Annons

Skärpedjup tumregel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dss1

Medlem
Hej!

Jag är ny på foto och har börjat leka med min systemkamera och funderar på det här med skärpedjup.

Vad finns det för tumregler att tänka på kring bländartal samt hur relaterar det till slutartiden mer än att slutartiden avgör hur "snabbt" bilden ska fångas.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Bländare och slutartid tillsammans med ISO styr exponeringen. Man gör den bästa cocktail av dessa parametrar vid varje exponering.

Bländaren styr som du säger skärpedjupet, hur större öppning (litet tal) desto kortare skärpedjup, ibland vill man ha ett stort skärpedjup då väljer man en lite mindre bländare. Man bör dock undvika de minsta bländare som finns på objektivet då det oftast är mer oskarpt i detta ändläge
 

joakim d

Aktiv medlem
Skärpedjup avgörs av tre saker, bländare, brännvidd och avståndet till motivet (skärpeplanet). Större bländartal, längre avstånd samt vidare brännvin ger alla större skärpedjup.

Om allt annat är lika så:
* ger bländare 8 ger mer skärpedjup än bländare 2
* ger 10 meter till motivet ger mer skärpedjup än 1 meter till motivet
* ger ett 21mm objektiv mer skärpedjup än ett 50mm objektiv

Om någon får lust att böra blanda in sensorstorlek i detta så är det inbakat i brännvidd vad mig anbelangar.
 

Terje H

Aktiv medlem
Bländare och slutartid tillsammans med ISO styr exponeringen. Man gör den bästa cocktail av dessa parametrar vid varje exponering.

Bländaren styr som du säger skärpedjupet, hur större öppning (litet tal) desto kortare skärpedjup, ibland vill man ha ett stort skärpedjup då väljer man en lite mindre bländare. Man bör dock undvika de minsta bländare som finns på objektivet då det oftast är mer oskarpt i detta ändläge
Tycker man ska vara lite försiktig med att säga att man ska undvika de minsta bländarna som finns på objektivet. Allt handlar om objektivets kvalitet. Själv använder jag gärna de minsta med fullgoda resultat. Går gärna ned mot bländare 32 och även 64 om tillfälle bjuds för att skapa bilder med ”omöjliga skärpedjup”. Använder gärna även pinhole/hålkamera med ännu mindre bländaröppningar.

mvh Terje
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker man ska vara lite försiktig med att säga att man ska undvika de minsta bländarna som finns på objektivet. Allt handlar om objektivets kvalitet. Själv använder jag gärna de minsta med fullgoda resultat. Går gärna ned mot bländare 32 och även 64 om tillfälle bjuds för att skapa bilder med ”omöjliga skärpedjup”. Använder gärna även pinhole/hålkamera med ännu mindre bländaröppningar.

mvh Terje
Kan hålla med i din kommentar, kanske kan jag utryckande det som att man ska undvika de minsta öppningarna om det inte är nödvändigt för skärpedjupet, då det kan ge en något försämrad skärpa pga diffraktion. Jag själv började fotografera med minsta öppning för jag tänkte det är väl bra med stort skärpedjup (även där jag inte hade behov av det), nu har jag vänt helt om och fotograferar oftast med största öppning :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man kan också utrycka skärpedjupet beror på bländare och avbildningsyta. Det spelar ingen roll vilken brännvidd man använder så länge avbildningsyta är den samma. Fast man ska se upp för en bild tagen med en 28mm ser helt olik ut en på 300mm med samma bländare och avbildningsyta, skärpedjupet är den samma men bakgrunden ser helt annorlunda ut eftersom man får med en betydligt större bakgrund med ett vidvinkel och ”syns” därför mer än med ett tele
 

