jtkarlsson
Aktiv medlem
Hur hänger det egentligen ihop med skärpedjup, brännvidd och fokuseringsavstånd?
Ger längre brännvidd kortare skärpedjup osv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Damocles skrev:
Om du har samma avstånd till objektet och samma storlek på bländaren så bör skärpedjupet vara samma.
Dock måste du tänka på att bländare 4 på ett 50mm objektiv inte är detsamma som bländare 4 på ett 200mm till exempel.
jtkarlsson skrev:
Hur hänger det egentligen ihop med skärpedjup, brännvidd och fokuseringsavstånd?
jtkarlsson skrev:
Har även sett bilder där dom visar att skärpedjupet minskar vid ökad brännvidd och samma avbildningsskala. Jag får inte riktigt ihop det...
För att få personen lika stor med 200mm måste du flytta 15m så att avståndet till personen är 20m. Eiffeltornet (nu 30m bort) är fortfarande oskarpt men upplevs som oskarpare än på förra bilden.jtkarlsson skrev:
Om vi tar ett exempel som verkar vara populärt vid beskrivning av skärpedjup. Jag fotograferar en person framför Eifeltornet. Låt säga att det är 10 m mellan tornet och personen och 5 m mellam kameran och personen. Jag fotograferar med 50 mm och t.ex bländare 4. Jag byter till 200 mm och flyttar ytterligare 4 m från personen får att få denna lika stor. Samma bländare används. Vad händer med skärpan på Eifeltornet?
objernulf skrev:
För att få personen lika stor med 200mm måste du flytta 15m så att avståndet till personen är 20m. Eiffeltornet (nu 30m bort) är fortfarande oskarpt men upplevs som oskarpare än på förra bilden.
objernulf skrev:
Eiffeltornet (nu 30m bort) är fortfarande oskarpt men upplevs som oskarpare än på förra bilden.