Annons

Skärm på 50d

Produkter
(logga in för att koppla)

anderswahl

Ny medlem
Hej!

Ni som har Canon 50d, hur tycker ni att skärmen visar bilderna? Tänker framförallt på färgerna. Köpte en 50d för några veckor sedan. Gillar att skärmen är stor och skarp (hade tidigare en 350d), men jag tycker färgerna är alldeles för kraftiga och övermättade. Känns svårt att bedöma om vitbalansen är okej eller inte. I det fallet tycker jag min gamla 350d var ärligare, och gjorde det lättare att bedöma bilderna. Å andra sidan var ju skärmen på 350d nästan omöjlig att se i solljus, vilket 50d är betydligt bättre på. Någon som också tänkt på detta?

Bilden du tittar på är en embedded ("inbäddad") jpg-miniatyr av originalfilen i kameran. Vad du kan se är ifall du missade skärpan eller inte (full förstoring gäller). Ser det bra ut kan du ha en (skärpemässigt) perfekt bild - men inte säkert. Endast ACR/DPP ger det fullständiga svaret. Samma med WB, du kan se om den är fel men inte om den är rätt. Färger, kontrast osv är nog att bedöma som överdrivna (lite kompaktlika), så det är framför allt skärpan man kan se - och så kompen såklart. Sen har jag highlight warning på, det tycker jag är bra - som signal att antingen underexponera eller möjligen sätta på HTP:n.

Har en 7D, skärmen har i stort sett samma spec som 50D. Trodde det skulle vara ett lyft från 450D, men i praktiken är det inte så - för mig (450D har samma storlek som 50D/7D - men lägre upplösning). Har läst att 40D-ägare ser större skillnad, men det beror sannolikt mest på att previewen (mini-jpg:n) förändrades mellan 40D (10MP) och 450D (12MP).

Den inbäddade/embedded JPEG preview bilden på en 50D är faktiskt inte en "miniatyr" -- den är 15 MP.

ANNONS
Götaplatsens Foto