Annons

Sigma SD9 Digital SLR X3

Produkter
(logga in för att koppla)
ja, det står bara passar sigmas objektiv..?
vilken fattning är det..?
japp..man blir sugen helt klart :)
den ger dock 1.7x brännviddsförlängning, så 15mm måste man skaffa då..blir 25mm..helt oki.

Sigma har egen fattning. Det här är väl deras försök att bli en kameratillverkare på allvar. Den som lever får se om de lyckas...

Onekligen en intressant fråga som säkert är ett irriterande huvudbry för alla tredjepartstillverkare. Skall man hjälpa konkurrenten att nå en högre nivå eller tjurigt vägra till priset av att sälja lite färre objektiv?

Lite skeptisk är man ju. Det är ju inte varje decennium det kommer en ny aktör på systemkameramarknaden. Tvärtom har ju ett väldigt stort antal fallit bort sen sjuttiotalet. Men å andra sidan, om det skall ske någon gång så är det ju i denna brytningstid.

Ser man rationellt på det så har ju Sigma ett väldigt bra sortiment objektiv nu så man skulle ju inte sakna något som Sigmafotograf. Och förmodligen skulle man komma billigare undan än med andra märken. Men å andra sidan riktar sig ju digitala systemkameror inte till nybörjare, de flesta har ju en samling objektiv som de vill kunna använda med sin nya kamera. Så det kan ju bli ett (stort) hinder.

Hade ju varit klart värt det att köpa denna, men om det är som Kim säger att det är 1,7 gångers brännviddsförlängning så blir normaloptiken svindyr. En 15mm glugg är ju inte direkt billig..

Får se när jag får råd att köpa normal samt vidvinkeloptik till min Fuji S2:a, lär nog ta ett tag :p

jimh skrev:
Det är ju inte varje decennium det kommer en ny aktör på systemkameramarknaden.

Det kanske inte är så känt här i Sverige, men Sigma har faktiskt tillverkat ett flertal olika systemkameror för sin egna fattning under det senaste decenniet.

abbebus skrev:
Det kanske inte är så känt här i Sverige, men Sigma har faktiskt tillverkat ett flertal olika systemkameror för sin egna fattning under det senaste decenniet.
Jodå, men inte i en omfattning så att jag räknar dem som en aktör på marknaden. Practika finns väl också fortfarande kvar?

Jag har för mig att Sigmas toppmodell faktiskt har allt man kan önska och det till ett jättelågt pris också. Men hittills har de inte haft trovärdighet nog för att locka någon större kundgrupp in i systemet.

jimh skrev:
Sigma har egen fattning. Det här är väl deras försök att bli en kameratillverkare på allvar. Den som lever får se om de lyckas...
Ja. Jag tror inte kameran inte har en chans om den inte får ex. Nikonfattning, även om den är billigare än konkurrenterna.

Linmajon skrev:

Ja. Jag tror inte kameran inte har en chans om den inte får ex. Nikonfattning, även om den är billigare än konkurrenterna.

Den ska viss bli billigare än konkurrenterna. Om bildkvalitén lever upp till förväntningarna och man kan köpa ett paket med normalzoom för kanske 23.000 så kommer den nog att sälja. Att locka Nikon och Canon ägare blir nog svårare.

Hassan skrev:
Att locka Nikon och Canon ägare blir nog svårare.
En aning...

Däremot är det bra att det kommer in fler på marknaden; visar det sig att den har fantastisk bildkvalité till ett vettigt pris, kanske det är en liten morot för de andra.

till att börja med är jag impad att kim och jag har samma åsikt :)

anledningen till det låga priset är cmos tekniken som tydligen är enklare att få fram än CCD, dvs det kasseras färre vad det nu heter där bilden avbildas.

att man inte skulle våga satsa på sigma, det vet jag inte vad det skulle bero på för jag tror nog de flesta av oss har sigma objektiv som vi är fullt nöjda med samt att dom som sagt tidigare tillverkat analoga SLR som om jag inte minns fel har fått klart bra kritik.

varför man inte satsat på en sigma då, kanske helt enkelt för att dom vart nya på kamera marknaden och man inte visste hur stora dom ev skulle bli, men med detta så tycker jag att dom visar att dom dels har en vilja att bli stora samt att piskar canon och nikon regält med pris samt kvalite så ska man satsa på nytt, så blir det givet en sigma.

