Annons

Skärpedjup med konverter

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har diskutionen ordnat upp sig under eftermiddagen. Jag har provat som Tony skrev och bländat ner ett steg utan konverter, och se där ; samma skärpedjup. JAG GER MIG ! Man får inte längre skärpedjup med konverter. Det var Sigma konvertern som lurade mig. Det räcker inte att påstå saker, man måste tala om varför för att jag ska köpa dom.

Mvh Erik !

Jo, en sak till. Kan ni förklara för mig varför jag för samma stutartid (samma bländare och iso) med konverter som utan fast objektivet ska vara nedbländat ett steg ?

/ Erik

Angående visning av bländare

För mina Kenko Teleplus Pro till Minolta gäller;

1,4x - där visas ej effektiv bländare utan objektivets ursprungliga bländare rakt av.

2x - då visas den effektiva bländaren.

ekemannen skrev:
Jo, en sak till. Kan ni förklara för mig varför jag för samma stutartid (samma bländare och iso) med konverter som utan fast objektivet ska vara nedbländat ett steg ?

/ Erik

Macroobjektiven kan vara lite knepiga eftersom den effektiva bländaren ändras med betraktningsavståndet. Canons 100/2.8 är t.ex runt f4.5 vid närgränsen. Inte i fråga om skärpedjupsmässigt, utan sett ur exponeringsmässiga skäl. Därför kan slutartiden vara lika trots olika inställd bländare.

Känner att det inte är en helt pedagogisk förklaring. Men så är det ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto