FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Jag har hittills aldrig printat ut en bild. Alltså kopierat en bild till papper. Men, nu är det så att jag börjat plåta "fotomodeller" och jag ger dem digitala kopior i två olika format. Ett format 650 pixlar som de kan ha för webben och sedan det andra formatet som är ca 3500 pixlar som de kan använda om de vill kopiera bilden till papper.
Men, nu läste jag i en annan "tillverkar-tråd" att man inte ska skärpa bilden på samma sätt om bilden är ämnad för att kopieras till papper. Det hade jag ingen aning om. Innebär det att jag alltså inte ska lägga på nån Unsharp mask på den stora digitala kopian som jag ger till modellen att användas för fotoutskrift?
Har redan skickat iväg bilder till några modeller där jag skärpt 3500 pixels-bilderna så att det ser bra ut på skärmen. Men, när de skriver ut dem på fotopapper så kanske det ser jättekonstigt ut..? Eller?
Min kamera är en Canon 20D (om det har nån betydelse i sammanhanget).
Men, nu läste jag i en annan "tillverkar-tråd" att man inte ska skärpa bilden på samma sätt om bilden är ämnad för att kopieras till papper. Det hade jag ingen aning om. Innebär det att jag alltså inte ska lägga på nån Unsharp mask på den stora digitala kopian som jag ger till modellen att användas för fotoutskrift?
Har redan skickat iväg bilder till några modeller där jag skärpt 3500 pixels-bilderna så att det ser bra ut på skärmen. Men, när de skriver ut dem på fotopapper så kanske det ser jättekonstigt ut..? Eller?
Min kamera är en Canon 20D (om det har nån betydelse i sammanhanget).