Annons

Skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hur hänger det egentligen ihop med skärpedjup, brännvidd och fokuseringsavstånd?
Ger längre brännvidd kortare skärpedjup osv?

Jo jag har läst det. Där framgår att skärpedjupen inte påverkas av brännvidden vid samma avbildningsskala. Jag har dock läst på flera andra ställen att så inte är fallet. Har även sett bilder där dom visar att skärpedjupet minskar vid ökad brännvidd och samma avbildningsskala. Jag får inte riktigt ihop det...

Om du har samma avstånd till objektet och samma storlek på bländaren så bör skärpedjupet vara samma. Men avbildningskalan på negativet ändras ju med brännvidden, så vill du ha samma avbildningskala måste du ändra avståndet till objektet.

Dock måste du tänka på att bländare 4 på ett 50mm objektiv inte är detsamma som bländare 4 på ett 200mm till exempel.

/Peter, som hoppas han inte lyckades blanda ihop alla termer nu.

Damocles skrev:
Om du har samma avstånd till objektet och samma storlek på bländaren så bör skärpedjupet vara samma.

Dock måste du tänka på att bländare 4 på ett 50mm objektiv inte är detsamma som bländare 4 på ett 200mm till exempel.

Jag antar att brännvidd/bländare skall vara samma och avståndet till motivet detsamma för att få samma skärpedjup. Stämmer det?

Om vi jämför två bilder med samma avbildningsskala, t ex en person med ett landskap bakom, tagna med vidvinkel och tele så gäller följande.

Skärpedjupet på huvudmotivet (personen) är lika i båda fallen. Det gäller både enligt kända formler och i praktiken.

Skärpeintrycket av bakgrunden skiljer sig åt. Enligt vissa formler ska det vara lika "skarpt". Andra formler säger att vidvinkel ger större skärpedjup bortom skärpeplanet medan tele ger större skärpedjup hitom (och därmed oskarpare bortom). I praktiken är det svårt att ge ena eller andra skolan rätt. Detta därför att perspektivet är helt olika mellan bilderna. I vidvinkelbilden får vi med en mycket stor del av bakgrunden medan telebilden har ett snävt utsnitt av bakgrunden. Detta gör att föremål i bakgrunden blir olika stora och vi får svårt att avgöra hur skarpa de är.

I praktiken tycker jag att den önskade graden av skärpa i bakgrunden får avgöra brännvidden (förusatt att man tål perspektivförändringen). Är det viktigt att skärpedjupet är stort bortom är det lättare att åstadkomma detta med kort brännvidd. Är det önskvärt att ha oskarp bakgrund är detta mycket lättare med tele. Det är också med telet mycket lättare att välja ett utsnitt som ger vacker icke-störande oskarpa.

jtkarlsson skrev:
Hur hänger det egentligen ihop med skärpedjup, brännvidd och fokuseringsavstånd?
Ger längre brännvidd kortare skärpedjup osv?

Det är förstoringsgraden och bländaren som avgör skärpedjupet, 400mm f/5.6 (exempel) på 2m ger stor förstoring (avbildningsskala) och kort skärpedjup.

400mm f/5.6 (exempel) på 50m ger i jämförelse liten förstoring (avbildningsskala) och ger långt skärpedjup.

Senast ändrad:
För att få samma skärpedjup ska avbildningsskalan vara densamma, dvs med ett 200mm blir avståndet 4x längre än ett 50mm objektiv. Detta med samma bländare.

50 mm på fem meters avstånd med bländare 4 ger samma skärpdejup som:
300 mm på 30 meters avstånd med bländare 4.
Eller 24 mm på 2,4 meters avstånd med bländare 4.

varför det?

Jo, motivet blir lika stort på negativet/CCD-cellen i samtliga fall. det är vad som menas med avbildningsskala.

Om jag fotograferar med 50 mm på 2,5 meters håll måste jag blända ned två steg till 8 för samma skärpedjup.

Om vi tar ett exempel som verkar vara populärt vid beskrivning av skärpedjup. Jag fotograferar en person framför Eifeltornet. Låt säga att det är 10 m mellan tornet och personen och 5 m mellam kameran och personen. Jag fotograferar med 50 mm och t.ex bländare 4. Jag byter till 200 mm och flyttar ytterligare 4 m från personen får att få denna lika stor. Samma bländare används. Vad händer med skärpan på Eifeltornet?

Utsnittet blir mindre, avbildningsskalan större, så det blir kortare skärpedjup.
Flyttar du dig så att avbildningsskalan/utsnittet blir den samma så blir skärpedjupet det samma

sant-osant om skärpa

skärpedjupet=det område på båda sidor om avståndsinst planet som avbildas skarpt på filmen.I teorin finns inget sådant skärpedjup.Ett objektivs ljusbrytande förmåga bestäms vid dess tillverkning.det betyder att den totala vinkeln mellan ljusstrålarna som träffar och lämnar ett parti av linsen alltid är densamma.Ett objetiv med största bländare tecknar en skarp bild bara på det inställda avståndet.Genom att minska bländaren kan man få skärpan att sträcka sej i djupled.det finns bara ett avstånd bakom linsen linsen där man får en skarp bild.Bilder som fokuserar på kortare eller längre avstånd från idealinställningen(skärpan) kommer att,mest i teorin,visa oskärpecirklar.Vårt öga tolererar dessbättre i smyg viss oskärpa,så kan objektiv-filmavståndet ändras något utan att man märkbart påverkar skärpan.I praktiken ändrar man skärpedjupet genom att a. blända ner b. öka avståndet motiv-objektiv 3.Välj kortare brännvidd!

jtkarlsson skrev:
Om vi tar ett exempel som verkar vara populärt vid beskrivning av skärpedjup. Jag fotograferar en person framför Eifeltornet. Låt säga att det är 10 m mellan tornet och personen och 5 m mellam kameran och personen. Jag fotograferar med 50 mm och t.ex bländare 4. Jag byter till 200 mm och flyttar ytterligare 4 m från personen får att få denna lika stor. Samma bländare används. Vad händer med skärpan på Eifeltornet?
För att få personen lika stor med 200mm måste du flytta 15m så att avståndet till personen är 20m. Eiffeltornet (nu 30m bort) är fortfarande oskarpt men upplevs som oskarpare än på förra bilden.

objernulf skrev:
För att få personen lika stor med 200mm måste du flytta 15m så att avståndet till personen är 20m. Eiffeltornet (nu 30m bort) är fortfarande oskarpt men upplevs som oskarpare än på förra bilden.

Så klart jag måste flytta 15 m bakåt. Vet inte vad jag fick 4 från....

Nu har jag provat. Har i båda falen fokuserat på snusdosan. Samma bländare (2.8) har används i båda fallen. Brännvidden är 7 respektive 48,3 mm. Nog tycker jag att bakgrunden är oskarpare med 48,3 mm än med 7 mm.

Bilagor

• pic00001 copy.jpg
    pic00001 copy.jpg
    45.7 KB · Visningar: 153
ANNONS
Götaplatsens Foto