Annons

Sigma tele fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Artin

Aktiv medlem
Tjenis. Funderar på att köpa ett Sigma Objektiv zoom AF 100-300/4,0 EX APO IF HSM till min D-200 är de någon som har erfarenheter av detta objektiv?

Tack på förhand Artin

Jag har ett och är mycket nöjd, det är ett mycket bra objektiv som funkar riktigt bra ihop med D200:an, även af-onknappen funkar efter uppdateringen av mjukvaran i kameran.

Den enda nackdelen är att det är något känsligt för motljus vid 300mm, men backar man till ~280mm är problemet nästan helt borta.

Niklas H. skrev:
Jag har ett och är mycket nöjd, det är ett mycket bra objektiv som funkar riktigt bra ihop med D200:an, även af-onknappen funkar efter uppdateringen av mjukvaran i kameran.

Den enda nackdelen är att det är något känsligt för motljus vid 300mm, men backar man till ~280mm är problemet nästan helt borta.

Mjukvaran i kameran? Vad jag förstått har inte nya mjukvaran något med AF-S att göra. Har jag fel.

Överallt har jag läst att det är Sigma som har problem och det är mjukvaran i linsen som skall uppdateras.

/AnWi

Då har jag bestämmt mig för den till 75% de är bara om scandinavianphoto kan skaka fram den. ska till att uppgradera kameran när batteriet är fullt. så får vi se hur de går

Det verkar som Nikon smugit in lite andra förändringar i ver.2 av mjukvaran än vad de säger officiellt.
Efter uppgradering fungerar AF-on med "alla" Sigmaobjektiv, lite tråkigt bara att Sigma fått skulden för problemet innan.
Vad jag förstått så har AF-on alltid funkat med D2husen och Sigmaobjektiven?

Efter uppgraderingen låter även Nikons 18-200 mer när VR-funktionen används. Om detta har någon praktisk betydelse har jag ingen aning om.
En del tycker det verkar som autofokusen blivit lite snabbare/säkrare tillsammans med vissa objektiv men där verkar källorna vara något osäkra.

Så då är uppgraeingen klar nu väntar jag bara på svar från Scandinavienphoto när dom kan leverera objektivet, passar även på att köpa SB-800 blixt när man ändå är igång så så får extra-batteri och kameragrepp vänta till nästa köp.

//Artin

Två bra köp på en gång. Du kommer att bli nöjd med båda vågar jag nästan lova.
Men SB-800:an kräver en hel del läsande i manualen och testande för att lära sig den fullt ut.

Niklas H. skrev:
Det verkar som Nikon smugit in lite andra förändringar i ver.2 av mjukvaran än vad de säger officiellt.
Efter uppgradering fungerar AF-on med "alla" Sigmaobjektiv, lite tråkigt bara att Sigma fått skulden för problemet innan.
Vad jag förstått så har AF-on alltid funkat med D2husen och Sigmaobjektiven?

Efter uppgraderingen låter även Nikons 18-200 mer när VR-funktionen används. Om detta har någon praktisk betydelse har jag ingen aning om.
En del tycker det verkar som autofokusen blivit lite snabbare/säkrare tillsammans med vissa objektiv men där verkar källorna vara något osäkra.

Där ser man.

Nikon, tycker jag, borde erkänna det i så fall. Eller så har man bara hjälpt till men det verkar ju inte alltför troligt att man gör en ändring i mjukvaran för att hjälpa tredjepartsleverantörer i all synnerhet när de konkurrerar.

Det är ändå lite skumt att det fungerar med Nikons AF-S. Det gäller ju bara Sigma HSM. Det, tolkar jag ändå, borde bero på linsen. Om inte Nikon känner av att det är en Sigma-lins och gör annorlunda. Det är ju i dagens läge inget svårt att avgöra detta. Det är en hel del data som skyfflas mellan kamera och lins.

/AnWi

ANNONS