Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjupfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Okidoki, skärpedjup vet ju alla vad det är, eller? Säg så här, markeringarna på objektivet visar att för en bländare så är skärpedjupet mellan 1m och oändlighet ifall man mäter skärpan på ett föremål på 5m som exempel. Men betyder det att skärpan är precis lika skarp på ett objekt 1m ifrån som 5m? Det har man ju lite svårt att tänka sig, det borde ju vara en fallande skala med ett skärpemaximum på 5m och sen så vid 1m är det ganska skarpt och låt oss säga vi 0,75m så blir det lite oskarpare… förstår ni frågan? Vad är det som avgör att skärpan håller till 1m, är det typ att skärpan upplevs som 75% av vad den är i focus, eller nåt liknande? Eller är det verkligen precis lika skarpt mellan 1m och oändlighet med fokusen på 5m?

Du har rätt, skärpedjupet är en avtagande skala.Mer skärpedjup bakom fokuspunkten än framför.
När objektivtillverkaren graverar in skärpedjupsskalan så beror det på dennes krav hur sort skärpedjupet anses vara.
Tidigare vara det vanligt att folk frågade varför tex Soligors 200 mm hade större skärpedjup än Canons dito.
Det beror alltså på att Canon är mer konservativ i bedömningen vad som är skarpt och var som är oskarpt. Det finns också en rad olika skalor, men de är alla subjektiva.
Det är du som skall avgöra vad som är skärpedjupet i dina bilder, ingen annan.
Tycker du att det är skarpt nog så är det skarpt nog.

Okej, kollade lite, subjektiv bedömning alltså. Men då får man provfotografera först och se vad man tycker om skärpedjupet, det är svårt att se det vid själva fotograferingen.
Sen vad jag förstår beror skärpedjupet på sensorns storlek oxå, så när jag använder ett Sigma objektiv som passar alla Canons kameror - de analoga oxå - så gissar jag att de ingraverade skärpedjupstalen på linsen blir fel med en mindre sensor än film-dia storleken, kan man gissa på att skillnaden är ett bländarsteg eller så?

Här såg jag en intresant bild ang detta:
http://www.rags-int-inc.com/PhotoTechStuff/DoF/DOF_Sample.jpg

Men vad som är intressant är att när skärpedjupet ökar så blir hela bilden lite oskarpare, redan vid bländare 16 tycks siffrorna vara lite oskarpare än 11 och vid 32 så är hela bilden väldigt soft.

Jag hade nästan detta problem när jag fotade ett kyrktak i förrgår, jag ville ha det så absolut skarpt som möjligt med skärpa från 2m till 6-7m så då valde jag bländare 16, 22 har jag nämligen läst börjar den linsen jag använde att softna, men tänk om den linsen var ännu lite skarpare vid 8 istället? Men då hade kanske inte skärpedjupet räckt fullt ut. Svårt dilemma, nästan. Jag skriver nästan för det var egentligen inget större problem eftersom det var ett fisheye med extremt stort skärpedjup jag använde, men jag funderade ändå på problemet, skulle 16 räcka, man vill ju ändå välja det optimala när man kan.

En annan mysko grej var att när jag använde autofokus så ställde kameran ibland in olika avstånd fast kameran pekade - på stativ - på exakt samma motiv, det var därför jag gick över till manuell inställning. Det var nästan som att kameran tänkte att eftersom jag halvtryckte en andra gång ansågs jag inte tycka den första avståndsinställningen vara okej så då prövar jag en annan!

Skärpedjupet förändras inte för att du registrerar bilden på en sensor. Skärpedjupet skapas i optiken och det spelar ingen roll om bilden sitter på en sensor eller ett negativ. Det spelar heller ingen roll hur stor sensor eller negativ är. Det har ingen inverkan på skärpedjupet.

hornavan skrev:
Skärpedjupet förändras inte för att du registrerar bilden på en sensor. Skärpedjupet skapas i optiken och det spelar ingen roll om bilden sitter på en sensor eller ett negativ. Det spelar heller ingen roll hur stor sensor eller negativ är. Det har ingen inverkan på skärpedjupet.
Inte som jag fattade det, sensorn är ju mindre och "förstorar" därmed bilden med 1,6 (crop)faktor ifall du drar upp den färdiga bilden till A4 t ex, så en oskarp punkt blir ju oxå förstorad - sämre skärpa. ?

Tror det var här jag fick det ifrån:
http://tangentsoft.net/fcalc/help/CoC.htm

Hihi… MAx Z hittade exakt samma sida… :)

Senast ändrad:
Jochum Berg skrev:
Men vad som är intressant är att när skärpedjupet ökar så blir hela bilden lite oskarpare, redan vid bländare 16 tycks siffrorna vara lite oskarpare än 11 och vid 32 så är hela bilden väldigt soft.
Det är inte helt ovanligt att ett objektiv är som skarpast kring något bländarsteg under maxöppning. Vid små öppningar börjar diffraktionen göra sig kraftigt påmind.

hornavan skrev:
Nja! Det där är inte helt sant. Olika storlekar på sensorer/filmareor har olika oskärpecirklar/"circle-of-confusion" vid skärpedjupsberäkningar.

