Annons

Skärpning av bild för utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

pastorbjorn

Avslutat medlemskap
Hej... Lite nybörjare på detta. Jag har lite bilder som en människa vill köpa för att sätta upp på väggen som tavlor. I vilken storlek ska jag ha bilderna i? Jag fotar i raw (nef) och bilderna brukar vara 7-8 mb tunga, typ 3800 x 2600 bildpunkter. Och när och hur skärper jag bilden?

När jag fixar för webben minskar jag bilden till 800 x yyy bildpunkter och använder sedan smart skärpa radie 0,3 och typ 80-110% skärpa.

Om jag skickar bilderna till dem via en skiva eller skickar dem till ett fotolabb först borde väl inte spela roll, eller... förutom priset.

Tacksam för svar!
/Björn

Jag glömde fråga om...

...jag "ser" skärpningen på samma sätt som jag brukar när jag spar för webben eller ska "lita blint" på den inställning jag gör...?
/Björn

skärpningen är ju beroende av utskriftsupplösning/storlek samt karaktären på bilden. vill du vara säker (vilket man vill om det är dyra printar) skriver du ut testremsor.med olika mängd och radie på skärpningen. ju högre upplösning bilden har (dvs ju mindre utskriftstorlek) desto större radie. En tumregel är att bilden ska se lite överskärpt ut i 100% på skärmen men lagom i 50%

En bra användning av testremsorna sen är att du kan kolla hur skärpningen förhåller sig mellan skärm och utskrift till nästa gång du ska printa ut något.

Testa radie 1.5 vilket är rätt högt, å 50-60 % skärpning.

Kika på moderskeppet, finns en video om just detta.

ANNONS
Götaplatsens Foto