hornavan

Aktiv medlem
Skärpedjupet är godtyckligt och inget som kan bestämmas exakt.
På den gamla goda tiden fanns skärpedjupet ingraverat vid skärpeinställningen.
Jag hade ett dyrt och ett dåligt objektiv med samma brännvidd.
Till min stora förvåning så hade den billigare gluggen större (bättre) skärpedjup.
Långt senare insåg jag varför.
Bäst är att prova sig fram med egen kamera och objektiv.
Det är som att lära sig cykla. När man väl fattat galoppen så sitter det.
Viktigt när det gäller skärpedjup är att det är större (längre)
bakom fokuspunkten än framför.
När jag tex fotar en gruppbild bestående av tre rader människor så ställer jag ofta skärpan just bakom första raden.
Bländare 8 med 50 mm objektiv på fullformat, blir utmärkt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan tillägga att det finns flera gratis appar som visar skärpedjupet DoF, före och efter där man sätter skärpeplanet
 

Dss1

Medlem
Ok tack för alla svar. Jag har ett standardobjektiv 18–55 mm som följde med kameran. Kanske är därför jag inte märker några jätteskillnader på olika bländartal.

Då undrar jag hur det relaterar till autofokusen, bestämmer autofokusen bara var i bilden fokuspunkten ska vara för varje inställt bländartal, eller är den med och bestämmer fokusdjupet?

Sen undrar jag över funktionen VR på objektivet som ska ska vara någon bildstabilisering för att kunna möjliggöra längre slutartider, är det någon nackdel med att alltid ha den påslagen?
 

pdahlen

Aktiv medlem
AF påverkas inte av bländaren (om vi inte pratar tex tele med liten största bländare mindre än f/5,6-8 beroende på kamera) men hur större öppning man väljer desto viktigare är att fokus sätts rätt då skärpedjupet blir snävare. Man kan behöva använda en punkt AF och placera den precis där man önskar fokus

VR kan du ha på hela tiden, det kan vara att den rekommenderas att den slås av om stativ används
 

larsborg

Aktiv medlem
Kan hålla med i din kommentar, kanske kan jag utryckande det som att man ska undvika de minsta öppningarna om det inte är nödvändigt för skärpedjupet, då det kan ge en något försämrad skärpa pga diffraktion. Jag själv började fotografera med minsta öppning för jag tänkte det är väl bra med stort skärpedjup (även där jag inte hade behov av det), nu har jag vänt helt om och fotograferar oftast med största öppning :)
Med en optik, med utmärkt prestanda, för ett FF (analogt 24 x 36mm) kamerahus, kan du gå ner till liten bl 16 eller något mindre, utan problem.
Det är min erfarenhet, - diffraktion kan börja en aning vid bl 32.
Märkväl, detta gäller bara för sensorstorlek FF!
Vid sensorstorlek 1" (8,8 x 13,2 mm) gäller inte mindre än bl 8 (bländarens fysiska diametern är då ca 3 mm), vid brännvidd 13 mm.
Alltså, diffraktion är beroende av bländarens fysiska diameter, vid ca 3 mm, börjar en del av det inkommande ljuset bli blockerat till sensorn.
Men, då har du också mycket stort skärpedjup, när du vill ha det!
Bländartal vs bländardiameter är alltid kopplat till sensorstorlek, sensor FF är tillräckligt stor, för att en diffraktion normalt inte behöver inträda.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
När jag läser ovanstående inlägg, så är det både rätt och fel.
1. Kollar man objektivtester så får man bästa skärpan vid bl 5,6 och 8.0.
Difffraktionen börjar generellt vid bl 11, ökar vid 16 och finns tydligt vid 22.
2. Skärpedjupet är kortare framför skärpeplanet än bakom. Vill man ha skärpan hela vägen med liten bländare, så ska skärpeplanet ligger ungefär 1/3 in i bilden. Detta kallas hyperfokal. På äldre objektiv finns en skala för detta.
3. Alla brännvidder har samma skärpedjup om motivet avbildas lika stort i rutan. Detta betyder att man har samma skärpedjup med ett tele som med en vidvinkel om man backar med telet för att motivet ska avbildas lika stort i rutan som med vidvinkeln. Men bakgrunden förändras förstås.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ny på foto och har börjat leka med min systemkamera och funderar på det här med skärpedjup.