Saxat från http://tangentsoft.net/fcalc/help/CoC.htm:
the "Zeiss formula": d/1730, where d is the diagonal measure of the film, in millimeters. This formula yields acceptable values for most uses.
Men som redan konstaterats så är skärpedjupet ett luddigt och subjektivt begrepp och detta värde varierar beroende på användare och ändamål.

maxzomborszki skrev:
Det är inte helt ovanligt att ett objektiv är som skarpast kring något bländarsteg under maxöppning. Vid små öppningar börjar diffraktionen göra sig kraftigt påmind.
Aha, jag trodde bästa skärpan alltid låg i mitten av bländarskalan, …man lär sig!

Jochum Berg skrev:
Aha, jag trodde bästa skärpan alltid låg i mitten av bländarskalan, …man lär sig!
Viss optik är designad att vara skarp nästan från full öppning, men det är både ovanligt och oftast väldigt dyrt. Diffraktionen är en företeelse som du inte kan fly från (i alla fall inte med den förståelse om universum som vi har idag). Vid små bländaröppningar är den tillräckligt stor att spela mycket avgörande roll.

Har man möjlighet att kolla MTF-diagram för sin glugg kan man se hur den uppför sig vid olika bländaröppningar. Tester är egentligen det enda som gäller i detta fall om man vill ha ett rättvisande svar, även om man kommer långt på det gamla enkla rådet ur fotohandböckerna att blända ned två-tre steg från maximal bländare för att uppnå bästa skärpa.

När det gäller skärpedjup så finns det mycket skrivet om det och det är bara dumt att försöka återge det hela.

Förutom den tidigare nämnda dokumentationen till f/calc finns en liten diskussion på Nikonlinks som trots det färgglada utseendet har lite nyttig information.

När det gäller skärpedjup och negativ-/sensorformat är det så lätt att räkna baklänges och prata om varandra. Det hela beror nämnligen på vilka parametrar man varierar och vilka som är desamma (förstoringsgrad, ursnitt, brännvidd, etc). Här kan man stånga sig blodig om man inte ser upp. Jag tänker inte ens försöka utan hänvisar bara till Bob Atkins fina artikel på Photo.Net. Trots att jag läst den ett tiotal gånger, förstår vad han skriver men kan ändå kollra bort mig om jag inte är aktsam.

Notera att han direkt nämner och med sin definition slår hål på missuppfattningen att "skärpedjupet skapas i optiken":
First, DOF relates to a print or other reproduction of an image. It's NOT an intrinsic property of a lens. If you put a lens on an optical bench you can measure focal length, you can measure aperture, but you can't measure depth of field.
Nog om detta, läs och lär av Bob. Han kan det så mycket bättre än jag.

Vill bara påpeka att min foto guru Ansel Adams i sin lysande book "The Camera" förklarar CoC och DOF mycket begripligt pedagogiskt och bra.

Tyvärr kan jag inte ge er några profana insikter om ämnet då jag bara skummat igenom kapittlet.

Verkar somom det finns folk som kan mer om det än mig här ändå så...

Men Ansel han e allt bra go han...

Chris

Uj, mycket läsning där, men min gissning på ett bländarsteg justering till det sämre ifall man använder ett vanligt "analogt" objektiv på sin 350D var inte så tokig, fast det var närmare en och en halvt steg!

Men, blev inte detta väldigt fel nu? På bilderna visar Bob A ju att ifall man sätter ett analogt objektiv på en kamera med mindre sensor så får man räkna med 1 1/2 steg mindre skärpedjup, men samtidigt säger han - helt riktigt - att ju mindre sensor/negativ desto större skärpdjup?!? Jag har nog inte fattat riktigt allt efter allt… men skillnaden kanske ligger på hur stor linsen är snarare än sensorn, linsen är ju mindre till små digitala än storformat…
…Ifall man sätter en liten sensor bakom en storformatslins utnyttjar man bara en pytteliten del av linsens cirkelarea, då förstoras ju felen - oskärpa - … så kanske man ska se det?

Du är nog inte helt fel ute.

Det finns inte "analoga" eller "digitala" ovjektiv.
Tekniskt sett är båda helt mekaniska ergo analoga. De är bara mer eller mindre lämpade för olika saker. Som jag har förstått det så är det sk. "Digitala" objektiven gjorda för att ge skärpa på en mindre bildyta och därmed ge mindre bildcirkel...

Men detta är ett virrigt område för oss som inte är experter på det. Lätta tt förvirra sig....

Chris

Ja, det enda jag menade med analog/digitala objektiv är att just skärpedjupsingraveringarna är gjorda med tanke på en 35mm film-negativ medans de senaste digitala har justerat detta att visa det korrekt, men idag finns det ju bara ett fåtal "digitala" objektiv (med mindre bild-area-yta) och det är säkert en hel del här som kör gamla objektiv med sina nya 350D!

Nog är jag förvirrad alltid!

There’s too many men
Too many people
Making too many problems
And not much love to go round
Can’t you see
This is a land of confusion.

This is the world we live in
And these are the hands we’re given
Use them and let’s start trying
To make it a place worth living in.

Welcome to the "Land of Confusion"