Annons

Sjuka kameraprylar

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan kul innovation, ett bakstycke för storformat till Nikonkameror.

Bilagor

• speedmagny45.jpg
    speedmagny45.jpg
    12.4 KB · Visningar: 836
Det där är nog bland det knasigare jag sett. Vet du vad syftet var med det där påhänget?

Ja, det var ett bakstycke för att kunna använda 5x7" Polaroidfilm, fanns även kassetter för bladfilm.
Problemen var nog större än fördelarna då en 28 vidvinkel gav cirkelrunda bilder och fruktansvärd distorision på många andra brännvidder..

Bilden speglades ner till bladfilmen via 2 speglar

Men det roliga med den här tiden var nog att tillverkarna Vågade sej på okonventionella experiment..

/Göran

Jag måste lägga in en underbart sjuk sida som är en härlig motpol till Dpreview.

Där testas skräpkameror av alla de slag med testbilder & allt. Historierna runt testerna & kamerorna kan ofta vara mycket roande...

Junkstorecameras.com

forry4U skrev:
En liten zoom kan vara bra att ha
1200-1700mm brännvidd
Vikt:16kg
Sägs kunna ta porträtt på upp till 1,5 kilometers avstånd...

Falsk marknadsföring minsann.

85 mm är lämpligt för porträtt på 2 meter.

1700/85=20

20*2=40 meter.

mipert skrev:
Falsk marknadsföring minsann.

.
Nja, falsk o falsk..det var nog jag som var lite otydlig....Annars så ljuger engelska Polisen med flera...

Saxar urNya Nikon Pro om kamerautrustning som används av Brittiska Staten.
"Objektivets förmåga att ge indetifierbara porträtt på upp till en och en halv kilometers avstånd gör att den används dagligen av polisen"

Så klart så förstår man ju att det handlar om delförstoringar men det gör ju inte prestationen sämre.

mvh
Göran

Abhraxxas skrev:
Du vet inte ifall det finns nån testbild nånstans?

Verkar som om det är dax att skapa lite plats i kameraväskan

Ja, för du orkar säkert bära 100kg på ryggen en längre bit;-)
Fast med ett sånt tele behöver man ju kanske inte gå så långt :)

pappa med sitt Leica 560/5,6 och Leica R5. Kuliga och ovanliga saker. Hans Leica 50/1,0 är också kul att leka med.

Bilagor

• pappa+560-crw_4071-sv.jpg
    pappa+560-crw_4071-sv.jpg
    32.1 KB · Visningar: 327
När man testat många feta telegluggar tappar de lite av sin attraktionskraft. Jag är mer fascinerad av kameror som verkligen är ingångna..

Foto: Okänd

Bilagor

• marshallm4.jpg
    marshallm4.jpg
    42.7 KB · Visningar: 292
ANNONS
Götaplatsens Foto