Annons

"skärmarkering?"

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller just på att plottra ihop ett visitkort. Tänkte klämma in en bunt i en stor bild och sedan beställa dessa på lämpligt stort fotopapper. För att senare kunna skära ut mina visitkort så behöver jag sådana där små kryss i hörnorna för att se var jag ska skära. Är det någon som vet hur jag enkelt och smart lägger in sådana i PS6?? Brådis har jag också. Och tacksam är jag med. :)

Är inte alls säker på att detta funkar i PS6. Dock gör man så här i PS8.(Har en engelsk ver.därav språkbruket nedan).

Arkiv/Print with preview/
Bocka i Show more options
Välj output i "hissrutan"
Bocka i corner crop marks

Och nu har Du markeringarna som önskas.

Bifogar en bild:

Bilagor

• resize-wizard-1.jpg
    resize-wizard-1.jpg
    39.8 KB · Visningar: 780
Jag brukar skapa ett visitkort i Photoshop, med bild och text.
Sedan lägger jag ut flera lager av kortet på ett dokumentet med grå bakgrund, då är det lätt att skära rent runt om.

Går snabbare än att skapa skärmärken.

Annars skulle jag skapa dokumentet i Illustrator, där är det lätt att lägga skärmärken runt varje enskilt objekt.

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    17.1 KB · Visningar: 810
För PS 6 gör du så här.

Arkiv > Utskriftsalternativ (Alt+Ctrl+P)
I dialogrutan klickar du på knappen Utskriftsformat. Bocka för Skärmärken, hörn. Klicka Ok och sedan Skriv ut.

Lycka till

Ni är ju fantastiska! Tack för alla svar!...och grå bakgrund var ju faktiskt vad jag "typ" gjorde medans jag väntade på era svar. Fast jag använde canvas size och la till en 0,2mm tunn grå "ram" runt mitt visitkort. Ska använda skärmärken nästa gång.

Jag antog att du ville ha flera visitkort monterade på ett fotopapper.
Då kan du inte använda utskriftfunktionen för att skapa skärmärken, du får skärmärken i ytterkanterna, inte runt var och ett av visitkorten utan runt hela samlingen.

Om du vill ha skärmärken runt varje får du skapa det i ett layoutprogram eller manuellt lägga kryss i hörnen av varje visitkort.
Det går att göra med hjälp av stödlinjer och lite små trix. Jag föredrar dock grå bakgrund...

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    14.1 KB · Visningar: 675
Du har rätt Micke, jag skriver ju inte ut hemma, utan jag vill placera flera v-kort på en och samma bild. Det får bli grå bakgrund. Du verkar då ha svar på allt. Tackar för det.

ANNONS
Götaplatsens Foto