Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skärmprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Jag har profilerat min skärm med "Spyder Pro" men stött på problem. Min skärm har nu ett lila färgstick och är ganska mörk. Hur åtgärdar jag detta? Kan jag ta bort profilen, alltså själva filen, eller kraschar min dator då? Jag har provat att göra en ny profil, men det blev inget bättre...

Hur fungerar det förresten med skärmprofiler...
Vilken scannerprofil, skrivarprofil mm man vill använda ställer man in i Photoshop om man använder detta program. Men hur är det med skärmprofiler? Om man har flera stycken, var ställer man in vilken man vill använda? Görs detta någonstans i operativsystemet? (Jag använder Windows XP). Jag antar att det är det eftersom min skärm har knepig färg vilket program jag än använder. Eller är det min skärm som haverat?

Om jag inte vill använda någon profil, dvs. om jag vill att det ska fungera som det gjorde innan jag profilerade min skärm, hur gör jag då?

Många frågor...tacksam för svar!! =)

Känn er inte tvingade att svara på alla mina krångliga frågor. Kan du svaret på nån av dem så skriv gärna det! =)

Är tvungen att svara på detta...

Din dator kommer inte att krasha om du tar bort profilen :)

Jag förstår inte hur du kan ha fått en mörk skärm efter profileringen.

Vad har du för omgivningsljus i rummet där datorn står?
Lampa eller något som lyser mot skärmen?

Finns en hel del som inverkar negativt på resultatet.

haagel skrev:
...Men hur är det med skärmprofiler? Om man har flera stycken, var ställer man in vilken man vill använda? Görs detta någonstans i operativsystemet? (Jag använder Windows XP)...
Högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper (för skärmen).

På samma sida där du väljer upplösning för skärmen väljer du avancerat och sedan färgmatchning.

Där skall du få upp en dialogruta där du väljer profil för skärmen.

Jag önskar jag kunde beskriva vägen bättre men jag sitter med trött skalle vid Macen nu

Tusen tack för svaren!

Mikael:
Det var en utmärkt beskrivning, jag hittade direkt! =)
En följdfråga: Är det här enda stället man ställer in skärmprofilen? Man behöver inte ställa in något i Photoshop?

Efter mycket laborerande tror jag nu att jag fått till det. Jag upptäckte en del fel jag gjort, t.ex. hade jag satt på tillsatsen för LCD-skärmar när jag profilerade min CRT... =P Men även efter att jag rättat till detta så fick jag det inte att fungera. Men efter en ominstallation av Optical tror jag nu att det är ok.

En sak som var underlig var när jag i "preferences" ställde in "precision" istället för "standard". Då skulle man när man tryckt på knappen "Calibrate" ställa in ljusheten på skärmen. Det önskade var 0.30cd/m^2, men även om jag krämade på skärmen för fullt kom jag bara upp i 0.06cd/m^2. Det är ju inte ens i närheten. Vad beror detta på? Dessutom undrar jag varför man ska vara och röra på skärmens kontroller när man just suttit och ställt in dessa med PreCAL?

Kom på några saker till som jag undrar över... =)

När windows startar har skärmen en färg, men när sedan "OptiCAL Startup" startas (det ligger i Startup-mappen) så får skärmen en annan färg. Vilken roll spelar igentligen OptiCAL? Måste jag ha det installerat för att min profil ska fungera eller kan jag ta bort programmet?

Ska kryssrutan "Calibration Enabled" i OptiCAL vara ikryssad när man kalibrerar/profilerar? Jag läste lite om denna ruta i manualen men förstår inte riktigt vad den gör...

ANNONS
Götaplatsens Foto