Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpeinställning 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
I 30D kan man ju ställa skärpan från 0-7. Vilka inställning motsvarar detta i Oskarp mask. Finns det någon poäng med att ha skärpeinställning i kameran när bilden ändå ska gå ingen PS och oskarp mask?

Fota i Raw-formast och strunta i dom där inställningarna om du vill ha ut max prestanda från din kamera.

kent.

Följ Kents råd. Finns flera trådar med tips beträffande lämpliga utgångsvärden i oskarp mask. Några favoriter är

20/50/0

300/0,3/0

150/1,5/0

Ytterliggare ett tips från fotosidan. (Har tyvärr inte kvar namnet på tipsaren)

"Prova med 300/0.2/0 direkt efter raw-konverteringen, sedan gör du alla dina justeringar som nivåer, mättnad... och till sist lägger på nått i stil med USM 120/1,2/4." Citat: Okänd på forumet.

//Micke

Tack för svaren men det är inte vilka värden på USM jag ska använda som jag funderar på utan vilka USM värden som motsvarar kamerans skärpning. Fota i raw är helt enkelt inte möjligt då jag fotar fåglar och inte har några problem att fylla ett 4G på en dag med jpg.

Varför skärpa i kameran alls?

Jag har alla mina kameror på 0. En del tidnigar har exempelvis auto-skärpa och då funkar ju inte att ha skärpt i kameran. Dessutom vet man ju inte alltid i vilken storlek man ska använda bilden och då behöver ju ändå bilden skärpas en gång till.

Spara dina original oskärpta. Skärp en kopia i Photoshop för det specifika ändamålet.

ANNONS