Annons

Skärpedjup mellanformat vs småformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash_online

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja utveckla mig hur man får en sån bild t.ex
http://www.flickr.com/photos/mannequin-/7224828622/
skulle det gå med min kamera 5D?

Då menar jag inte bokeh o sånt som jag redan vet hur man gör. Jag vill få samma känslan som man ser i bilden då pentax 67II kan återge en skön känsla runt om sig. Skärpa/fin bokeh samt djupare skärpedjup. 105mm motsvarar för en småformat typ 35mm eller 50mm ? kanske någon orkar förklara mig och ev tipsa hur man gör.

Krävs det en mellanformat eller GÅR det att köra med en 5d?

//Jocke
 

Palletheking

Aktiv medlem
Lånar tråden då ämnena är likartade. Förr kunde man läsa om fotografer som med hjälp av adapter använde Hasselbladsobjektiv till sina Nikonkameror. Funkar det även med digitala kameror. Har inte läst om någon som gör det idag.
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle vilja utveckla mig hur man får en sån bild t.ex
http://www.flickr.com/photos/mannequin-/7224828622/
skulle det gå med min kamera 5D?

Då menar jag inte bokeh o sånt som jag redan vet hur man gör. Jag vill få samma känslan som man ser i bilden då pentax 67II kan återge en skön känsla runt om sig. Skärpa/fin bokeh samt djupare skärpedjup. 105mm motsvarar för en småformat typ 35mm eller 50mm ? kanske någon orkar förklara mig och ev tipsa hur man gör.

Krävs det en mellanformat eller GÅR det att köra med en 5d?

//Jocke
Leicas 0.95:a ger ett släpp åt det hållet, men på en 5D är 50L f1.2 det närmaste du kan komma.
 

CalleX

Aktiv medlem
Lånar tråden då ämnena är likartade. Förr kunde man läsa om fotografer som med hjälp av adapter använde Hasselbladsobjektiv till sina Nikonkameror. Funkar det även med digitala kameror. Har inte läst om någon som gör det idag.
Det går men jag själv ser ingen större poäng med det om det inte är för att man vill använda en tilt-adapter och utnyttja den större projektionsytan. Cooool bild Gustav! Har sett liknande bilder förr men nu blev jag riktigt inspirerad!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Lånar tråden då ämnena är likartade. Förr kunde man läsa om fotografer som med hjälp av adapter använde Hasselbladsobjektiv till sina Nikonkameror. Funkar det även med digitala kameror. Har inte läst om någon som gör det idag.
Precis som gamla Nikon-objektiv fungerar med digitala modeller så lär det fungera.

Frågan är nog snarare varför, om man nu inte har gamla trevliga Hasselblad-objektiv liggande som man annars inte har någon nytta av. Det lär ju bli ganska klumpigt. Men prestandamässigt finns nog inga större skäl utom att H-objektiven oftast är välkorrigerade och borde ger jämna egenskaper över bildytan (där vinner man lite på deras stora bildcirkel).
 

Tell

Aktiv medlem
Du menar att du stackar bilderna? Så som makrofotografer ibland gör?
Nej, som en panorama fast på både höjden o bredden lixom. Alltså jag kör med en 85a o vrider kameran lite mellan varje bild (men försöker hålla "centrum" av objektivet på samma ställe) o matar på tills jag fått med allt jag vill ha, o sen sätter man ihop det o får en bild med vidare vinkel, fast med 85/1.4ans skärpedjup. Alltså typ som att fota med en 35mm med en bländaröppning på typ 60mm, alltså 35mm f0.57. :)
Läste för nåt tag sen att tekniken har nåt speciellt namn, men jag kommer inte ihåg var, nån annan som kanske har koll?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nej, som en panorama fast på både höjden o bredden lixom. Alltså jag kör med en 85a o vrider kameran lite mellan varje bild (men försöker hålla "centrum" av objektivet på samma ställe) o matar på tills jag fått med allt jag vill ha, o sen sätter man ihop det o får en bild med vidare vinkel, fast med 85/1.4ans skärpedjup. Alltså typ som att fota med en 35mm med en bländaröppning på typ 60mm, alltså 35mm f0.57. :)
Läste för nåt tag sen att tekniken har nåt speciellt namn, men jag kommer inte ihåg var, nån annan som kanske har koll?
Aha! Jag trodde du syftade på fokusstackning som man ju använder för att få mer skärpedjup (men kan samtidigt behålla rejäl oskärpa på bakgrunden).