Vad finns det för tumregler att tänka på kring bländartal samt hur relaterar det till slutartiden mer än att slutartiden avgör hur "snabbt" bilden ska fångas.
Peter Dahlén skrev: "Bländare och slutartid tillsammans med ISO styr exponeringen. Man gör den bästa cocktail av dessa parametrar vid varje exponering." - och jag tycker också det kokar ner till detta och att det ytterst handlar om att få en känsla för detta vare sig man är ny som fotograf eller inte. Även om man fotograferat länge så är det så att så fort man skaffar en ny kamera eller nya objektiv, så behöver man lära sig den nya utrustningens egenskaper och egenheter.

I moderna kameror finns numera mängder med olika finesser och hjälpmedel som hjälper användarna så att de kan koncentrera sig mer på själva motiven än hur kameran ska ställas in. Detta gäller numera både fokusering och exponering. Detta hjälper oss med timingen, så vi kan ta våra bilder precis när vi vill och behöver ta dem.

I korthet så kan man numera (om man vill) koncentrera sig på själva skärpedjupet (välja passande bländarinställningen rent praktiskt). ISO kan man om man vill sätta i Auto efter att ha specat mellan vilka ISO-tal man vill automatiken ska jobba. Många gör det idag utan att "skämmas". På toppen av det så kan man numera få hjälp av kameran både med bildstabilisering och en funktion som kan heta Auto ISO Minimum Shutter Speed e.d. för att bilder inte ska tas vid en slutartid som är så lång att bilderna riskerar att bli oskarpa av handskakningarna.

Kamerans standardinställning i Auto ISO min. S.S funkar just enligt den gamla tumregeln att inte välja längre slutartid än 1/brännvidden på aktuellt objektiv eller zoominställning (gäller småbildsstor sensor som en del kallar FF). Det är det här jag antar du menar när du skriver "hur snabbt bilden tas". De flesta vet inte att denna funktion alltid är "på". Det är bara att den står i "standardläget" 1/brännvidden om man inte väljer något annat. I min kamera finns fem steg i denna funktion: slower, slow, standard, fast och faster. Vart och ett innebär grovt en halvering av slutartiden. Genom detta kan man snabbt parera om man verkligen behöver anpassa kameran till snabbare motiv med vald bländare allt annat sköter automatiken.

När man kan dessa sammanhang ordentligt så kan man labba med funktioner som dessa för att bli snabbare till skott genom att ha färre parametrar att bry sig om rent praktiskt.

Med denna typ av automatik, som även används av många erfarna fotografer, så kan dessa i mycket högre än annars mer eller mindre helt koncentrera sig på att komponera motiven och ta bilderna istället för att riskera att missa dem när de står där och skruvar på rattar och trycker på knappar för att ställa in kameran på passande sätt. Oavsett om en bild tas i goda ljusförhållanden eller inte så vet fotografen att kameran kommer försöka att parera slutartiden med hänsyn till objektivets brännvidd och valt läge i Auto ISO min. S.S. så att skakoskärpa undviks.

Jag har skrivit om hur detta kan funka rent praktiskt i en blogg kring detta. I bloggen finns en bildlänk till en portfolio med ett antal bilder som tagit md denna teknik. Där hittar du även en länk till en video av Mark Galer som beskriver i detalj hur man ställer in sin kamera. Det kan vara så att du har en kamera från en annan tillverkare men det är flera tillverkare som har kameror med liknande funktionalitet.


Dessa funktioner är inget nytt egentligen, det är bara det att både jag och andra länge inte riktigt fattat hur vi ska använda dem. Många fotografer som fotat länge som jag är ofta mer eller mindre konservativa och vi gör ofta som vi alltid har gjort, vilket lätt gör att vi missar en del av de funktioner som faktiskt finns i moderna kameror. Det är därför både nya och gamla fotografer kan behöva se en video om dessa funktioner för att helt förstå den praktiska nyttan de kan ge.
 
