Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Palle-p

Aktiv medlem
Om nån skriver i sin kommentar tex "Bra skärpedjup!" har det nått mad skärpan och göra?

Eller om de skriver "Bra skärpa" har det nått med skärpedjupet och göra?

eller är det altid heöt skilda saker?

//Palle
 
Jag har sett många kommentarer där folk skrivit det ena men uppenbarligen menat det andra. Vill du vara säker så måste du nog fråga den som gett kommentaren.
 
Med "bra skärpedjup" kan man väl antingen mena:
* att det aktuella skärpedjupet (kort/litet eller långt/stort) är "rätt", dvs bilden skulle tappa i känsla (whatever) om man ändrade skärpedjup.
* att det är ett stort skärpedjup.

Dock tror jag nog att det är det första som åsyftas i de flesta fallen.

Med "bra skärpa" åsyftas nog bara att de delar av bilden som är skarpa verkligen är skarpa, och inte lite halvskarpa...

Så de två sakerna, "bra skärpedjup" och "bra skärpa" är egentligen två olika saker, även om de kan återfinnas i samma bild :)

(Rörde jag till det nu?)
 
Okej. låter bra ju :)
visste vad respektevi ord betydde. men det verkar som endel tror att man kan det ena men menar det andra.

//Palle
 
ANNONS