommer iaf att vara ett problem om de inte sjunker rätt så mycket.
 
Priset

Oj..priset verkar vara en besvikelse...blir ju billigare att köpa en enklare systemkamera och ett "panncakeobketiv"...synd
 
Spontant känns f4 inte som någon höjdare, även om den inte har en spegel så känns det som det blir svårt att fotografera i tunnelbanan. Sen 16mm, vilket borde bli runt 24mm på en 35mm kamera känns lite för vidvinkligt för min smak. Hade uppskattat ifall de hade valt 35 eller 50.
 
acrylamid skrev:
Spontant känns f4 inte som någon höjdare, även om den inte har en spegel så känns det som det blir svårt att fotografera i tunnelbanan. Sen 16mm, vilket borde bli runt 24mm på en 35mm kamera känns lite för vidvinkligt för min smak. Hade uppskattat ifall de hade valt 35 eller 50.

Det motsvarar 28mm med deras sensorstorlek.

jag håller nog med om att 35mm hade varit bättre.

eller helst som en tri-elmar =)
 
Men denna kamera, samt Ricoh och Panasonic Lumix är väl de enda digitala mätsökarkamerorna som finns att tillgå? (En Leica M8 är ju inget för en vanlig dödlig)

Vet någon om det ens finns en tanke på att göra en smidig liten kamera där man kan byta objektiv? Eller måste man titta bland spegelreflexkamerorna då?
 
ANNONS