Linmajon skrev:

Tjaaa....

WideZoom
15-30mm f/3.5-4.5 EX Aspherical DG DF
17-35mm f/2.8-4 EX Aspherical
17-35mm f/2.8-4 EX Aspherical HSM
20-40mm f/2.8 EX Aspherical DG DF
24-70mm f/2.8 EX Aspherical DG DF
24-70mm f/3.5-5.6 Aspherical HF
24-70mm f/3.5-5.6 Aspherical

StandardZoom
28-70mm f/2.8 EX Aspherical
28-70mm f/2.8 EX Aspherical DF
28-80mm f/3.5-5.6 Aspherical Macro HF
28-80mm f/3.5-5.6 Aspherical Mini Zoom Macro
28-105mm f/2.8-4 Aspherical
28-105mm f/3.8-5.6 UC-III Aspherical IF
28-135mm f/3.8-5.6 Aspherical IF Macro
28-200mm f/3.5-5.6 Compact Aspherical Hyperzoom Macro
28-200mm f/3.5-5.6 DL Aspherical Hyperzoom Macro
28-300mm f/3.5-6.3 Compact Aspherical Hyperzoom
28-300mm f/3.5-6.3 DL Aspherical Hyperzoom

TeleZoom
70-200mm f/2.8 EX APO
70-200mm f/2.8 EX APO HSM
70-210mm f/4-5.6 UC-II
70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super
70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super
100-300mm f/4.5-6.7 DL
100-300mm f/4 EX Apo IF
100-300mm f/4 EX Apo IF HSM
135-400mm f/4.5-5.6 Aspherical APO RF
50-500mm f/4-6.3 EX APO RF
50-500mm f/4-6.3 EX APO RF HSM
170-500mm f/5-6.3 Aspherical APO RF

Macro
50mm f2.8 EX Macro
105mm f2.8 EX Macro
180mm f3.5 EX APO Macro IF
180mm f3.5 EX APO Macro IF HSM

Wide
8mm f4.0 EX Circular Fish-Eye
14mm f2.8 EX Aspherical
15mm f2.8 EX Fish-Eye
20mm f1.8 EX Aspherical DG RF
24mm f1.8 EX Aspherical DG Macro
28mm f1.8 EX Aspherical DG Macro
28mm f1.8 II Aspherical

Tele
300mm f2.8 EX APO
300mm f2.8 EX APO HSM
300mm f4.0 APO TeleMacro
300mm f4.0 APO TeleMacro HSM
400mm f5.6 APO TeleMacro
400mm f5.6 APO TeleMacro HSM
500mm f4.5 EX APO
500mm f4.5 EX APO HSM
600mm f8.0 Mirror
800mm f5.6 EX APO
800mm f5.6 EX APO HSM

Tycker det ser rätt så komplett ut...... Eller är det något som fattas?

Billiga är de oxå...

Jo..det förståss, men frågan är hur stor marknaden är för detta....

Det skulle ju vara ett hån mot sig själv och deras egna objektiv om de gjorde en bra kamera som inte tog sina egna objektiv...

Om nu kameran är så bra som många tror... Ja då är det bara att bita i det sura äpplet och byta system..

Jeppe skrev:
Jo..det förståss, men frågan är hur stor marknaden är för detta....
Det handlar väl inte om hur stor marknaden är. Jag tror man som kameratillverkare biter sig själv i svansen om man räknar med att bara plocka russinen ur kakan och tillverka storsäljande högmarginalprodukter och skippa de där småpinalerna som bara några få behöver.

Jag skulle i alla fall aldrig köpa in mig i ett system där jag ser att det finns risk att slå i taket av det skälet.

Och mellanringar är ju dessutom en ganska basic grej kan man ju tycka.

ANNONS
Götaplatsens Foto