Senast ändrad:

Terje H

Aktiv medlem
När jag läser ovanstående inlägg, så är det både rätt och fel.
1. Kollar man objektivtester så får man bästa skärpan vid bl 5,6 och 8.0.
Difffraktionen börjar generellt vid bl 11, ökar vid 16 och finns tydligt vid 22.
2. Skärpedjupet är kortare framför skärpeplanet än bakom. Vill man ha skärpan hela vägen med liten bländare, så ska skärpeplanet ligger ungefär 1/3 in i bilden. Detta kallas hyperfokal. På äldre objektiv finns en skala för detta.
3. Alla brännvidder har samma skärpedjup om motivet avbildas lika stort i rutan. Detta betyder att man har samma skärpedjup med ett tele som med en vidvinkel om man backar med telet för att motivet ska avbildas lika stort i rutan som med vidvinkeln. Men bakgrunden förändras förstås.
En liten rättelse: Skärpedjupet relateras till avståndet, samma avstånd ger i realiteten samma skärpedjup oberoende av brännvidd. Rent teoretiskt! Ökas avståndet ökar skärpedjupet. Det är också därför skärpedjupet är sämre framför fokusplan än bortom fokusplan.

Mvh Terje
 

Dss1

Medlem
Tack för toppensvar. Nu har jag lyckats komma en bit med fotandet!

Det jag funderar över nu är det här med att välja rätt bländarvärde. Jag har förstått så mycket som att extremvärderna på mitt objektiv f36 och f3,6 är bra då jag vill ha skärpa "hela vägen" tex i ett landskapsfoto resp. oskärpa i bakgrunden i tex närbilder.

Men hur tänker man generellt med alla mellanlägen, "bakgundsoskärpan" förflyttar väl sig bortåt mer och mer vid tex f8, f10, f16 osv, och finns det några generella mått att förhålla sig till:
- t.ex om ett objekt är 1/3 in i bilden vid en viss iso/ss/objektiv ska jag använda f8, och när objektet jag fotar är 2/3 in ska jag ha f16 osv.

Skulle vara smidigt med så enkla tabeller men jag antar att det är många parametrar som spelar in där?
 

larsborg

Aktiv medlem
Tack för toppensvar. Nu har jag lyckats komma en bit med fotandet!

Det jag funderar över nu är det här med att välja rätt bländarvärde. Jag har förstått så mycket som att extremvärderna på mitt objektiv f36 och f3,6 är bra då jag vill ha skärpa "hela vägen" tex i ett landskapsfoto resp. oskärpa i bakgrunden i tex närbilder.

Men hur tänker man generellt med alla mellanlägen, "bakgundsoskärpan" förflyttar väl sig bortåt mer och mer vid tex f8, f10, f16 osv, och finns det några generella mått att förhålla sig till:
- t.ex om ett objekt är 1/3 in i bilden vid en viss iso/ss/objektiv ska jag använda f8, och när objektet jag fotar är 2/3 in ska jag ha f16 osv.

Skulle vara smidigt med så enkla tabeller men jag antar att det är många parametrar som spelar in där?
Du tänker rätt, vid närbilder och landskapbilder!
Men, vilka bländare du skall använda där emellan (3,6 - 36), dvs. vid vardaglig fotografering, av vad som helst, - det kan ingen svara på.
Ställ in kameran på en exp. tid, av 1/125 sek, ISO 800, fungerar till det mesta, speciellt om du har en zoom, använd den bländaren, som exp. mätaren anger, rätt exponering är mycket viktigare, än att jaga skärpedjup.
Du kommer, att få olika bländare, vid nästan varje nytt motiv, exp. mätaren är känslig, - öva, öva, öva, .....
 
ANNONS