Annons

simulera 80A filter i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Har tagit några "varma" bilder med hjälp av bygglampor och har väl insett att jag nog borde ha haft ett 80A filter på kameran för att kompensera.
Men...finns det nån lätt RGB-ändring som man kan göra som simulerar samma sak som ett sådant filter fixar?
Kanske nån action eller bara ett lätt arbetssätt som nån kan tipsa om?

hmm...jag har ju då photoshop 7....ingår det där med?
Ja jag leker fortfarande mest med kontrast och färgkorrigering :)

Man borde ju kunna göra så att du skapar ett nytt lager. Fyller det med rätt färgton (vet inte exakt vad det ska vara för ett 80A).
Välj "color" som egenskap för lagret och dra i opacity för att reglera styrkan av effekten.

Man bör även kunna rätta till "vitbalansen" med levels om det finns utrymme för det. Man drar i detta fall röd och grön vitpunkt lite åt vänster.

Sen finns det, som vanligt, säkert fler sätt. :)

Precis så tänkte jag...kanske nån som vet exakt hur mycket man ska dra i reglagen? För att få 80A effekt borde man väl göra lika mycket varje gång eller hur? filtret hade ju gjort det om det setat på objektivet...

Det var lite den tanken jag hade...

Men finns det en filter funktion i ps7 så blir jag ännu gladare

Eftersom du vill ta bort gulsticket (du fotade med bygglampor) är det bättre att använda gråpipetten i nivåer eller kurvor och klicka på något neutralfärgat i bilden.

Då tar du bort färgfelet.

Rent tekniskt kommer det inte bli perfekt över hela bilden, vissa färger har för lite blått i sig men för ögat kommer det se bra ut.

Sedan kan du manuellt styra bilden åt det varma eller kalla hållet med färgbalans eller variationer.

Ett tips är att ha med ett gråkort någonstans i utkanten av bilden eller helt enkelt ta en bild i serien med gråkort, svart och vitt. Det finns något som jag tror heter QP-card som används just så här. Själv har jag en burk som är svartmålad inuti och med ett litet hål i locket. Hålet blir minst lika svart som en viss yrkesutövares a....e sägs vara. I hålet har man med andra ord svartpunkten. Som vitt duger i de flesta fall ett riktigt vitt papper. Baksidan på gråkortet (Kodak) som ju är vitt reflekterar lite drygt 90% vilket kan vara bra att veta.

ANNONS
Götaplatsens Foto