Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skärpning av bilder
- Trådstartare BoSamuelsson
- Start datum
bengtjakobsson
Aktiv medlem
Hej , använder just den metoden och har gjort en del olika funktionsmakro för olika kamera inställningar. Det är rätt så bökigt att hålla på med att skapa lager osv. om man har många bilder att skärpa.kaw skrev:
Appropå halo så är det väl oftast den ljusa sidan som är störande. I sådana fall kan man i Photoshop kopiera sin bild till två nya lager och skärpa båda dessa lite mer än man vill. Med blandningsläget "mörkare" på det ena och "ljusare" på det andra lagret och genom att styra opaciteten för det lagret med blandningsläget "ljusare" kan man minska den ljusa haloeffekten.
Vore det inte smart om bildbehandlingsprogrammet hade den här funktionen som en parameter för oskarp mask?
Något som också kan vara bra är att lägga olika skärpa på dom olika kanalerna,speciellt om bilden innhåller mer brus i någon av kanalerna. Man kan också använda FixFotos 3D filter till detta.
Bengt
Walle
Aktiv medlem
andewid skrev:
Det blir iof inte så stor skillnad mellan USM och custom så länge du använder en liten radie.
Nej, oskarp mask tar en blurrig (där av namnet, oskarp mask) version av bilden och drar bort den, vilket lämnar en skarp version kvar =) Radien som du anger, är radien som används vid blurr-steget.
Ursäkta om man får vara lite besserwisser, men det där blev väl lite mer fel än rätt?
Enkelt beskrivet så använder "oskarp mask" en "blurrad" version av bilden för att bestämma var en kontrastökning ska ske. Den "drar" altså inte "av" något, utan den ökar helt enkelt kontrasten runt kanter och linjer. Den gör mörk mörkare, och ljust ljusare. Det är därför som man får halos.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-usm.shtml
Graylingman
Aktiv medlem
Nej du var visst lite blurrad.
flennstrom
Aktiv medlem
Jag gör alla mina bilder på www.bildnet.nu som är VSFLs postordertjänst. De kör alla 10x (variabel längd) i sitt nya Agfa d20 lab. Riktigt bra bilder, enda nackdelen är att de inte stöder Mac vid uppladdningen.
Priset är 1,75 om man beställer över 100 bilder. Man behöver inte längre beställa just 100 bilder som var det knäppa systemet förut, utan nu kan jag beställa 110 bilder om jag vill!
Välj alltså inte deras 100-pack utan beställ som vanligt!!!
Förut fick man betala 1,75 st för de första 100 och 2,5 för nästa 10 eller nåt sånt konstigt.
Priset är 1,75 om man beställer över 100 bilder. Man behöver inte längre beställa just 100 bilder som var det knäppa systemet förut, utan nu kan jag beställa 110 bilder om jag vill!
Välj alltså inte deras 100-pack utan beställ som vanligt!!!
Förut fick man betala 1,75 st för de första 100 och 2,5 för nästa 10 eller nåt sånt konstigt.
ejeklint
Aktiv medlem
Mitt inlägg får bli produktreklam. Jag använder Photokit Sharpener och är mycket nöjd. Igår hämtade jag upp min allra första Lambda-utskrift från DOX, en 50 x 70 cm kopia, och stirrar fortfarande med häpnad på hur tjusigt det blev. När jag gjorde i ordning bildfilen avslutade jag med Sharpeners inställning "Contone 200", underförstått "kontinuerlig ton-skrivare 200 dpi upplösning". Resultatet är strålande.
Läs mer om Photokit Sharpener här.
Läs mer om Photokit Sharpener här.
Highweiss
Aktiv medlem
Hakar på lite här - kan nån förklara skillnaden mellan USM och Highpass?
Jag har använt highpass för färgbilder tagna med högt ISO för att slippa ännu mer brus vilket USM brukar föra med sej. Allternativt Eller så har jag använt lightness-kanalen i lab - men... är det kanske samma sak som highpass???
Jag har använt highpass för färgbilder tagna med högt ISO för att slippa ännu mer brus vilket USM brukar föra med sej. Allternativt Eller så har jag använt lightness-kanalen i lab - men... är det kanske samma sak som highpass???
Gutta
Aktiv medlem
Hej svejs. Denna tråden har några år på nacken, men jag är nyfiken på hur ni jobbar med skärpa idag... Det som allt annat utvecklas ju och jag är lite osäker själv. Idag använder jag efter att ha läst här på forumet för några år sedan tekniken med USM. Jag känner inte till så många andra sätt att skärpa bilder. För web skärper jag med mellan 0,5 och 0,8 radie och mellan 50 och 150%. Denna skärpning lägger jag på innan bildbehandling om jag ska göra utskrifter. Men då avslutar jag bildbehandlingen med ännu en skärpning som brukar vara ligga runt 1,5-3 i radie och 50-150%. Eftersom jag inte riktigt vet vad treshold gör så står den alltid på 1
. I ACR har där tillkommit en funktion som heter detail. Vad funkar den i förhållande till de andra parametrarna vid skärpning i just ACR? Vidare finns det ju ett reglage som heter clarity (inte på skärpningssidan då). Har jag uppfattat det rätt att den är en form av USM men med omvända värden? Alltså låg % men stor radie... Jag har nämligen på en del landskapsbilder använt usm med just de inställningarna och tycker jag får ung samma resultat som med clarity.
En annan tanke som slagit mig då jag är i tagen att byta kamera. Måste jag nu "lära om" vad gäller skärpning igen? Dels det här med AAfilter givetvis, men framförallt tänker jag på det här med upplösning. Rimligen borde ju samma värden för USM i två olika bilder med olika upplösning ge olika resultat eller?
Själv tycker jag skärpa är väldigt svårt då jag å ena sidan är "skärpefanatiker" till viss del men också tycker väldigt illa om när det blir för mycket... En svår avvägning alltså. Därför hade det som sagt varit intressant att höra om era generella utgångspunkter för skärpning och allt runt omkring... Berätta gärna vilken kamera ni använder också..
Tack på förhand
//Jerka
En annan tanke som slagit mig då jag är i tagen att byta kamera. Måste jag nu "lära om" vad gäller skärpning igen? Dels det här med AAfilter givetvis, men framförallt tänker jag på det här med upplösning. Rimligen borde ju samma värden för USM i två olika bilder med olika upplösning ge olika resultat eller?
Själv tycker jag skärpa är väldigt svårt då jag å ena sidan är "skärpefanatiker" till viss del men också tycker väldigt illa om när det blir för mycket... En svår avvägning alltså. Därför hade det som sagt varit intressant att höra om era generella utgångspunkter för skärpning och allt runt omkring... Berätta gärna vilken kamera ni använder också..
Tack på förhand
//Jerka