Hm, vad det kan heta ... Ofta pratar man ju om att "stitcha ihop" flera bilder, det är ju i alla fall något åt det hållet. ("Sömmade bilder"? :)
 

matnyttige

Aktiv medlem
Får man verkligen kortare skärpedjup med mellanformat? Jag menar det finns ju inte så många ljusstarka objektiv till MF som det gör till 24x36-formatet. En småbildsbild tagen på bländare 1,4 borde ge kortare skärpedjup än en MF-bild på bländare 2.8.
 

Jimfear

Aktiv medlem
Får man verkligen kortare skärpedjup med mellanformat? Jag menar det finns ju inte så många ljusstarka objektiv till MF som det gör till 24x36-formatet. En småbildsbild tagen på bländare 1,4 borde ge kortare skärpedjup än en MF-bild på bländare 2.8.
Det beror på vilket mellanformatsystem man jämför med. Men det finns mellanformatsobjektiv som ger kortare skärpedjup än motsvarande småbildsobjektiv, och andra vägen. Canons 85mm f/1.2 är svår att slå när det gäller kort skärpedjup, samt de nya snabba vidvinklarna som inte riktigt har någon motsvarighet hos mellanformat. Skillnaderna är dock små mellan de olika formatens snabba objektiv. Däremot är skärpesläppet annorlunda hos de olika formaten vilket man kanske kan uppleva som mer eller mindre skärpedjup.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jo, det finns en handfull med största bländare runt 2 men många är det inte Men jag är fortfarande kritisk till att de ger ett så mycket kortare skärpedjup. Tror det blir ungefär samma som med småbild och 1.4.
Tror att mellanformat har svårt att komma med något motsvarande med hänsyn till skärpa och kort skärpedjup (blurrig bakgrund) som Nikons och Canons 200/2.0 (eller Canons 200/1.8).
 

mackepacke_2

Aktiv medlem
Jo, det finns en handfull med största bländare runt 2 men många är det inte Men jag är fortfarande kritisk till att de ger ett så mycket kortare skärpedjup. Tror det blir ungefär samma som med småbild och 1.4.
Tror att mellanformat har svårt att komma med något motsvarande med hänsyn till skärpa och kort skärpedjup (blurrig bakgrund) som Nikons och Canons 200/2.0 (eller Canons 200/1.8).
Om jag nu uppfattade trådskaparen rätt så är han ute efter en viss karaktär som faktiskt är typiskt för mellanformatare med denna typ av objektiv.(runt normalen eller något upp). En viss 3D karaktär. Att fota med ett 200f2 eller f1.8 på småbild ger förvisso kort skärpedjup men också en rätt komprimerat bild med lite omgivning. Och att fota med ett 50L 1.2 ger inte samma känsla som ett 80f2 på en mellanformatare i mitt tycke (Äger ingen själv men hade gärna velat ha en...:) Leicas 0.95a är möjligvis det objektiv som kan ge en liknande känsla. Sen kan jag hålla med om att det saknas snabba objektiv på vidvinkel sidan.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag undrar om inte exempelbilden i första inlägget är fixad i efterhand. Ser ut i mitt tycke så som att asfalten närmast är lika skarp som i bakgrunden.
 

Flash_online

Aktiv medlem
Tusen tack för era fina tips! Det har varit kul att läsa igenom alla kommentarer! Då får jag prova mig fram med "bokeh panaroma"-metod med min glugg 85mm 1.8 alt 50 mm 1.8 II.

Jag är visst väldigt sugen att skaffa en Pentax 67 II eller Hasselblad 500CM. Undrar om det är värt besväret med att scanna, framkalla ? undrar vad det kostar att framkalla ?

Sett Pentax 67II säljas runt 7000kr för enbart kamerahus på Blocket just nu...
 

Flash_online

Aktiv medlem
Om jag nu uppfattade trådskaparen rätt så är han ute efter en viss karaktär som faktiskt är typiskt för mellanformatare med denna typ av objektiv.(runt normalen eller något upp). En viss 3D karaktär. Att fota med ett 200f2 eller f1.8 på småbild ger förvisso kort skärpedjup men också en rätt komprimerat bild med lite omgivning. Och att fota med ett 50L 1.2 ger inte samma känsla som ett 80f2 på en mellanformatare i mitt tycke (Äger ingen själv men hade gärna velat ha en...:) Leicas 0.95a är möjligvis det objektiv som kan ge en liknande känsla. Sen kan jag hålla med om att det saknas snabba objektiv på vidvinkel sidan.
Precis, det är jag ute efter! En skön känsla, som jag eftersträvar efter just nu...
 
ANNONS