Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
skärp er!! (eller mig)
- Trådstartare roninen
- Start datum
Greve Nickon
Aktiv medlem
Personligen gör jag det med Nikons egen programvara (Nikon Editor). Där finns ett alternativ där man kan välja hur mycket man ska skärpa bilden. Jag tar oftast högst eftersom jag gillar när det är knivskarpt.
Greven
Greven
Greve Nickon
Aktiv medlem
Det första du gör är att gå in på "View" välj "Show Tool Palette 1".
Då får du upp lite menyer till höger i bild. Där har du ett alternativ som heter "Sharpening" där du kan välja på tre lägen och off. Du kan ockå reglera exponering, färger etc.
Greven
Då får du upp lite menyer till höger i bild. Där har du ett alternativ som heter "Sharpening" där du kan välja på tre lägen och off. Du kan ockå reglera exponering, färger etc.
Greven
dumbo
Aktiv medlem
Man gör väl det mest för att kompensera för antialiasfiltret som sitter framför CCD:n. Detta gör bilden lite "mjukare" och tar bort detaljer från nyquistfrekvensen och uppåt för att minska risken för moaré. Därför kan man behöva skärpa upp en bild lite.
På samma sätt förlorar man skärpa om man förminskar en bild. Då får man förstärka detta lite.
Man kan, i mycket begränsad omfattning, "rädda" bilder som är lite suddiga pga skakningsoskärpa eller eller ur fokus-bilder.
På samma sätt förlorar man skärpa om man förminskar en bild. Då får man förstärka detta lite.
Man kan, i mycket begränsad omfattning, "rädda" bilder som är lite suddiga pga skakningsoskärpa eller eller ur fokus-bilder.
Pongu
Aktiv medlem
mikj skrev:
man skärper inte, man ökar kontrasten mellan pixlar.
Vilket ökar skärpeintrycket.
dumbo
Aktiv medlem
mikj skrev:
man skärper inte, man ökar kontrasten mellan pixlar.
Per definition gör man ju eg samma sak när man ställer in skärpan på kameran åxå. (Fast det är inte pixlar om man fotar med film.)
Maxell
Aktiv medlem
Att använda filtret High Pass i PS är ett annat sätt att skärpa bilder på. Jag har provat det på senaste tiden och tycker att det blir bättre än att använda oskarp mask. Metoden finns beskriven på den här sidan: High Pass Sharpening
Vari skillnaden består är jag inte riktigt säker på, men jag tror att en av fördelarna med High Pass är att man blir oberoende av bildens storlek som, om jag förstått oskarp mask rätt, har en viss betydelse för inställningarna. Rätta mig gärna om jag har fel!
Vari skillnaden består är jag inte riktigt säker på, men jag tror att en av fördelarna med High Pass är att man blir oberoende av bildens storlek som, om jag förstått oskarp mask rätt, har en viss betydelse för inställningarna. Rätta mig gärna om jag har fel!
dumbo
Aktiv medlem
Highpass är åxå beroende av bildens storlek kan man väl säga.
Det du gör är ju att du ställer in högpassfiltret på att få med att med högre "frekvens" än den radie du ställer in. Dessa detaljer kommer då att finnas med i bilden medan resterande blir medelgrått.
Det beror ju på både hur bilden ser ut och vilken storlek den har, vilken radie man bör välja i högpassfiltret.
När man väl skapat det nya lagret så läggs de detaljer som finns med på högpasslagret ihop med samma detaljer i bakgrunden och dessa detaljer blir då ljusare och upplevs skarpare. Där högpassfiltret är medelgrå händer det inget med bakgrundsbilden.
Med den metoden slipper man haloeffekterna som uppstår med USM.
Det du gör är ju att du ställer in högpassfiltret på att få med att med högre "frekvens" än den radie du ställer in. Dessa detaljer kommer då att finnas med i bilden medan resterande blir medelgrått.
Det beror ju på både hur bilden ser ut och vilken storlek den har, vilken radie man bör välja i högpassfiltret.
När man väl skapat det nya lagret så läggs de detaljer som finns med på högpasslagret ihop med samma detaljer i bakgrunden och dessa detaljer blir då ljusare och upplevs skarpare. Där högpassfiltret är medelgrå händer det inget med bakgrundsbilden.
Med den metoden slipper man haloeffekterna som uppstår med USM.